Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#16 Bericht door pe5t »

Citaat: "De qrm ging van een 9++ naar een s3 de ontvangst bleef hetzelfde".

Dummy load?

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#17 Bericht door PD3MCF »

Dat staat op de website dat qrm verhaal
Het gaat mij erom omdat ik de swr niet goed vind
Of dat door de Radialen komt
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#18 Bericht door Snof »

Dat kun je toch simpel testen door de radialen even te verwijderen.
De lengte en onder welke hoek de radiale staan-hangen hebben bij een gp antenne ook veel invloed op de swr.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD3MCF schreef: 07 mar 2022, 14:57 De qrm ging van een 9++ naar een s3 de ontvangst bleef hetzelfde
Ik lees hier een tegenstrijdigheid. De storing door andere stations wordt minder terwijl het signaal gelijk blijft.

Of wordt er QRN bedoeld?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#20 Bericht door PA3DAT »

Storing door voedingkjes, ledverlichting, zonnepanelen etc. is óók QRM. Het zijn niet per sé andere stations.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#21 Bericht door PD3MCF »

Kijk even op de link van venhorst communicatie
Die ik ook in een berichtje gepost heb
De qrm ging van een 9 naar s3 als de Radialen zo gezet werden als een gp ik had hier ook venhorst over gebeld en zag ook op de foto's dat de Radialen kit niet om de antenne zelf zit dus was mijn vraag
Kan mijn swr invloed hebben omdat hij op 40.10.hekemaal knal rood staat en op de rest wel met tuner maar slechter dan de specs
En ik heb elk deel 13 cm in elkaar gezet ipv 10 cm
Hij is nu 590 en geen 6 meter
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#22 Bericht door PD3MCF »

@snof ik heb de Radialen kit precies zo in elkaar
Gezet volgens spec met een gradenboog erbij
En de lengte precies zoals spec
Ik moet zeggen de antenne ontvangt redelijk goed
Moet ik zeggen 3x Italië mee gewerkt op 20 meter
Met 10 Watt
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#23 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef: 07 mar 2022, 20:23 Storing door voedingkjes, ledverlichting, zonnepanelen etc. is óók QRM. Het zijn niet per sé andere stations.
Dank voor de toelichting Aloys.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#24 Bericht door PD0Q »

Het zijn geen radialen, het zijn 2x verlengingen van de straler ..(eigenlijk 2x een mobiele spriet direct op straler bijgeprikt). Ze horen direct op de straler gemonteerd te worden en zeker niet aan de beugel/aarde .. (dat past ook helemaal niet) ...
Bedoeling is dat ze of omhoog staan gericht of meer horizontaal gericht worden , afhankelijk of je de zijwaartse ruimte hebt of niet . (Ik had de kit zoals op de foto zoals ze op de ebay advertenties die kit laten zien dus schuin omhoog als een V) . Kit zou een beter resultaat moeten geven bij gebruik op 40 en 80meter. Je vind deze antennes met verschillende merken erop geplakt . Moonraker , Sigma EU etc etc

Verschil tussen die Alu antenne en die fiberstok is de lengte die fiber is 6M, en die alu versie is nog een stukje langer ,meen 6.80m zo uit mijn hoofd. Ik had ooit dus de alu versie van SigmaEU., XF80 noemen die het ding dan.

Is het nou een dummie ? nee , niet echt (gek genoeg) ..viel mij in gebruik best wel mee.
Wel altijd en overal tunen uiteraard met de interne tunert..maar t werkte best erg goed voor wat het is.
De range was grofweg tot net aan de oostkust USA tot aan noord Afrika en tot aan Japan als het meezat naar de andere kant. (en alles ertussenin op 20 en 40m..getest op ft8 op dak een meter of 20 hoog. ) .

