Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#1 Bericht door pb2jj »

Hallo,

Ik zat eens te kijken in het manual van de Sirio SY-3 3 elements 10m beam. Nu heb ik waarschijnlijk een hele domme vraag maar zou toch graag eens willen weten of de vraag echt zo dom is of dat ik ergens overheen lees.. hi..

Zie: https://www.sirioantenne.it/images/pdf/ ... 1_sy-3.pdf

Ik lees dat je de elementen bij A, B en C moet afzeggen om de antenne op de gewenste frequentie te krijgen Maar het lijkt wel of dat alleen aan de rechterkant van de elementen moet worden afgezaagd maar ik weet niet beter dat je aan beide kanten moet afknippen, afzagen of in en uitschuiven.

Zie de bijgevoegde screenshots met waar ik het over heb.

Ben ik nu abuis of is dit echt zo?

73 de Jasper PB2JJ
Bijlagen
20220802_232506.jpg
Screenshot_20220802-232430_PDF Extra.jpg
Screenshot_20220802-232418_PDF Extra.jpg

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#2 Bericht door PA3DAT »

Mijn idee: gemakshalve hebben ze dat aan één kant ingetekend, maar het moet uiteraard aan beide kanten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#3 Bericht door EA5JEX »

Inderdaad altijd beide kanten.

Doe eerst niet te veel, de omgeving en hoogte kan ook invloed hebben en de lengte van de coax, je kunt het als je te kort afzaagt niet meer langer maken.

Probeer dus met inschuiven eerst de zaak in resonantie te krijgen.

Alle 3 elementen met hetzelfde percentage inkorten, dus niet qua centimeters, dan werkt de gain en v/a verhouding niet meet optimaal.

Kees ea5jex

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#4 Bericht door DC4CP »

Pff , wat als die antenne ooit naar een andere lokatie gaat ?

Erg doordacht is dat afzagen ook niet.

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#5 Bericht door pb2jj »

Bedankt voor de reacties allemaal. Inderdaad afzagen ipv in en uit schuiven snap ik ook niet zo. Hij schijnt op 10m te werken door deze aanpassingen. Ben benieuwd of hier iemand ervaring heeft met deze antenne op 10m.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#6 Bericht door PA9X »

Als ik de handleiding lees is het niet zo makkelijk om de elementen in te schuiven. Ze zijn namelijk aan elkaar geschroefd door voorgeboorde gaten. Was handiger geweest van Sirio om het laatste deel in-/uitschuifbaar te maken.
Bevestiging elementen
Bevestiging elementen
Misschien een oplossing om het laatste deel niet met schroeven vast te zetten, maar met een slangklem vast te zetten? Moet je alleen een inkeping zagen in de buis ervoor.

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#7 Bericht door pb2jj »

Dat zou ook nog kunnen. Ik las ergens anders op Internet dat je ook gaatjes kan boren verderop in de buis bij inschuiven. Dan zou ik liever kiezen voor een inkeping en dan een slangenklem. Sowieso vraag ik me af waarom sirio niet gewoon met het slangenklemmen principe werkt bij deze antenne..

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#8 Bericht door pd1ahm »

Ik heb deze antenne gehad, werkt trouwens prima!

Je kon bij de versie die ik had gewoon de elementen inschuiven. In de beschrijving staat afzagen maar vond ik zonde. De elementen inschuiven op de juiste lengte, klein gaatje boren en vastzetten met een klein schroefje.

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#9 Bericht door pb2jj »

Ok , dan heb je m neem ik aan op 10m gebruikt? Het lijkt erop dat deze antenne speciaal voor de 27mc is. Voor de prijs van deze antenne en dan ook nog werkend op 10m is het wel erg interessant :D

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#10 Bericht door pd1ahm »

Ik had een 27 MHz versie maar teruggerekend naar 28 MHz. Ik heb alleen de lengte van de elementen aangepast, niet de afstand op de boom. Ik betwijfel of dit ook zo kritisch is op 10 meter.

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#11 Bericht door pb2jj »

pd1ahm schreef: 05 aug 2022, 09:23 Ik had een 27 MHz versie maar teruggerekend naar 28 MHz. Ik heb alleen de lengte van de elementen aangepast, niet de afstand op de boom. Ik betwijfel of dit ook zo kritisch is op 10 meter.
Hoe ervaarde je de voor en achterverhouding op 10m en het richtingseffect?

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Sirio SY-3 10m 3 elements Beam vraagje

#12 Bericht door pd1ahm »

Het is en blijft een hele korte antenne met maar 3 elementen. Dus de openingshoek is zie breed als een staldeur. Als je een beetje richtantenne gewend bent op 2 meter of hoger lijkt deze antenne aardig breed. Maar er is wel degelijk een voor achter verhouding te merken. Die is best goed. Getallen heb ik niet maar het is best in orde.

Verder lijkt het of de onderdelen vrij licht gemaakt zijn, maar dat geeft een verkeerde indruk. Diverse stormen zijn daarmee overleefd en op dat punt zit het best goed.

Onder de streep een zeer leuke antenne voor erg weinig geld. Wel geef ik je de tip om de 4 element versie te kopen. Deze heeft een wat kleinere openingshoek en is (uit het hoofdje) maar 20 -30 euro duurder.

Succes met mooie dx op 10 meter!

Plaats reactie