Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Weljo
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2022, 13:18
Roepletters: PE1CHO

Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#1 Bericht door Weljo »

Toen ik nog in Amsterdam woonde had ik een mooi antenne"park".
Daarbij was een 4-elements beam die ik toen bij PAoERI had gekocht.
Twee verhuizingen en zo'n veertig jaar later probeer ik de hobby weer op te pakken.

Ik wil die 4-elements beam weer in gebruiknemen, maar ben het bouwschema ervan kwijt.
Veel verhuizen enz, nietwaar.
De dipool heeft een beugel die bij de aansluiting beide delen met elkaar verbindt.
Ik weet door de tijd niet meer of die beugel nu in de signaalrichting (naar voren) of naar achteren gericht moet zijn.
Iemand die mij op weg kan helpen?
20220609_170229.jpg
Welmoed
PE1CHO
Welmoed
PE1CHO

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#2 Bericht door PA5COR »

Lijkt me het beste naar achteren als de coax naar voren moet komt ie niet in de knel met de gamma match :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#3 Bericht door PE1RTC »

Jij weet wel dat er weinig te beleven is op 2m horizontaal?
Ik zou liever wat voor de kortegolf wegspannen en een vertical voor de lokale repeater

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#4 Bericht door pd4r »

Ik zou hem gewoon neerzetten hoor er is genoeg te doen op 2 meter
zie hier mijn ontvangen stations op 2 meter afgelopen 24 uur en dat is maar 1 mode ft8 :D :D :D :D
als ik de dipool bekijk is het een tonna daar is vast nog wel wat over te vinden op de www

73 dennis pd4r
Afbeelding
Knipsel.JPG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#5 Bericht door PA3DAT »

Ja, het is een Tonna (F9FT) antenne, ik weet de montage zo niet meer uit mijn hoofd. Wijst die aansluiting na montage niet naar beneden? En dan zet je er de coax aan, met 2 van die schuif-ampjes. De coax moet dan een halve golf bocht maken naar beneden en dan terug naar de boom, zoiets. Er mist nog een kunststof kapje wat je eerst over de kabel moet schuiven...

Er komen vast betere reacties!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#6 Bericht door PA4WK »

Kijk hier maar even, dit is wel een 9 el. kruis-yagi maar de aansluiting is het zelfde.
http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_ ... 8_user.pdf
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#7 Bericht door pa1bvm »

@pe1rtc

er is echt genoeg te doen op 144 mhz ..
deze maanden veel sporadic -e , daarna weer Meteor scatter , de contestenten ..
natuurlijk FT-8 en andere digi-modes ..
maar wel in SSB/CW zo tussen 144.100 en 144.400

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#8 Bericht door PA3HMP »

Naar achteren, en hij is redelijk makkelijk te modificeren naar N connector, twee draadjes in een ronde n connector solderen en in de stekkertjes solderen, vervolgens tape om het voetje en volgooien met giethars, voor mooi afwerken kun je er later een krimpkous omheen doen.

Weljo
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2022, 13:18
Roepletters: PE1CHO

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#9 Bericht door Weljo »

Eerst een bedankje voor alle suggesties: PA5COR, PE1RTC, PD4R, PA3DAT, PA4WK, PA1BVM en PA3HMP.

Ik ga eerst eens zoeken op Tonna, mogelijk staat daar de juiste samenstelling :).
Wat de "beugel" op de dipool betreft, die kan niet naar beneden gericht zijn (ivm de schroefbevestiging op de boom).

Apparatuur hier is een TS-700G (vaste apparatuur), een TR-2300 met bijbehorende booster (destijds in de auto ingebouwd met een ophanginschuifrek van PAoERI (toendertijd Elektronikawinkel in Amsterdam)) en nu een FT-90R voor 2m/70 cm (kan zowel basis als mobiel gebruikt worden).

Wat de antennes betreft heb ik niet veel keuze.
Alles mag op het dak (5 verdiepingen hoger dan waar ik woon in de flat), maar dat kostte bij mijn eerste flat een 10k guldens.
Dat zal nu - als de prijzen wegens een gemakkelijkere dakconstructie - niet veel wijzigen in euros :(
Dus maar aan het balkon (op westen gericht).
Repeaters ALK en AMS zijn de dichtsbijzijnde, dus waarschijnlijk goed aan te spreken.

Met de eerder gebruikte materialen komt de 4 elements beam op zo'n 2 meter uit de gevel.
De andere boom is bedoeld voor een rondstralers, eentje voor 2 meter, de andere voor 70 cm, ook zo'n 2 meter uit de gevel en 2 meter van de beam.

Van alle kennes die ik destijds heb opgedaan is natuurlijk een deel weggezonden in het moeras der tijden.
Daarom dat ik die vraag over de beam stelde: beter vragen dan stom doen.

