Zelfbouw double zepp antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#16 Bericht door ON5RKN »

pc9t schreef: 03 jan 2022, 18:46
PA1AIS schreef: 30 dec 2021, 11:52
Ik het zelfde, had het al geschreven en weer gewist.
Mogelijk Iets gechargeerd, maar die tuner lijkt een PI-filter on steroids met een ringkern als balun er achter.
Met 100 watt waarschijnlijk prima, maar het rendement blijft mogelijk iets achter?
Zou niet mijn persoonlijke keus zijn .
Als ik op symmetrische tuners google kom ik alleen bij MFJ uit of je moet een PA0LL tuner te pakken kunnen krijgen.

Want ik neem aan dat een Cap Co SPC 300 ook geen symmetrische tuner is?

En bij MFJ heb ik nou niet het kwaliteit gevoel bij.
Zoek eens op PALSTAR BT1500A

https://www.wimo.com/en/bt-1500a

Momenteel in mijn ogen de beste symetrische tuner op de markt

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#17 Bericht door ON5RKN »

pc9t schreef: 03 jan 2022, 18:46
PA1AIS schreef: 30 dec 2021, 11:52
Ik het zelfde, had het al geschreven en weer gewist.
Mogelijk Iets gechargeerd, maar die tuner lijkt een PI-filter on steroids met een ringkern als balun er achter.
Met 100 watt waarschijnlijk prima, maar het rendement blijft mogelijk iets achter?
Zou niet mijn persoonlijke keus zijn .
Als ik op symmetrische tuners google kom ik alleen bij MFJ uit of je moet een PA0LL tuner te pakken kunnen krijgen.

Want ik neem aan dat een Cap Co SPC 300 ook geen symmetrische tuner is?

En bij MFJ heb ik nou niet het kwaliteit gevoel bij.
Zoek eens op PALSTAR BT1500A

https://www.wimo.com/en/bt-1500a

Momenteel in mijn ogen de beste symetrische tuner op de markt

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#18 Bericht door PA1AIS »

Jaaaa, ook mooi:
https://www.wimo.com/media/catalog/prod ... e_dd94.jpg

Alles wat volgens de volgende principes werkt heeft de voorkeur, het liefst zonder enige vorm van ferriet:
tuner2.gif
tuner2.gif (3.02 KiB) 5988 keer bekeken
(bron: http://www.antentop.org/w4rnl.001/link1.html )
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#19 Bericht door PA0KLS »

Je zou ook in plaats van een dure symmetrische ATU te kopen, een asymmetrische ATU nemen en dan ergens tussen de ATU en de ingang van de antenne een balun zonder ferriet kunnen toepassen. Je kunt dan de voedingslijn indelen, bijv. coax binnenshuis en kippenladder buiten. Ikzelf heb binnen en buiten coax, dus de balun zit direct onder de antenne, 9 meter boven de grond, opgehesen in de antennemast.

De balun moet zonder ferriet zijn, want jouw antenne kan zomaar op een van de banden hoogohmig zijn. Daar kan het ferriet niet tegen. Je kunt hem zelf maken van twee stukken coax om een stuk rioolbuis. Kijk op viewtopic.php?f=14&t=22199&start=36 hoe ik dat gemaakt heb. Je valt dan midden in een uitgebreider verhaal, maar hier begint de beschrijving van de balun. Wat je op de foto ziet zit in een iets dikker stuk rioolpijp met twee deksels en dat hangt boven in de mast. De coax komt er onder uit en loopt met een grote boog over de tuin naar de shack op de eerste verdieping.

In de coax zoals ik het heb kan de SWR behoorlijk hoog zijn. Maak je geen zorgen daarover, op HF zijn de verliezen in coax toch heel gering. De coax heeft steeds een lengte die beperkt is t.o.v. de golflengte van je signaal.

Helaas is dit soort balun niet zomaar te koop....... Moet je dus zelf maken. In het eerdere stuk van het verhaal: viewtopic.php?f=14&t=22199 zie je hoe je een asymmetrische tuner ook zelf kunt maken. Deze past een VSWR van 1:20 aan naar 1:1.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#20 Bericht door PA1SVM »

pc9t schreef: 03 jan 2022, 18:46
Als ik op symmetrische tuners google kom ik alleen bij MFJ uit of je moet een PA0LL tuner te pakken kunnen krijgen.
Palstar BT1500a is ook volledig symmetrische tuner. Heb er eentje kunnen kopen een aantal jaren geleden. Tuner is echt als een tank gebouwd, zeer goede kwaliteit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Zelfbouw double zepp antenne

#21 Bericht door ON5RKN »

PA1SVM schreef: 04 jan 2022, 14:25
pc9t schreef: 03 jan 2022, 18:46
Als ik op symmetrische tuners google kom ik alleen bij MFJ uit of je moet een PA0LL tuner te pakken kunnen krijgen.
Palstar BT1500a is ook volledig symmetrische tuner. Heb er eentje kunnen kopen een aantal jaren geleden. Tuner is echt als een tank gebouwd, zeer goede kwaliteit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inderdaad betere bestaan er niet.

Ik heb beiden de BT1500A en de Palstar Auto.

Plaats reactie