antenne voor 10m/15m/17m20m ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: antenne voor 10m/15m/17m20m ?

#31 Bericht door pc1mb »

PE1RTC schreef: 09 mei 2022, 20:31 Als ik kijk naar de opstraalhoek bij 10 graden dan zie ik bij de vertical een waarde op de cirkel van ongeveer -2 en bij de dipool ongeveer -5.
Dus hoe die dipool dan meer gain zou hebben bij 10 graden begrijp ik niet want dat staat toch echt niet in de diagrammen.
Aha! Nu begrijp ik waar het misgaat bij het lezen van die diagrammen. De buitenste cirkel (0) is niet nul, maar gelijk aan de maximum gain van de antenne in dit vlak. De rest is relatief, ten op zichte van dit maximum. Het is niet zo dat beide antennes een maximum gain van nul hebben. Alleen hun diagrammen zijn zo verkleind dat ze precies in het cirkeltje passen.

Die schaal staat in de eerste regel van de legenda beschreven.
Bij de dipool: "Ga: 6.83dBi = 0 dB"
Vertical: "Ga: 1.15dBi = 0 dB"
Dat is dus de werkelijke waarde die bij de buitenkant van de cirkel hoort.

Zou je ze samen in één diagram tekenen op dezelfde schaal, dan zou je die van de vertical dus een stuk moeten verkleinen. Dat laat pa3a hierboven heel mooi zien.

Gain bij een opstralingshoek van 10gr is dus:
Dipool: 6.83dBi - 5dB = 1.83dBi
Vertical: 1.15dBi - 2dB = -0.85dBi

Uiteindelijk dus toch nog 2,68dB verschil in het voordeel van de dipool, óók in de eerste diagrammen.

Maar zoals ik eerder schreef, dat is nog geen halve S-punt. Dus wat je er in de praktijk aan hebt hangt meer van het QRM gedrag af, dan van iets anders. Bij zenden is het natuurlijk wél "gratis vermogen".

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: antenne voor 10m/15m/17m20m ?

#32 Bericht door PE1RTC »

Ah ik had beter moeten kijken. Ging er vanuit dat de schaal van beide diagrammen hetzelfde was want dat maakt vergelijken een stuk makkelijker.
zoals PA3A dat doet is in 1 oogopslag goed te zien hoe mooi een dipool af kan stralen, maar dan moet je wel flink hoogte maken.
Op 8m hoogte is er voor de 20m band al geen verschil en laat dat nou net zo ongeveer de hoogte van de schoorsteen zijn hier ter plaatse.
Maar nu snap ik waarom ik op 10m zo makkelijk echte dx kan werken.
Bedankt voor de mooie simulaties, PC1MB EN PA3A.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: antenne voor 10m/15m/17m20m ?

#33 Bericht door PE4BAS »

Heb deze topic met belangstelling gevolgd. Bedankt voor de mooie eznec simulaties. Ik heb jarenlang een multiband vertical op 16m hoogte gebruikt (met de CG3000). Afgelopen jaar zelfs een soort DX commander clone van gemaakt. Maar op 20m blijft mijn inverted-V doublet (2x20m) toch altijd heer en meester, vooral qua QRM wat de vertical echt veel meer oppikt. Ik geloof best dat een vertical vooral bij water of op de ruimte (geen bebouwing) een heel mooie DX antenne is maar in de praktijk is het toch de dipool die wint. De laatste tijd een aantal verbindingen met VK gehad met VarAC, de keuze vertical/doublet was gewoon geen of wel goede verbinding. Ik heb daarom besloten te stoppen met mijn multiband vertical project en over te gaan naar het concept van PA9X. De multiband cobwebb of mooier nog de vierkante halo is een leuk idee dat verder uitgezocht gaat worden. Ondertussen heb ik mijn vertical al uit de mast gehaald.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: antenne voor 10m/15m/17m20m ?

#34 Bericht door pc1mb »

PE1RTC schreef: 10 mei 2022, 07:30 Op 8m hoogte is er voor de 20m band al geen verschil en laat dat nou net zo ongeveer de hoogte van de schoorsteen zijn hier ter plaatse.
Maar nu snap ik waarom ik op 10m zo makkelijk echte dx kan werken.
Er is natuurlijk meer verschil tussen die banden dan alleen dat je eigen antenne opstelling beter werkt, maar toch: zelfs die 8 meter hoogte is op de 15m band al meer dan een halve golf.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: antenne voor 10m/15m/17m20m ?

#35 Bericht door PA9X »

Niet te vergeten dat simulaties met EZNEC en MMANA omgevingsfactoren (behalve ground conductivity) niet meenemen en dus pure theorie zijn. In de praktijk kan het nog wel eens totaal anders uitvallen. Dus blijft het ook vaak een kwestie van experimenteren en laat dat nu weer de essentie van amateurradio zijn :wink: . Dat is wat het (voor mij persoonlijk) weer zo leuk maakt.

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: antenne voor 10m/15m/17m20m ?

#36 Bericht door PA9RD »

Nou, ik heb ook nog een duitje over om in het volle zakje te gooien......

Ik zag dat de TS een PD call heeft dus wat 17 meter als extra nu voor nut heeft, snap ik even niet. Oké, 15 mtr is ook geen band voor de N amateur, maar die zit standaard in bijna alle antennes, dus dat laat ik er even buiten. Maar er zijn dus zat mogelijkheden voor die 3 andere banden, de 10/15/20 meter. Die zitten in diverse antennes en er staat ook zat te koop. Ik zag al ergens een Fritzel FB13 voorbij komen, maar ook wordt de Fritzel in 2 en 3 element beams aangeboden voor leuke prijzen. Het is maar wat je wil en kwijt kan.
Mocht de TS binnenkort die D in gaan ruilen voor een andere letter en dus F gaan halen.......ja, dan zijn de (15)17 en ook de genoemde 12 meter hele leuke banden in het geval je geen contester bent en de rust op wil zoeken op andere banden. Dan zou een SteppIR ook een hele leuke beam zijn als je de ruimte hebt voor een boom van 5 mtr, maar de radialen zijn dan wel 5 meter per kant en in het geval van de trombone(s) voor 30/40 mtr zit je al op 6 mtr en dus 12 mtr breed in totaal. Niet iedereen kan dat kwijt........maar SteppIR heeft ook een vertical voor deze banden. Je moet dan voor 80 meter wel de extra (spoel)kit erbij hebben. De banden 10 tot 20 zitten er standaard in, 40 weet ik eigenlijk niet zeker.
Ik zag ook een HyGain AV-620 voorbij komen, die is van 6 tot 20 en er zijn ook de AV-640 en de AV-680 uitvoeringen te koop. De 680 doet alles van 6 tot 80 mtr. Je hebt dan wel een "kroon" hangen van een stuk of 8 radialen. Hier heb ik een AV-640 gehad en die deed het perfect. Alleen 6 mtr was niet bijzonder, maar daar had ik een beam voor. Ik kon bij het plaatsen hier gewoon onder die baleinen/radialenparaplu doorlopen.

Maar een draad, dipool, kattensnor of wat dan ook geeft soms al een bevredigend resultaat.
Zo, die munt ben ik ook weer kwijt, want dat ei heb ik nog..... :lol:
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: antenne voor 10m/15m/17m20m ?

#37 Bericht door pc1mb »

Ontvangst mag overal hè

Plaats reactie