Als gepensioneerde met een mager pensioen (als jaren op de nul-lijn) moet je goed nadenken waar je geld heen gaat.
Dus in plaats van de oude meuk verkopen (leverde alleen maar belangstellenden met een extreem prijsaanbod op en met kritiek op de prijs) kan ik die beter weer gaan gebruiken.
Moet alleen opletten dat die ruim 40 jaar oude TS en TR apparatuur nog wel fatsoenlijk blijft functioneren.
Dat het analoge meters zijn, in plaats van digitale, zal mij een zorg zijn.

Moet nog wel even wachten op een mastklem van de rondstraler, want die is in de verhuizingsdrukte kennelijk in het ongerede geraakt.
Dat ding wordt nu nagemaakt, zodat de antenne straks weer compleet kan worden opgesteld.

Voor de liefhebber die zo'n yagi zoekt, ik heb nog een Tonna 9 elements voor 2 meter - nieuw in doos - staan.
Voor een nette prijs mag die de deur uit, ik kan dat ding toch niet aan het balkon vastmaken.
Belangstelling? PM me dan.
Welmoed
PE1CHO

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#10 Bericht door PA3HMP »

Antennes op het dak kan vaak op een creatieve manier, door de regenpijp omhoog bijvoorbeeld, of verborgen langs de regenpijp, een coax omhoog en een draad voor een coax relais die op het dak zit en dan kun je vandaaruit naar hartelust antennes schakelen.

ook HF kan vanaf het balkon, endfed, hengel en zolang je op een beetje hoogte zit is er geen probleem, niet ideaal maar het werkt.

een porto is prima bruikbaar als je een klein budget hebt, zo ben ik vroeger ook begonnen, beugel gemaakt waar de portofoon op kon staan verloop kabeltje, speaker microfoon en klaar.

Oude apparaten zijn idd niet veel waard, de tr serie had vaak printen met holnieten en bijbehorende problemen en aangezien je een baofeng dual band porto vanuit china koopt voor 25 euro of minder snap je dat 2e hands vaak erg weinig opbrengt, gewoon lekker met het oude spul blijven zitten zolang het werkt, een probleem zul je wel tegenkomen met het oude spul, het heeft geen ctcss voor repeaters.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#11 Bericht door PE1RTC »

Maar voor ctcss zie ik mooie kleine printjes voorbij komen op Marktplaats.
Kosten weinig en heb je weer mooi wat te hobbyen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#12 Bericht door PE1PQX »

PE1RTC schreef: 09 jun 2022, 20:47 Jij weet wel dat er weinig te beleven is op 2m horizontaal?
Ik zou liever wat voor de kortegolf wegspannen en een vertical voor de lokale repeater
Sorry, onzin!!
Er is voldoende te beleven op 2m, niet alleen in FM (zwampalen) maar ook genoeg in SSB (FT8/FT4/FSK441/JT65 enz...)
Alleen je moet er veel meer geduld voor hebben omdat het heel anders is dan op HF.

Met goede openingen op HF kun je met 2x 10mtr speaker snoer de hele wereld werken, op VHF/UHF is dat nogal een forse uitdaging omdat de propagatie heel anders werkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#13 Bericht door PE1RTC »

PE1PQX schreef: 13 jun 2022, 20:59
PE1RTC schreef: 09 jun 2022, 20:47 Jij weet wel dat er weinig te beleven is op 2m horizontaal?
Ik zou liever wat voor de kortegolf wegspannen en een vertical voor de lokale repeater
Sorry, onzin!!
Er is voldoende te beleven op 2m, niet alleen in FM (zwampalen) maar ook genoeg in SSB (FT8/FT4/FSK441/JT65 enz...)
Alleen je moet er veel meer geduld voor hebben omdat het heel anders is dan op HF.

Met goede openingen op HF kun je met 2x 10mtr speaker snoer de hele wereld werken, op VHF/UHF is dat nogal een forse uitdaging omdat de propagatie heel anders werkt.
Nou, dan lijkt me een 4 elements alsnog een extra uitdaging.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#14 Bericht door pa1bvm »

niets te doen op 144 ...

ft-8 RX op 144.174
antenne staat naar het zuid-oosten
ft-8 jo21  14-jun.JPG

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Hobby opnieuw starten met aanwezige 4 elements beam

#15 Bericht door PE1RTC »

Ja dat is FT8. Wel grappig, ik gebruik het ook, maar als dat de activiteit op 2m moet weergeven hoef ik niet zonodig weer een 2m beam op te tuigen. Toen ik in de jaren 90 mijn c machtiging haalde hoorde je overal qso's en nu is het of dx of repeater.
Dat probeerde ik aan te geven.

Plaats reactie