Vraag mbt kabellengte antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hvb85
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:57

Vraag mbt kabellengte antenne

#1 Bericht door hvb85 »

Dag forumleden,

Ik ben geen expert op gebied van radio en zoek wat expertise. Ik heb moeite met goed advies verkrijgen via winkels e.d.

De situatie is als volgt: mijn werkgever wil een VHF installatie tot haar beschikking hebben om op de luchtvaartband te kunnen zenden en ontvangen (tussen 108 & 137 MHz). Op de gewenste locatie zou een mast té hoog worden om te monteren (20m) maar er is een alternatief ongeveer 200m verder op in de form van een vaste mast met een hoogte van zo'n 35m.
De vraag is nu of het mogelijk is een coax kabel van ongeveer 300m te gebruiken om de zender zijn werk te laten doen, en mocht dit niet lukken, wat is er dan nodig om dit wél te laten werken.

Antenne is een simpele gerichte VHF antenne.
Zender is een Icom A120E, hieronder wat specs die wellicht van belang zijn:

Frequentiestabiliteit ±1ppm (0°C to +40°C)
Draaggolf vermogen 9W (+1.5dB/–3dB)
Microfoon impendantie 600Ω
Gevoeligheid (COM) 1.8μV (12dB SINAD)
Gevoeligheid 8.33kHz (6dB/60dB) 2.778/7.37 kHz
Gevoeligheid 25kHz (6dB/60dB) 8/25 kHz
Selectiviteit (COM) 70 dB

Bedankt voor de antwoorden!
Hans

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#2 Bericht door PA0LMD »

300 meter coax , bijv. Hyperflex 10, geeft totaal al zo'n 15 dB demping .
Dit is dus geen haalbare oplossing.
Veel beter een lage antenne op de gewenste lokatie dan een hoge antenne op 300 meter afstand.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#3 Bericht door PH2UN »

Volgens mij is er voor die transceiver een handheld remote control.
In dat geval zou ik de radio op 300 meter onderaan de mast monteren.

hvb85
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:57

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#4 Bericht door hvb85 »

PH2UN schreef: 20 feb 2022, 15:06 Volgens mij is er voor die transceiver een handheld remote control.
In dat geval zou ik de radio op 300 meter onderaan de mast monteren.
Die hebben wij inderdaad ook maar ik ben niet zeker van wat het bereik van de handheld is.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#5 Bericht door pe1cmo »

als je praat over een zend ontvanger voor de luchtvaartband, waarvan jouw station op de grond staat, zit dan je tegenstation in de lucht, zoals een vliegtuig.
Indien dat zo is, zou ik me om de hoogte niet druk maken, je bereik zal ruim voldoende zijn. Je tegenstation zit namelijk al hoog.
Maar dan moet je wel redelijk vrij zitten, dus een antenne op je eigen dak wel een vrije afstraling.

In de radio reportage wereld gebruiken ze retour zenders op 420 MHz, max 5 Watt en met een 0dB rondstraal antenne op maximaal 10 meter hoogte kan men een vliegtuig op 200km zonder problemen werken.


Cellflex 1/2 geeft 2.3dB per 100 meter, 300 meter is ruim 6dB Cellflex is professionele kabel voor vaste installaties, niet te vergelijken met hobbykabel en kost ongeveer 3,25 per meter (ex BTW)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

hvb85
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:57

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#6 Bericht door hvb85 »

pe1cmo schreef: 20 feb 2022, 15:48 als je praat over een zend ontvanger voor de luchtvaartband, waarvan jouw station op de grond staat, zit dan je tegenstation in de lucht, zoals een vliegtuig.
Indien dat zo is, zou ik me om de hoogte niet druk maken, je bereik zal ruim voldoende zijn. Je tegenstation zit namelijk al hoog.
Maar dan moet je wel redelijk vrij zitten, dus een antenne op je eigen dak wel een vrije afstraling.

In de radio reportage wereld gebruiken ze retour zenders op 420 MHz, max 5 Watt en met een 0dB rondstraal antenne op maximaal 10 meter hoogte kan men een vliegtuig op 200km zonder problemen werken.


