grondvlak

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

grondvlak

#1 Bericht door PD9FVH »

Is het van belang dat een grondvlak rond/vierkant is? Of mag ipv 1m x 1m ook iets als 10cm x 10m?

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: grondvlak

#2 Bericht door pa3a »

PD9FVH schreef: 20 aug 2022, 18:52 Is het van belang dat een grondvlak rond/vierkant is? Of mag ipv 1m x 1m ook iets als 10cm x 10m?
Waar is het voor?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: grondvlak

#3 Bericht door PD9FVH »

pa3a schreef: 20 aug 2022, 19:21
PD9FVH schreef: 20 aug 2022, 18:52 Is het van belang dat een grondvlak rond/vierkant is? Of mag ipv 1m x 1m ook iets als 10cm x 10m?
Waar is het voor?
Ik heb een LoRa APRS zender/ontvanger (gateway met beacon ook enzo). Dus op 433,8MHz.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: grondvlak

#4 Bericht door pa3a »

Ieder commercieel 70cm sprietje of spriet gaat het hier doen.
Als je zoiets hebt, zoek dan naar mogelijkheden om zo hoog mogelijk te komen met dat sprietje.
Er valt zoveel te zeggen over verdere optimalisatie, maar dat laat ik over anderen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: grondvlak

#5 Bericht door PD9FVH »

pa3a schreef: 20 aug 2022, 19:48 Ieder commercieel 70cm sprietje of spriet gaat het hier doen.
Als je zoiets hebt, zoek dan naar mogelijkheden om zo hoog mogelijk te komen met dat sprietje.
Er valt zoveel te zeggen over verdere optimalisatie, maar dat laat ik over anderen.
Ja, nouja ik heb een MR77S en die wilde ik daarvoor gebruiken. Die heeft een grondvlak nodig, vandaar de vraag.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: grondvlak

#6 Bericht door pa3a »

Ahh, kleefvoetje!
Zal al goed werken op een vlak van 1x1m waar die aan kleeft.

Maar hoogte is veel belangrijker. Dan is een dergelijke constructie niet echt geschikt tenzij hem op een plat dak gaat neerzetten.

Tuurlijk kun je er allerlei modificaties aan je antenne doen. Maar ik zou de kleefvoet lekker op de auto zetten en een kleine vertical voor mastmontage kiezen. Er zijn er genoeg te koop, ook gebruikte.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: grondvlak

#7 Bericht door PD9FVH »

pa3a schreef: 20 aug 2022, 20:01 Ahh, kleefvoetje!
Zal al goed werken op een vlak van 1x1m waar die aan kleeft.

Maar hoogte is veel belangrijker. Dan is een dergelijke constructie niet echt geschikt tenzij hem op een plat dak gaat neerzetten.

Tuurlijk kun je er allerlei modificaties aan je antenne doen. Maar ik zou de kleefvoet lekker op de auto zetten en een kleine vertical voor mastmontage kiezen. Er zijn er genoeg te koop, ook gebruikte.
Nee, wacht :-) Het gaat me om de vorm van het grondvlak; of dat die belangrijk is.
Oppervlakte snap ik, maar is de vorm belangrijk - dat omdat ik ook graag wil testen met de antenne in m'n achtertuin. Ik heb daar zo'n hek met een dikke metalen strip van een meter of 15m (10cm breed).

on4ged
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: grondvlak

#8 Bericht door on4ged »

PD9FVH schreef: 20 aug 2022, 20:05
Nee, wacht :-) Het gaat me om de vorm van het grondvlak; of dat die belangrijk is.
Oppervlakte snap ik, maar is de vorm belangrijk - dat omdat ik ook graag wil testen met de antenne in m'n achtertuin. Ik heb daar zo'n hek met een dikke metalen strip van een meter of 15m (10cm breed).

Kijk eens naar autodaken, die hebben ook soms zeer verschillende vormen, lang of kort, smal of breed, soms zelf met een groot gat er in voor een schuifdak, enzovoort. Dat werkt allemaal dus neem ik aan dat de vorm, vierkant, rond of wat dan ook niet zo'n grote rol speelt. Mogelijk krijg je enige vorm van richtingsgevoeligheid in de richting van het grootste metaaloppervlak. Dit werd vroeger soms toegepast bij de CB-ers bij de vossenjachten. Bij vossenjachten werden hun antennes dikwijls zover mogelijk naar achter op het dak geplaatst. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het bleek wel effectief te werken. En hoeveel zijn er niet die bijvoorbeeld op een mobilhome op de bagagedrager (op kunststof dak) een klein metalen plaatje monteren voor de plaatsing van de antenne. De door jou genoemde 10 x 10 cm vind ik wel een beetje te klein, ik denk dat een plaatje met halvegolf diameter wel toereikend zal zijn, Groter zal zeker geen kwaad kunnen. En om misschien een eventuele richtingsgevoeligheid te vermijden maak je je plaatje rond met de antenne mooi in het midden.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: grondvlak

