Antenne hoog genoeg ??

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

Antenne hoog genoeg ??

#1 Bericht door kuls »

Alvast sorry dat ik als leek / beginner weer met een (voor sommige misschien domme )vraag kom. Aangezien ik mijn toekomstige antenne niet tegen de gevel van mijn huis mag plaatsen heb ik bedacht dat ik deze aan de achterkant van mijn garage wil gaan plaatsen . Na navraag bij de gemeente mag je de antenne vergunningsvrij plaatsen tot 5 mtr boven de dak splitsing. Mijn dak is ongeveer 2.5 meter hoog dus dan zou mijn antenne uitkomen op ongeveer 7 a 7.5 mtr.
Nu is bij mij de twijfel toegeslagen of dit wel hoog genoeg is ( antenne staat op deze manier naar alle kanten vrij). Ik wil gaan beginnen als luisteramateur en daarbij proberen om de N licentie te halen . Dan nog een tweede vraagje . Zijn er ook antennes die te combineren zijn in gebruik met het CB en het N gebeuren

Alvast bedankt voor het meedenken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne hoog genoeg ??

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

De mast hoog genoeg? Dit hang er helemaal vanaf wat voor een antenne je er in wil plaatsen. M.n. voor welke frequentie.

Een combi antenne voor de zendamateur banden en CB ken ik niet. Ga er maar vanuit dat je meerdere antennes nodig hebt.
2/70 en een aparte voor de korte golf.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne hoog genoeg ??

#3 Bericht door PH7R »

Verticale CB antenne op 7,5 mtr en een draad voor HF vanuit huis naar de schuur (hoeveel mtr is dit?). Je moet werken en oplossingen vinden in de berperkingen die je hebt :mrgreen: . je zegt niet tegen de gevel van het huis, wel op dak?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

Re: Antenne hoog genoeg ??

#4 Bericht door kuls »

Dank jullie wel voor de reacties en ik zal even proberen antwoorden te geven op de vragen .

1 Wat ik eigenlijk zou willen willen ontvangen is eigenlijk de 2 meter, 20 meter en de 40 meterband , maar ja tussen wat ik zou willen en wat kan dat weet ik niet. Vandaar de vraag of de hoogte voldoende zou zijn , anders moet ik mijn plannen wellicht aanpassen

2 op de vraag welke antenne ik wil plaatsen kan ik nog geen antwoord geven . Eigenlijk die antenne die voor mijn situatie het beste is binnen mijn mogelijkheden . Ik weet niet of dit een optie voor mij zou kunnen zijn https://www.classicinternational.eu/ant ... /mfj-1796/

3 Helaas mag ik van de woningvereniging niks aan of op mijn huis bevestigen .Daarom mijn keuze om het tegen de achterzijde van mijn garage te plaatsen aangezien die ongeveer 2.5 mtr hoog is op het snijpunt en daar mag hij 5 meter boven uitkomen. Als ik een losse buis neem om de antenne op te plaatsen mag het totaal maar 5 mtr zijn. De kabel van antenne naar de plaats van de zender/ontvanger zal ongeveer dan 10 meter worden

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Antenne hoog genoeg ??

#5 Bericht door PA3BAS »

Als je een balkon of dakkapel hebt kan je daar een satellietmast neerzetten. Zo’n geval waar je stoeptegels in legt. Staat met een x50 voor 2m/70cm wel stevig. Daarnaast nog zo’n poot met een schotel voor qo-100. Overleeft gewoon allerlei stormen. En zit nergens aan vast…

Zo’n ding bedoel ik:
FCDB475E-4CD6-4D16-9B9B-EEFE59790CEB.jpeg
.... But will it blend?

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne hoog genoeg ??

#6 Bericht door PH7R »

PA3BAS schreef: 02 feb 2022, 23:13 Daarnaast nog zo’n poot met een schotel voor qo-100.
:lol: Dat is gelijk het andere uiterste. TS moet zijn licentie nog halen en luisteren naar QO100 kan ook via websdr.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne hoog genoeg ??

#7 Bericht door PA3DAT »

PH7R schreef: 02 feb 2022, 21:45 Verticale CB antenne op 7,5 mtr en een draad voor HF vanuit huis naar de schuur (hoeveel mtr is dit?).
Ho ho, max. 5m boven die dakrand uit, totaal dus 7,5m hoog. Heb je een cb-antenne van 7,5m dan mag je die dus op de grond zetten, tegen de schuur!
En niet midden in de tuin, want dan mag die antenne slechts 5m lang zijn, vanaf de grond.

Dus: de antenne telt mee in de hoogte berekening.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenne hoog genoeg ??

#8 Bericht door pa1bvm »

misschien een tekening van de situatie ( platte grond)
en wat foto's..

op de site van PA0FRI staan wel wat voorbeelden van draad antennes voor kortegolf
klik op ANT ... en daarna op antpotpourri

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne hoog genoeg ??

