Antenne kanon

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Antenne kanon

#1 Bericht door PA3JD »

Na jarenlang flesjes water met een touwtje hoog over de boomtakken te hebben gegooid, heeft een lid van onze velddagcrew een nieuwe manier gevonden om een lijn over een boom te schieten waaraan een antennne draad kan worden verbonden. Arie, PA4AR, puzzelde hoe hij e.e.a. kon oplossen en zie hier het resultaat:

youtu.be/8wEFzLibQPE

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenne kanon

#2 Bericht door PA5COR »

De "spudgun" met brandbaar gas gevuld is wel verboden....
Hier word luchtdruk gebruikt maar zal voor een oom agent op het randje zijn...

Dit soort hobbyprojectjes wordt ook wel 'spud gun' genoemd

De variant met brandbare gassen wordt door de wetgever gelijk gesteld aan een vuurwapen en dan is voorhanden hebben een misdrijf. Daar staat, als ik me niet vergis, maximaal 9 maanden gevangenisstraf en een hoge boete op.

Bovendien spreekt de Wet Wapens en Munitie in de categorie-indeling in artikel twee nog over het volgende:

"Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen."

Dergelijke wapens worden dan onder categorie IV gerekend, daarover wordt in artikel 9 het volgende gezegd:

"1.Het is verboden zonder erkenning een wapen of munitie te vervaardigen, te transformeren of in de uitoefening van een bedrijf uit te wisselen, te verhuren of anderszins ter beschikking te stellen, te herstellen, te beproeven of te verhandelen."

In artikel 55 staat vervolgens de straf voor overtreding van artikel 9 eerste lid (het vorige citaat) en dat stukje luidt:

"1.Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid."
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne kanon

#3 Bericht door PA3DJS »

Leuk, een variatie op een pneumatische "spudgun".

Juridisch wel een probleemgeval in NL. Volgens onze Wet Wapens en Munitie is het een wapen. Je mag zo'n apparaat wel bezitten en gebruiken op terrein waarvoor je toestemming hebt van de eigenaar/beheerder/etc. In de regel zijn dat niet openbare terreinen.

Het is een categorie IV (vrijgestelde wapens) wapen, vallend onder groep 4, art 2, WWM:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/2022-07-01

Citaat Art 2, Cat IV, 1, 4: "lucht-, gas- en veerdrukwapens, behoudens zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn;" Luchtbuksen vallen in dezelfde groep.

Tot zover niets aan de hand.
Maar mag je zo'n apparaat ook zelf maken?
Het is verboden wapens te fabriceren, verkopen, modificeren, etc zonder zogenaamde erkenning. Zie artikel 9 in de link.
Voor sommige wapens heeft de minister een uitzondering gemaakt. Dit mag hij doen volgens de WWM artikel 9, punt 5. Naast de Wet is er dus ook nog een Regeling (en nog een Circulaire, maar die laat ik even buiten beschouwing).

Artikel 14 van de RWM geeft aan dat bepaalde wapens uit Cat IV zonder erkenning gemaakt, verkocht, etc mogen worden:
Citaat: "Van het verbod in artikel 9, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het vervaardigen, transformeren of in de uitoefening van een bedrijf uitwisselen, verhuren of anderszins ter beschikking stellen, herstellen, beproeven of verhandelen van wapens van categorie IV onder 1°, 2°, 3° en 5°. "

De wapens onder groep 4 van Cat IV wapens worden helaas niet vermoemd. Een kruisboog mag je dus wel zelf bouwen (valt onder Cat IV, 5), maar een spud gun dus niet.

Tot zover even mijn geXXXr. Als ik de tekst niet goed interpreteer, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Antenne kanon

#4 Bericht door ON5RKN »

Wij zijn met onze tijd mee, en maken inmiddels gebruik van een drone.....

