Antenne uiteinde ophogen?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Antenne uiteinde ophogen?

#1 Bericht door PA8L »

De situatie is nu als volgt: de antenne is een 2 x 17 m dipool. De beide draden van de dipool komen uit een zolderraam op 6 m hoogte. Een draad gaat vanaf de zijkant van het huis om de hoek van het huis naar een paar bomen in de voortuin, resulterend in een hoogte van 5 m. De andere draad gaat langs het huis naar de achtertuin in een rechte lijn naar een mastje van 4 m. Dit mastje van 4 m wil ik vervangen door een mast van 8 m.

20220222-003.jpg

Ik gebruik de antenne op de HF banden 80 m...10 m; De 10 m en 12 m band lijken het niet bijzonder goed te doen, de andere banden heel behoorlijk, in elk geval voor Europa. De beide draden van de dipool gaan binnenshuis meteen de antennetuner in, er is dus geen sprake van een voedingslijn.

Als mast heb ik nu twee kandidaten, een Clark aluminium uitschuifmast of een Spiderbeam 10m Mini fiberglass pole.

Voor zover ik iets van antennes begrijp, verwacht ik vooral een wat lagere afstralingshoek op de hogere banden (20 m en hoger), en misschien wat minder verliezen door de slecht geleidende grond.

Vragen:
  • Zal het ophogen van die ene antennedraad een merkbare verbetering geven of is dat niet de moeite waard?
  • Heeft het nadelen voor de prestaties van de antenne als ik een metalen mast gebruik?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Antenne uiteinde ophogen?

#2 Bericht door 19DT2120 »

Je voedingspunt moet zo wie zo al voor de 10-12m boven de nok uitkomen , als het kan dus vrij zicht hebben.
De uiteinden zijn minder van belang.
Soms weet ik het ook niet meer.........

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Antenne uiteinde ophogen?

#3 Bericht door PE1RTC »

Die 6m hoogte is vrij laag voor 80 en zal wat extra aardverliezen geven.
Je zal zien als je dit punt naar 10m hoogte zou kunnen brengen dit enige winst oplevert.
Al moet dit niet overdreven worden, want alles hangt natuurlijk af van de condities en die zijn de laatste tijd op 80 niet best.
Dat ene been verhogen zal volgens mij niet veel uitmaken.
Ik zou geen mast daarvoor gaan plaatsen, maar een aparte vertical voor 10 en 12 (en 15) monteren.
Er wordt al aangegeven dat dit zo hoog mogelijk moet met liefst vrij zicht maar dat is m.i. meer voor het lokale werk.
Zelf heb ik ervaringen met een vertical voor 10,15,20 op een paaltje van 1 meter in de tuin.
Daar hoorde je bijna niks op tot ineens dat VK station doorkwam en op mijn 2x16m dipool niet te horen was.
Ik ben dus van mening dat voor echte dx die vertical niet op grote hoogte hoeft. Wel voor lokaal natuurlijk.
Maar als je 2 muurbeugels een een pijpje kwijt kunt aan de nok van het huis en daar een vertical op plaatst heb je het natuurlijk
mooi voor elkaar.

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Antenne uiteinde ophogen?

#4 Bericht door PA8L »

Bedankt voor jullie tips. Dan laat ik die ophoging van het uiteinde maar zitten. Tot nu toe heb ik alles zelf kunnen doen, mèt hoogtevrees en zonder ladders en zo, dingen als masten aan het huis is werk voor iemand anders dan mijzelf. Ik heb ook een verticaal voor 20 m op de grond staan en dat lijkt tot nu toe inderdaad beter te werken dan de draadantenne op 20 m, met name in de richting van Noord-Amerika.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Antenne uiteinde ophogen?

#5 Bericht door PE1RTC »

Is die vertical alleen voor 20m?
Dan zou ik m omruilen voor 1 van 10 t/m 20 en je bent gelijk klaar.
Als het zoveel mogelijk een halve golf vertical is heb je ook geen groot radialen net nodig.

Plaats reactie