#9 Bericht door PA3HMP »

De reactie van de woningbouw is nogal kort door de bocht, zoek huizen op van dezelfde woningbouw vereniging waar wel masten of schotels nog aanwezig zijn, zij mochten het ook dus dan mag jij het ook, zo heb ik het ook opgelost, op deze wijze heb ik zelfs toestemming gekregen om een grote vakwerkmast te plaatsen(uiteraard als ik de vergunning van de gemeente ook kreeg).

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Antenne hoog genoeg ??

#10 Bericht door PA8L »

Ik ben ook pas sinds kort zendamateur. Voor 20 m heb ik een parasolvoet neergezet met een spriet van zo'n 5 m (van een 27 Mc antenne overgenomen via Marktplaats) en 30 radialen van elk 3 m montagesnoer op de grond (zeer verdraagzame echtgenote :D). In de afgelopen weken al een paar leuke verbindingen mee gemaakt, Canada en Midden-Siberië met 100 W.

Ik heb ook een dipool van 2 x 17 m: twee draden uit het zolderraam, 1 draad in 2 jonge bomen 5 m hoog en de andere kant naar de 4 m hoge telescopische steel van een ramenwisser. Met een antennetuner kan ik werken op 80 m t/m 10 m, maar wel vooral binnen Europa.

Voor VHF heb ik een "Slappe Arnold" antenne gemaakt op zolder, is goed genoeg voor lokaal verkeer, maar niet voor DX natuurlijk.

Allemaal zo simpel dat zelfs ik dit kan, en nergens een gat in de muur.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Antenne hoog genoeg ??

#11 Bericht door PE4BAS »

Er is altijd een oplossing te vinden. Veel amateurs denken ook dat je de antenne(s) buiten moet hebben staan. Dat hoeft niet altijd. Op zolder is ook een mogelijkheid. Tenzij er isolatie met geleidende folie op je dak zit natuurlijk. Een situatieschets of een foto van de situatie zou wel mooi zijn. Er zijn hier een hoop mensen met goede ideeën op het forum. :idea:

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Antenne hoog genoeg ??

#12 Bericht door Snof »

Een vrijstaande mast kort langs de gevel van het huis plaatsen.
1 of 2 steunen maken van kokers die in elkaar kunnen schuiven met een lange drukveer erin zodat hij in lengte kan veranderen en dus altijd tegen de muur drukt.
Steun alleen aan de mast monteren, voetplaat druk dan alleen tegen de muur.

Op de voetplaat die tegen de muur rust 2 koppen van een bout lassen en het lijkt net echt :mrgreen:

kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

Re: Antenne hoog genoeg ??

#13 Bericht door kuls »

Naar aanleiding van enkel tips vandaag de stoute schoenen aangetrokken en nogmaals contact gezocht met de woningvereniging. Na eerst een voorzichtig nee want ze meenden dat het om een schotelantenne ging heb ik uitgelegd wat de bedoeling was en waar ik eventueel de antenne wilde plaatsen . En wat denk je , ja hoor ik heb nu toestemming om de antenne de plaatsen of tegen de gevel op de kopse kant of tegen de achterzijde van mijn woning. Nu kan ik me in ieder geval verder oriënteren over wat ik verder wil.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Antenne hoog genoeg ??

#14 Bericht door PA9CW »

PE4BAS schreef: 03 feb 2022, 10:15 Op zolder is ook een mogelijkheid. Tenzij er isolatie met geleidende folie op je dak zit natuurlijk.
Is er een makkelijke manier om daar achter te komen, zonder het slopen van de wand.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne hoog genoeg ??

#15 Bericht door PA3HMP »

kuls schreef: 04 feb 2022, 09:27 Naar aanleiding van enkel tips vandaag de stoute schoenen aangetrokken en nogmaals contact gezocht met de woningvereniging. Na eerst een voorzichtig nee want ze meenden dat het om een schotelantenne ging heb ik uitgelegd wat de bedoeling was en waar ik eventueel de antenne wilde plaatsen . En wat denk je , ja hoor ik heb nu toestemming om de antenne de plaatsen of tegen de gevel op de kopse kant of tegen de achterzijde van mijn woning. Nu kan ik me in ieder geval verder oriënteren over wat ik verder wil.
Kijk dat is een mooi resultaat, veel plezier, maar zorg er wel voor dat je het zwart op wit hebt.
dat kun je evt doen door een e-mail te sturen naar de bewuste persoon die je gesproken hebt met daarin de bevestiging dat jullie een telefoongesprek hebben gehad over het feit dat je een zendamateur bent en toestemming hebt gekregen een slanke mast te plaatsen zijnde geen satelliet schotel.

Plaats reactie