Loop-antenne ondergewaardeerd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Loop-antenne ondergewaardeerd

#16 Bericht door PE1NBD »

Ciro Mazzoni heeft twee Loop-antennes in hun assortiment die zichzelf afstemmen d.m.v. een unit. Zoiets moet volgens mij ook zelf te maken zijn als je superhandig bent met zelfbouw en ontwerpen. De loops van dit merk zijn nogal prijzig dus lijkt zelfbouwen me een prima optie. Als je tenminste het materiaal en de kennis hebt.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Loop-antenne ondergewaardeerd

#17 Bericht door PD5DJ »

Er zijn diverse mooi Loop (auto)Tuner projecten te vinden op het net.

Samen ben ik met mijn collega.. toevallig ook Zendamateur collega een Auto Loop tuner aan het ontwikkelen.

De Auto tuner doet de volgende dingen.

SWR meting wordt gedaan door de radio zelf.
Meeste radio's tegenwoordig hebben een CAT mogelijkheid.
Vaak is ook de SWR data realtime beschikbaar via CAT.
Hierdoor is geen externe SWR brug nodig.
Protocollen die wij voorlopig in gedachte hebben zijn Icom, Yaesu en Kenwood.

Verder zal er natuurlijk ook de mogelijkheid zijn om de stappen motor op Variabele C handmatig te kunnen bedienen.
Dit zal gedaan worden met een Joystick, meer uitslag is harder lopen.
Zo kan je heeel nauwkeurig afstemmen.

Het idee is om een aantal punten per band te calibreren/tunen, en terwijl je over de band draait loopt dan de tuner mee.
Het is alleen nog de vraag hoe erg weersinvloeden de calibratie punten beinvloeden.
Het zou dan mogelijk zijn om op een kleine afwijking een quick tune te doen om dat punt weer recht te trekken.

Inmiddels hebben wij getest met ESP32 WIFI boards om deze Peer 2 Peer te verbinden, en de latency is full duplex zo laag dat het snel genoeg is voor een nauwkeurige betrouwbare verbinding op best redelijke afstanden.

Dit willen wij gaan inzetten tussen de controller in de shack en de loop electronica buiten.
Alleen voeding voor de motor sturing geschied dan via de coax kabel.

Het zou dus in de toekomst dus ook goed mogelijk zijn ivm wifi dat je dit principe ook remote kunt gebruiken.
Ook zal er een kleine android app gemaakt worden die de shack controller volledig kan (vervangen) omdat deze via wifi direct aan de loop besturing geconnect kan worden.
Ook met dit principe is is al mee getest en dat werkt.

Nu wordt het tijd om alle elementen samen te brengen tot 1 geheel.

Als er iets concreets tot stand komt zal ik dit met foto's e.d. delen.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Plaats reactie