Oordeel >
*De kwaliteit..(??welke kwaliteit??) is ..hmm.. ronduit belabbert ...
Ding kon gewoon niet van een nog lagere kwaliteit gemaakt worden ..
*de klemmetjes waren al stuk door ernaar kijken cq ze ze uit het plastic te halen.
*de montageplaat is van kaugummizilverpapier en kneed zichzelf naar de buis waar je em op vastzet zo zacht..
*draai vooral die kit niet hard aan op de straler want dan is t antenne stokje ook gelijk helemaal plat /Das ook van gebruikte kauwgumfoliepapiertjes gemaakt !
*de gebruiksaanwijzing/handleiding (1 velletje met vooral reclame) die erbij zit is echt 3x niks en mist elke belangrijke informatie die je nodig zou hebben.
*Afstellen met die kit gemonteerd ? hmm .. methode doe maar wat en hoop er maar het beste van ..staat nergens hoe je geacht word dat te doen en met nu 3 individueel afstelbare stralers en een 1:4 balun eronder is dat is dus compleet een zoekplaatje..
*Als finale opmerking >> Een beetje storm gaat ie op 99,9% zeker echt niet overleven .

Koop iets duurzamers .. voor het geld dat je eraan uitgeeft had je ook een gebruikte fritzel of hustler vertical gehad.... :shock:

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#25 Bericht door PD3MCF »

Officeel zit op deze antenne ook geen Radialen
Maar omdat de swr ook slechter liep dan de specs
Ga ik eerst proberen de Radialen eraf te halen
En je hebt gelijk de constructie en kwaliteit van de
antenne is echt 10x niks daarom had ik hem ook
13cm in elkaar gezet ipv 10 cm wat beschreven staat
Dus als de Radialen geen verschil geeft dan de antenne 10 in elkaar wel moet ik zeggen dat hij best
Goed werkt enkel 20 meter nog gewerkt
De rest staat eigenlijk zo slecht qwa swr dat ik hem eerst weer uit de mast haal maar dat komt over 2 weken
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#26 Bericht door PD0Q »

Door die balun zal die nergens echt goed gaan lopen , das mijn ervaring , stel je hem op 20 is de rest slecht en vice versa.. ..tis je (interne) tuner die dat moet verzorgen.. Ik heb de eigenlijke hoofd straler uiteindelijk zo goed en kwaad als dat ging op 27mc afgesteld en heb het maar zo gelaten verder ..hoe je die twee 'radialen' officieel zou moeten stellen was mij een raadsel verder. (deed me denken aan die reclame van dat waterijsje kijkend naar de swr meter op een bloedheet dak..>>nou word ie groen...en nou is ie rood ..owowowo..) Maar eerlijk is eerlijk , op 40 en 20m viel de antenne me heel erg mee ..had op enkel bereik binnen Europa gerekend en op PSK-reporter toch bijna de halve wereld te zien oplichten was echt een verassing. Gek genoeg was juist de 10m een echt drama terwijl je zou verwachten dat ie daar juist wel zou werken.. :? Wonderlijk ding .. en dat is het :)

Nog als aanvulling ..die alu versie is geen 6m , die is langer ..basis is een 5.8e cb antenne, en ja , die twee extra stralers werken als twee stelbare top hats maar dan aan de bodem..dat 10 bij drama was zal ongetwijfeld komen door die kit .. Probeer hem eens af te stellen zodat ie op het midden van de 27mc band redelijk loopt , en dan die radialen erop en check dan de andere banden..

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#27 Bericht door pa3kc »

Ik heb de Sigma Euro-Comm SE-HF 360 nu al een paar maanden in gebruik en inderdaad, de kwaliteit is niet super.

Maar, om te zeggen dat antenne super slecht is en dat die breekt in een storm en zo, nah, valt wel mee, mits je er van te voren wat liefde en aandacht aan geeft en hem als een End-Fed antenne behandeld!

Dus 5 a 6m coax en dan een dikke mantelstroom filter er tussen en je tuned hem dan van 160m tot 4m met alleen de tuner in je set.
Zelfs de tuner in mijn 991A tuned hem overall probleemloos zo. Resonant is de antenne in mijn setup over de hele 20m band alleen.

Er zit geen 1:4 balun in maar een 6:1 UNUN balun.
Balun
Balun

En die balun zit een behuizing die absoluut niet waterdicht is!
Behuizing
Behuizing
Je moet de antenne en de balun behuizing zelf waterdicht maken. Doe je dat niet dat komt er geheid water in.

Waar de glasvezel antenne delen overlappen dat moet je ook waterdicht maken. Als daar water binnen dringt en het gaat vriezen dan gaat dat uitzetten en op die plekken gaat de antenne stuk.
De onderkant van de antenne, van de straler zeg maar het deel net boven de balun behuizing moet je ook waterdicht maken. Alles waar je denkt daar gaat misschien vroeg of laat water inkomen Gaat ook water inkomen.

En dan de behuizing zelf waar de balun in zit. Ik heb er geen foto van na waterdicht maken, maar ook die moet je echt zo dicht maken dat er geen water in kan komen. En dat is niet alleen de behuizing maar ook het deel van de antenne direct erboven.

Ik heb goede zwarte isolatie tape gebruikt als eerste laag en daar overheen een dikke laag zelf vulkaniserende tape.
Met die laatste tape maak ik al 20 jaar alles waterdicht mee wat buiten permanent moet wezen.

Hij heeft de laatste storm in februari aardig overleefd, en dat was een beste storm! :shock:


youtu.be/X9I99Z9mWQw

Werkt met een tuner overal wel naast de 20m band waar die volgens mijn analyzer alleen echt resonant is.
Zelfs op de 4m band en 160m werkt het. Al heb ik geen hoge verwachting dat het daar super werkt, maar als de band open is...

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#28 Bericht door PD0Q »

PA3KC....
die fiber stok HF360 die jij hebt is een heel andere antenne qua materiaal als de alu antenne die ik beschrijf en die de topic starter heeft ;) Die alu versie overleeft echt geen windkracht 8 en is veel beroerder van constructie als jouw HF360.

Hij probeert de swr te stellen , iets wat bij jou niet eens kan met die vaste inschroef delen, hij heeft net als een gpa klemmetjes en moet eerst uberhaupt dat ding overal uit het rood zien te krijgen en de juiste begin lengte te vinden voor die 2 stralerskit erbij komt omdat anders zijn (interne?) tuner echt overal zegt 'vergeet het maar' .. Ik heb hetzelfde vallen-en-opstaan pad gehad met dat ding voordat ie uberhaupt te gebruiken viel ..

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#29 Bericht door pa3kc »

Aah zo :)

Ik dacht dat jullie op een gegeven ogenblik over die HF360 hadden omdat de enigste radialen kit die Venhorst nu heeft die van de HF360 zijn:
https://www.venhorst.nl/index.php?route ... ct_id=1583

Blijkbaar kan die ^ kit ook op de alu versie.

Ik had trouwens gehoord van een leverancier dat die alu versies inderdaad niet zo goed waren. Veel klachten.
Dat was de reden waarom men die antennes niet meer in het assortiment had.

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Moonraker GPA 80 hf en moonraker GPA 80F

#30 Bericht door PD3MCF »

Idd ik heb de alu uitvoering hetzij met de Radialen kit van venhorst erbij maar idd de constructie is niet best zeker niet als je in den helder woont :lol: :shock: :shock: maar goed het en blijft een mooie hobby dus mast weer naar beneden en weer afstellen
Toch het ontvangst valt mij niet tegen daar had ik minder van verwacht
Volgens mij vroeger opde oude 27mc gpa antenne zat volgens mij strepen op het aluminium zo dat hij gelijk goed qwa swr stond dat mis ik wel op deze antenne en de 10 cm in elkaar zetten die ze in het manual beschrijven vind ik echt weinig echt slechte
Kwaliteit aluminum maar zo lang hij staat blijft deze antenne
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Plaats reactie