Cellflex 1/2 geeft 2.3dB per 100 meter, 300 meter is ruim 6dB Cellflex is professionele kabel voor vaste installaties, niet te vergelijken met hobbykabel en kost ongeveer 3,25 per meter (ex BTW)
Het tegenstation is de toren van Schiphol, dat geeft ook het grootste probleem, wij zitten in diemen.
Kosten van een paar 1000 euro is niet een probleem om het te laten werken, alleen ik moet wel redelijk zeker zijn dat het werkt voordat ik dat geld uit ga geven.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#7 Bericht door PE2AAB »

Hallo Hans,

Die 300m is een beste lengte. Hoe is de kabelweg? Zijn er bijvoorbeeld reeds mantelbuizen voorzien of moet de kabel door 'openbaar' gebied?
Over die lengte zou je kabeltechnisch al naar een 7/8" kabel en dikke moeten kijken. Voor afstanden veel korter dan dat gingen Telco's al naar 1 1/4" of zelfs 1 5/8" kabel (klopt de frequentie was hoger maar om aan te geven dat je toch wel aan Telco grade kabels moet denken. Ik gebruik die kabel al voor een zendamateur station.
Kun je wellicht een zender kwijt die remote te bedienen is? Zender onder aan de mast (in een kast of gebouw aldaar) en remote middels een kabel of zelfs netwerkverbinding. Je komt dan ook meteen in de professionele AIRband radio's terecht. R&S, Harris, SAIT, Jotron, General Dynamics en dat soort merken. Een 19" kast met zender en een remote head via ethernet o.g.

Kun je echt geen hoogte maken op de locatie zelf? Hoe betrouwbaar moet de link zijn? Kun je er niet voor kiezen om een leaselijn te nemen naar Schiphol Tower? Ik moet even begrijpen wat het doel is om op VHF AIR te opereren vanaf de grond. (op een vliegveld begrijp ik het nog wel; Ground vehicles zoals Airside ops, fire&rescue etc. maar off site?)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

hvb85
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:57

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#8 Bericht door hvb85 »

PE2AAB schreef: 20 feb 2022, 17:12 Hallo Hans,

Die 300m is een beste lengte. Hoe is de kabelweg? Zijn er bijvoorbeeld reeds mantelbuizen voorzien of moet de kabel door 'openbaar' gebied?
Over die lengte zou je kabeltechnisch al naar een 7/8" kabel en dikke moeten kijken. Voor afstanden veel korter dan dat gingen Telco's al naar 1 1/4" of zelfs 1 5/8" kabel (klopt de frequentie was hoger maar om aan te geven dat je toch wel aan Telco grade kabels moet denken. Ik gebruik die kabel al voor een zendamateur station.
Kun je wellicht een zender kwijt die remote te bedienen is? Zender onder aan de mast (in een kast of gebouw aldaar) en remote middels een kabel of zelfs netwerkverbinding. Je komt dan ook meteen in de professionele AIRband radio's terecht. R&S, Harris, SAIT, Jotron, General Dynamics en dat soort merken. Een 19" kast met zender en een remote head via ethernet o.g.

Kun je echt geen hoogte maken op de locatie zelf? Hoe betrouwbaar moet de link zijn? Kun je er niet voor kiezen om een leaselijn te nemen naar Schiphol Tower? Ik moet even begrijpen wat het doel is om op VHF AIR te opereren vanaf de grond. (op een vliegveld begrijp ik het nog wel; Ground vehicles zoals Airside ops, fire&rescue etc. maar off site?)
Hoi, bedankt voor je antwoord.

Het doel is om contact te maken met de toren om drone operaties mogelijk te maken. Wij vliegen drones in het centrum van Amsterdam en vanuit daar is het bijna onmogelijk om contact te maken met Schiphol, vandaar dat we het vanaf ons kantoor willen doen en de radio operator in een open IC 4g porto systeem zit met de drone crew op locatie. Hij werkt dan als een relay.
Via een netwerkverbinding heb ik naar gekeken maar dan kom je, omdat je als luchtvaarttuig aan het zenden bent in de problemen met de type verbinding, dit soort zaken is kortgezegd niet toegestaan.
Mbt de kabelweg, er ligt op dit moment niks, de kabel zal achter een partij bedrijfspanden moeten lopen. Daar komen weliswaar geen mensen maar de kabel ligt wel open en bloot.
Hoogte op locatie zou betekenen op zijn minst 17m de lucht in te gaan en na meerdere partijen te vragen kom ik op een zeer zware mast uit die met platen verankerd moet worden aan het gebouw. Hier heeft de beheerder van het gebouw niet veel zin in en ik kom dan ook op masten uit van minimaal 6000 euro.
Wat is een leaselijn naar schiphol?

