Vervanging Hexbeam

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Vervanging Hexbeam

#1 Bericht door pc9t »

De Hexbeam lijkt aan vervanging toe te zijn of nieuwe parts maar is een SP7IDX hexbeam en daar zijn geen onderdelen meer van te krijgen.

Nu kan ik weer een Hexbeam plaatsen of iets in de vorm van een Ultrabeam UB 20 Mx.

Maar prijsverschil is wel mega groot.

Daar komt bij dat de Ultrabeam natuurlijk zeer aantrekkelijk is als rustplaats voor vogels niet dat dit in de Hexbeam niet gebeurt maar ik denk toch veel minder.

Ga ik zoveel verschil merken tussen beide of zal dit een te verwaarlozen verschil zijn.

Meestal gebruik ik Digimodes en heb ik voor SSB een amplifier staan niet dat die veel gebruikt wordt.

Ben benieuwd naar de reacties of ervaringen
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Vervanging Hexbeam

#2 Bericht door PH7R »

Heb je al contact gehad met https://sp7idx-hexbeam.eu/ ? En om wat voor onderdelen gaat het. wellicht DIY?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vervanging Hexbeam

#3 Bericht door Gert_PA2LO »

Misschien kan www.hamradioland.nl iets voor je betekenen? Zij zijn in Nederland de dealer van de HexBeam van SP6CYN Technology, die de productie van SP7IDX (sk) heeft overgenomen.

De antennes van SP7IDX en SP6CYN zijn niet helemaal hetzelfde, maar Hans van hamradioland heeft ervaring met beide antennes en kan waarschijnlijk goed aangeven wat er mogelijk is. De antenne van SP6CYN is een doorontwikkeling van die van SP7IDX (Die van SP6CYN heeft wat robustere materialen, ik heb laatst iemand geholpen met het plaatsen van de antenne).

Ik ben trouwens wel benieuwd wat aan vervanging toe is van je HexBeam: ik heb zelf hier ook nog eentje van SP7IDX staan, die wordt vooral gebruikt tijdens velddagen en IOTA-activiteiten.

Voor wat betreft het vergelijk met de Ultrabeam: geen ervaring met deze specifieke antenne. Ik denk dat je vooral moet afwegen of de kosten en complexiteit van de antenne opwegen tegen het verschil in rendement dat je kan halen.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Vervanging Hexbeam

#4 Bericht door PA9X »

Welke onderdelen zoek je?

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Vervanging Hexbeam

#5 Bericht door pc9t »

Vandaag de mast nog maar eens naar beneden gehaald, op 15 meter was de swr niet meer goed draad hing heel slap tegen de 12 meter draad.

En de hexbeam stond ook niet recht op de mast, maar omdat mijn mast onderaan kantelt staat die nog altijd zo’n 45 graden schuin.

Dus is op zich al moeilijk om iets te controleren of het recht staat.

Maar de centerpool zat wederom speling op, dat is het zwakste deel vind ik van de SP7IDX Hexbeam.

Dus wederom vastgezet en veerringen gebruikt hopelijk houdt dit het een paar maanden vol tot het voorjaar. Dan maar een nieuwe hexbeam plaatsen.
Iets anders gaat het hier niet worden helaas.

Zijn er al gebruikers van de SP6YCN hexbeam en hoe de ervaringen hiermee zijn.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Vervanging Hexbeam

#6 Bericht door PA9X »

pc9t schreef: 08 okt 2022, 17:32 Maar de centerpool zat wederom speling op, dat is het zwakste deel vind ik van de SP7IDX Hexbeam.
Is het de speling van de mastbuis t.o.v. spreiderplaat (center hub)? Ik heb dat probleem namelijk bij een andere amateur ook gezien. Het is niet een hele "duurzame" constructie. Overigens gebruikte men rvs bevestigingsmateriaal en aluminium door elkaar heen, wat ook niet echt bevorderlijk is voor het aluminium.

Afbeelding

Ik heb die spreiderplaat opnieuw opgebouwd met twee 42mm staal verzinkte buisklemmen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vervanging Hexbeam

#7 Bericht door PA4WK »

Je zou ook dit nog kunnen toepassen, kom je soms voor weinig op radio rommelmarkten tegen. Hoewel je voor de nieuwprijs ook geen nieuwe HEXbeam hebt
https://www.portofoonweb.nl/media/catal ... tage-2.jpg
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Vervanging Hexbeam

#8 Bericht door Hans PE1KWH »

Bij de SP6CYN HEXBeam zijn wat aanpassingen gedaan die de kwaliteit flink verhogen.
Oa. de centerpaal bevestiging aan de plaat is nu uitgevoerd met 2 bouten door en door.
Zie de foto's op https://sp6cyn-hexbeam.eu/hex-beam/

De SP6CYN is nu gewoon in Nederland te koop bij HAMRadioLand

Er is ook een 40 meter Add-On verkrijgbaar.
Bijlagen
IMG_0888.JPG

Plaats reactie