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Antenne kanon

#5 Bericht door Gert_PA2LO »

Wij zijn met onze tijd mee, en maken inmiddels gebruik van een drone.....
Ook aan het gebruik van een drone zitten regels. De meeste radio-amateurs zullen hun drone vliegen in de zogenaamde "Open categorie". Laat nu juist daarvoor weer bepaald zijn dat je niets uit de drome mag laten vallen.

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aag-risico

73,
Gert (die zijn trekdraadjes aan een hamer bindt en de boom in gooit, wat waarschijnlijk minder veilig is dat de hiervoor genoemde mogelijkheden)

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Antenne kanon

#6 Bericht door EA5JEX »

Geweldig idee, waarom moet er gelijk weer commentaar gegeven worden dat het een wapen is, het doel is toch antennes ophangen?
Complimenten voor de creatieve oplossing, weer anders dan kattapult.

Kees

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne kanon

#7 Bericht door PA3DJS »

EA5JEX schreef: 09 sep 2022, 10:01 Geweldig idee, waarom moet er gelijk weer commentaar gegeven worden dat het een wapen is, het doel is toch antennes ophangen?
Complimenten voor de creatieve oplossing, weer anders dan kattapult.

Kees
Die reden van dat commentaar (onder andere door mij) is heel eenvoudig: je hebt liever niet een veroordeling wegens overtreding van de WWM in je dossier staan. Een overtreding tegen artikel 9 valt onder artikel 55, en dat zijn misdrijven.

Ik zou het ook graag anders zien v.w.b. legaal experimenteren met pneumatische lijnwerptoestellen, maar het is niet anders.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Antenne kanon

#8 Bericht door PD0JSB »

Jaaaaaaa het is een leuke vinding, en absoluut onschuldig bedoelt, maaaaar als ik terug ga naar het bedoelde : vervanging van een flesje water en een touwtje , dan krijg je te maken met een gun, en een compressor met slang , eventueel een verlengsnoer , of een accu. als ik dit letterlijk en figuurlijk weeg dan is het flesje water toch in het voordeel, het blijft velddag he ?
Maar voor iemand met een vorm van een handicap kan het echt weer een voordeel zijn
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Antenne kanon

#9 Bericht door pe1cmo »

In het oosten doen ze dat met een oude melkbus waar in de opening een bal zit.
In de bodem een klein gaatje voor de ontsteking
Beetje carbid, water, vuurtje onder de bus en boem.

Is daar het alternatief voor vuurwerk.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne kanon

#10 Bericht door on4avt »

Ik persoonlijk vind het overkill. Moet je over de boom? En waar land dat dan? Net erover of 50 m verder. Dan moet je nog de vislijn terug draaien. Voor welke antenne is dit bedoeld ? Ik gebruik een fiberglas mast. 10 m hoog. Zet je die schuin kun je de tweede 10 m draad in 45 gr hangen.
Mmm.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne kanon

#11 Bericht door PA3DJS »

Tot eind 2021 heb ik een lijnwerptoestel gehad (op verlof) en dat was echt ontzettend handig. Geen boom of ander obstakel was te hoog. De lijn kwam uit het projectiel met vooraf instelbare weerstand zodat de lijn strak bleef tijdens de baan van het projectiel. Vanaf de grond kon de lijn ook worden geremd met instelbare weerstand zodat je behoorlijk goede controle hebt over het projectiel (draadklos).

M.b.v. simulatie wist ik van te voren welke mondingsnelheid ik nodig had om de draadspoel de juiste baan te geven. Voor antennetoepassing was 2 bar doorgaans genoeg (ging dus gewoon met de fietspomp).

PA3JD schiet met 4 bar en het reservoir is relatief klein waardoor je gewoon een fietspomp kunt gebruiken zonder dat je tong op het veld ligt na oppompen.

Mijn reden om te zaniken over wetgeving was dus puur om mensen te behoeden voor onhandig "contact" met de WWM.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenne kanon

#12 Bericht door PA5COR »

Precies wat ook mijn bedoeling was als Sport schutter... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie