MFJ -1796 antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

MFJ -1796 antenne

#1 Bericht door kuls »

k ben helemaal nieuw en ik heb me voorgenomen om voor de N licentie te gaan leren maar tussentijds wil ik al gaan luisteren. Ik ben me nu vooral aan het orienteren en de aankopen denk zullen voooral met mijn vakantiegeld gedaan worden ( dus nog even geduld hebben voor mij . Tussentijds ben ik al veel op wedsdr aan het luisteren en aan het uitzeken wat ik wil . Nu kwam ik op internet deze antenne tegen en graag zou ik willen weten of deze aan te raden is en wat eventueel jullie ervaringen zijn met deze antenne.
https://www.classicinternational.eu/ant ... /mfj-1796/

sorry voor mijn vele vragen en alvast bedankt weer voor het meedenken
grtjs Kuls (Paul)

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: MFJ -1796 antenne

#2 Bericht door PA3FQS »

Ik denk dat je beter nog even kunt wachten met dergelijke specifieke antennes.
Als je je toch nog aan het orienteren bent kun je misschien beter eerst een draadantenne proberen.
Voor luisteren heb je eerst niet meer nodig dan dit.
Later kun je wel zien wat er het beste bij je wensen en aanwezige apparatuur en frequenties past.
Succes er mee.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: MFJ -1796 antenne

#3 Bericht door PA9X »

Wat is je budget?
Wat voor ruimte heb je?
Kun je voldoende de hoogte in?
Kan je antenne op dak of komt die in een tuin?
Kun je ook wat wegspannen in horizontale richting zoals een draad, bijvoorbeeld een EndFed van 20m?

Ik neem aan dat je op HF (10m, 20m en 40m) wil uitkomen. Maar wil je met dezelfde antenne misschien ook luisteren op andere banden?

Wil je ook op 2m en 70cm aan de slag?

kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

Re: MFJ -1796 antenne

#4 Bericht door kuls »

PA9X schreef: 04 feb 2022, 11:53 Wat is je budget?
Wat voor ruimte heb je?
Kun je voldoende de hoogte in?
Kan je antenne op dak of komt die in een tuin?
Kun je ook wat wegspannen in horizontale richting zoals een draad, bijvoorbeeld een EndFed van 20m?

Ik neem aan dat je op HF (10m, 20m en 40m) wil uitkomen. Maar wil je met dezelfde antenne misschien ook luisteren op andere banden?

Wil je ook op 2m en 70cm aan de slag?
de antenne komt tegen de gevel van het huis dus als ik uitga dat ik 5 meter boven mijn daksplitsing mag uitkomen dan zit ik op ongeveer 12 a 13 meter hoogte , mijn tuin zal vanaf mijn huis ongeveer 20 meter diep zijn , 10 ,20en 40 meter klopt en eventueel indien mogelijk ook de 2 meter en 70 cm zou ook leuk zijn

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MFJ -1796 antenne

#5 Bericht door PA3DAT »

Woon je buitenaf, dan is zo'n HF-vertical wel leuk. Ook zendmatig kan ie het goed doen, alhoewel deze voor 40m wel wat kort is. Maar in de stad vangt ie veel meer storing dan een horizontale antenne, dus het zal bepaald geen genot zijn om mee te luisteren...

Mijn advies: paaltje, 3m boven het dak uit met een VHF/UHF-vertical erop. Dan blijf je net binnen de 5m. Onderaan de VHF/UHF-antenne een katrol waarmee je een draadantenne kunt ophijsen. Een endfed aan die draad, aflopend 20m de tuin in en je hebt het beter voor elkaar dan met die MFJ.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

Re: MFJ -1796 antenne

#6 Bericht door kuls »

PA3DAT schreef: 05 feb 2022, 01:18 Woon je buitenaf, dan is zo'n HF-vertical wel leuk. Ook zendmatig kan ie het goed doen, alhoewel deze voor 40m wel wat kort is. Maar in de stad vangt ie veel meer storing dan een horizontale antenne, dus het zal bepaald geen genot zijn om mee te luisteren...

Mijn advies: paaltje, 3m boven het dak uit met een VHF/UHF-vertical erop. Dan blijf je net binnen de 5m. Onderaan de VHF/UHF-antenne een katrol waarmee je een draadantenne kunt ophijsen. Een endfed aan die draad, aflopend 20m de tuin in en je hebt het beter voor elkaar dan met die MFJ.
Ik woon aan de rand van het dorp , voor me nog 1 huis wat lager is dan dat van mij en daarnaast alleen maar open veld richting zuid -oost ,

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: MFJ -1796 antenne

#7 Bericht door PA0KLS »

Ik ben het eens met "gewoon een draadje". Kijk, voor zenden wil je graag het moeizaam gemaakte HF vermogen zo efficiënt mogelijk omzetten in radiogolven. Voor ontvangst heb je toch vrij veel ruis en storing en de ontvanger kan het signaal zonder verlies voor jou versterken. Een efficiënte antenne is dus nergens voor nodig. Kijk maar eens naar de s-meter op de web-SDR tussen de stations in. die valt nooit terug naar S1. Jouw ontvanger kan makkelijk signalen van S1 opkrikken tot luidsprekersterkte. Dus een behelp-antenne is goed genoeg. Bovendien kun je daarmee gemakkelijk experimenteren, wanneer het weer het toelaat. We noemen dat "Technisch Weer". En dat is leuk.

Maak bij je eerste antenne aantekeningen, hoe hoog, hoe lang, hoeveel ruis, hoeveel storing, op welke banden. Als je de antenne hebt veranderd doe je dat weer. Alleen zo kun je je antennes vergelijken. Zo doe je ervaring op, waaraan je nog veel zult hebben, ook wanneer je te zijner tijd een antenne gaat kopen.

Succes!!

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: MFJ -1796 antenne

#8 Bericht door PA2S »

PA0KLS schreef: 05 feb 2022, 21:15 Ik ben het eens met "gewoon een draadje".
Helemaal eens met Klaas. Mijn eerste HF antenne voor ontvangst was gewoon een draadje en dat ontving prima. Goed, er was toen erg weinig storing (ca. 1970), dus niet te vergelijken met nu. Later, toen ik eenmaal PA2HJS was, werd gebruik gemaakt van een stuk draad uit het zolderraam, dat aan de achterkant van de tuin was bevestigd aan een paaltje. Er zat een tuner tussen, gemaakt van twee oude afstemcondensatoren en een spoel van installatiedraad met een aantal aftakkingen, verbonden met een schakelaar met een stuk of zes standen. Ook zat er een schakelaar op om het netwerk te veranderen. Het budget was beperkt, want de studiebeurs ging grotendeels op aan levensonderhoud en huur...

Met een zelfgemaakte 80/20 zendontvanger (5-5 MHz VFO en 9 MHz middenfrequent) en een Watt of 5 output, maakte ik verbindingen binnen Europa op 80 en erbuiten op 20. Later heb ik nog een Telefunken spionagezender (telegrafie) aan de praat gemaakt. Die werkte met kristallen. Met schuurpoeder werden sommige kristallen wat in frequentie omhoog geslepen, bijvoorbeeld eentje van 7000 kHz naar ongeveer 7005 kHz. De zender werkte ook op harmonischen van de kristalfrequentie en dus was ik op 20 te horen omstreeks 14.010 MHz. Met een Watt of 15 werkte ik bijvoorbeeld Japan. Wel lachen, want je moest met de hand omschakelen van zenden naar ontvangen. De 80/20 transceiver was de ontvanger.

Ik had een keer een zendontvanger voor reparatie en die had zo'n 200 W output. De tuner vond dat niet zo leuk, maar door wat met de lengte van de draad te spelen, werd de spanning over de condensatoren lager en werkte zelfs dat prima.

Ik weet bijna zeker dat ik die met zo'n kleine antenne als die MFJ minder goede resultaten zou hebben gehad, zeker op de 40 meter band. Op 20 meter zal het minder hebben uitgemaakt.

Als je al een paar honderd euro wilt uitgeven, die je jezelf geen groter plezier dan zoeken naar een goede gebruikte tuner. Zoals mijn TenTec http://www.dx.nl/?p=571. Die heeft me een stuk minder gekost dan die MFJ antenne. Wel enkele condensatoren vervangen, maar sindsdien is het ding "rock solid". Met 400 W weet het ding amper dat hij werkt.

Mijn antenne is een 2 x 16 m dipool, gevoed met een 450 Ohm ladderlijn. Misschien kun je zo'n soort dipool maken, die bijvoorbeeld een stuk over het dak hangt. Wat korter moet ook kunnen, want voor jou is 40 meter de band met de langste golflengte. Het grootste voordeel van een dergelijke symmetrische antenne is, dat hij doorgaans minder storing ontvangt.

Een alternatief is een remote tuner, die ook vaker te koop worden aangeboden voor aanvaardbare bedragen. Als je zo'n tuner vlak bij de antenne kan plaatsen, krijg je geen verliezen van de voedingslijn tussen tuner en antenne en de lengte van de draad is dan ook minder belangrijk. Niet te kort natuurlijk en zo hoog mogelijk, maar je bent een stuk flexibeler.

Een endfed lijkt aantrekkelijk, maar het is wederom investeren in een specifieke antenne, waarvan je ook nog moet afwachten of hij het bij jou goed gaat doen. Vaak is een tuner nodig om de aanpassing te verbeteren.

Zo maar een draad kost heel weinig en je kunt er wel mee luisteren en ervaring opdoen met het effect van lengte, plaats, hoogte en richting van de draad.

Veel succes!

Henk, PA2S

Plaats reactie