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#9 Bericht door pe1cmo »

het is maar een 11 a 12km, kijk eens op Googlemaps, je eigen locatie en daarna de ontvangst plek van de toren Schiphol. Dat is niet de toren zelf, maar de antennes staan elders. Volgens mij op deze locatie: 52.333472263858475, 4.807760091397895
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#10 Bericht door PE2AAB »

Helder.

Een leaselijn is zeg maar een 'telefoonlijn'. Maar nu snap ik het doel wat beter.

Wellicht dat een gebouw beheerder wel een tijdelijke installatie toestaat? Ik heb al heel veel ballastframes met antennes weggezet bovenop platte daken van gebouwen. Moet de installatie weg is het frame weghalen en een keertje vegen waar het spul stond en klaar.

Ik wil best met je meedenken. Misschien een foto (aanzicht) van het gebouw in kwestie? Overigens; buiten een Dronebrevet (A1-A3 en aanvulling A2, RPA-L) zul je ook nog een aanvullende RT license moeten hebben om radiocontact met Schiphol Tower te mogen maken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

hvb85
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:57

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#11 Bericht door hvb85 »

pe1cmo schreef: 20 feb 2022, 17:42 het is maar een 11 a 12km, kijk eens op Googlemaps, je eigen locatie en daarna de ontvangst plek van de toren Schiphol. Dat is niet de toren zelf, maar de antennes staan elders. Volgens mij op deze locatie: 52.333472263858475, 4.807760091397895
Klopt, wij hebben de pech dat er precies een gebouw voor onze neus staat dus met 10m halen we het niet. We hebben de antenne op een hoogwerker gehad en vanaf 15m hadden we goede 2-weg verbinding.
Op dit moment zetten we steeds een bus met antenne aan de trap bij de mcdonalds van schiphol maar dit is niet werkbaar op lange termijn.
Het is 9km van kantoor naar de antenne's.
Door het feit dat we zo goed als niks aan ons kantoor kunnen monteren zijn we bijna gedwongen om de mast 200m verderop te gebruiken.

hvb85
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:57

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#12 Bericht door hvb85 »

PE2AAB schreef: 20 feb 2022, 17:49 Helder.

Een leaselijn is zeg maar een 'telefoonlijn'. Maar nu snap ik het doel wat beter.

Wellicht dat een gebouw beheerder wel een tijdelijke installatie toestaat? Ik heb al heel veel ballastframes met antennes weggezet bovenop platte daken van gebouwen. Moet de installatie weg is het frame weghalen en een keertje vegen waar het spul stond en klaar.

Ik wil best met je meedenken. Misschien een foto (aanzicht) van het gebouw in kwestie? Overigens; buiten een Dronebrevet (A1-A3 en aanvulling A2, RPA-L) zul je ook nog een aanvullende RT license moeten hebben om radiocontact met Schiphol Tower te mogen maken.
Bedankt voor je goede info.
Op het dak is geen optie want die ligt vol met zonnepanelen. Aan de gevel zou kunnen maar ik kom dan op een kokermast van ongeveer 250kg uit, die de hoogte van 15 a 17m kan halen maar dit kan je niet vastzetten met een paar pluggen en bouten. Wanneer hij aan de gevel zit zal hij ook ingeschoven moeten kunnen worden.
Ik zal even privé contact met je opnemen en dan kan ik ook wat foto's sturen.

mbt de dronebrevetten, RT license e.d.: wij zitten al een aantal jaren in deze business en hebben dit allemaal met meerdere RT operators.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#13 Bericht door PE2AAB »

Prima. Just asking ;-)

Ja je zou een PB (Prive Bericht) kunnen sturen met de lokatie of iets in Paint tekenen/schetsen. Maar ondanks dat er panelen liggen is er vaak nog wel ergens een plekje. Er moeten ook mensen bij kunnen voor onderhoud, er staan ventilatie en airco-units enz.

Wellicht komt er een geniaal idee naar voren maar... wellicht ook niet ;-) Maar meedenken wil ik zeker. (heb dit ooit beroepsmatig gedaan; telecom)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vraag mbt kabellengte antenne

#14 Bericht door PA0LMD »

hvb85 schreef: 20 feb 2022, 15:20
PH2UN schreef: 20 feb 2022, 15:06 Volgens mij is er voor die transceiver een handheld remote control.
In dat geval zou ik de radio op 300 meter onderaan de mast monteren.
Die hebben wij inderdaad ook maar ik ben niet zeker van wat het bereik van de handheld is.
Bluetooth....bereik dus slechts 10 a 20 meter.
Meten is (z)weten

Plaats reactie