#9 Bericht door PD9FVH »

on4ged schreef: 20 aug 2022, 21:21
PD9FVH schreef: 20 aug 2022, 20:05
Nee, wacht :-) Het gaat me om de vorm van het grondvlak; of dat die belangrijk is.
Oppervlakte snap ik, maar is de vorm belangrijk - dat omdat ik ook graag wil testen met de antenne in m'n achtertuin. Ik heb daar zo'n hek met een dikke metalen strip van een meter of 15m (10cm breed).

Kijk eens naar autodaken, die hebben ook soms zeer verschillende vormen, lang of kort, smal of breed, soms zelf met een groot gat er in voor een schuifdak, enzovoort. Dat werkt allemaal dus neem ik aan dat de vorm, vierkant, rond of wat dan ook niet zo'n grote rol speelt. Mogelijk krijg je enige vorm van richtingsgevoeligheid in de richting van het grootste metaaloppervlak. Dit werd vroeger soms toegepast bij de CB-ers bij de vossenjachten. Bij vossenjachten werden hun antennes dikwijls zover mogelijk naar achter op het dak geplaatst. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het bleek wel effectief te werken. En hoeveel zijn er niet die bijvoorbeeld op een mobilhome op de bagagedrager (op kunststof dak) een klein metalen plaatje monteren voor de plaatsing van de antenne. De door jou genoemde 10 x 10 cm vind ik wel een beetje te klein, ik denk dat een plaatje met halvegolf diameter wel toereikend zal zijn, Groter zal zeker geen kwaad kunnen. En om misschien een eventuele richtingsgevoeligheid te vermijden maak je je plaatje rond met de antenne mooi in het midden.
Dank voor de reactie!

Overigens bedoelde ik 10 centimer bij 10 meter :-) (dus een lange u vorm over glasblokken)

on4ged
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: grondvlak

#10 Bericht door on4ged »

PD9FVH schreef: 20 aug 2022, 21:28
Dank voor de reactie!

Overigens bedoelde ik 10 centimer bij 10 meter :-) (dus een lange u vorm over glasblokken)
10 cm X 10 m. Dat is alles bij elkaar al een serieus grondvlak. Maar ik weet niet zeker of het effectief een richtinggevoelig effect zou kunnen hebben. In dat geval kan je misschien wel een iets grotere plaat aan die 10cm x 10m bevestigen. En vermits het voor 70cm is moet dat ook geen plaat van een vierkante meter zijn neem ik aan. Succes met de uitvoering en de probatie. Benieuwd naar de resultaten.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: grondvlak

#11 Bericht door PE1PQX »

Vorm maakt geen fluit uit, grootte weer wel. Hoe groter hoe mooier (op VHF/UHF gebied)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: grondvlak

#12 Bericht door PA1AIS »

Gewoon ff antenne analyser er aan. Weet je gelijk of het voldoende groot is bij de afmetingen.
Ik denk dat het voor lora wel losloopt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: grondvlak

#13 Bericht door PA1SVM »

https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=34279.0

Gaat over volieregaas als aardoppervlak. De vorm maakt niet veel uit, dient minimaal een kwart golf van de magneetvoet tot uiteinde aardvlak te zijn. Met andere woorden: een halve golf als diameter. Rond of vierkant ga je t verschil niet in merken. Het beste is de antenne in het midden van het vlak te plaatsen zodat de antenne rondom het beste afstraalt/ontvangt. Als de magneetvoetantenne op een lange balk zet zal de antenne het beste afstralen/ontvangen in de richting van de balk links en rechts.

Je kan ook resonante radialen aan een klein metalen plaatje maken, zo maak je t aardoppervlak ook groter.

Gr, Sven
Laatst gewijzigd door PA1SVM op 30 aug 2022, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: grondvlak

#14 Bericht door Snof »

Of je maakt even een simpele ground plane van een so 239 chassis deel, straalt netjes rond en heeft geen grondvlak nodig.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: grondvlak

#15 Bericht door PA1SVM »

Precies, de resonante radialen maken t aardoppervlak. :)

Afbeelding

Plaats reactie