QRP kruisnaald SWR reflector meter

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#16 Bericht door PA3CQN »

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om de swr bij zeer kleine tot grote vermogens te meten, als je accepteert dat je een
elektronische meter gaat gebruiken. Bijgaand basisschema laat zien dat je ook geen diodes nodig hebt.
Met deze basisopstelling en 1 pic/atmel processor kun je dat al voor elkaar krijgen. Door de digitale verwerking
kun je kiezen wat je als display wilt. Ik heb daarmee zonder probleem de swr gemeten van vermogens in de milliwats.
De meter van dj9pk zal ook zoiets zijn.
basicstockton.jpg
basicstockton.jpg (13.8 KiB) 2391 keer bekeken
( Leg je Vinm met een C aan nul dan levert Vinp het vermogen. Het vermogens bereik leg je vast met de koppelfactor
van de bridge. Als je een analoge kruismeter wilt kun je ook met twee keer ad8307 fwd en rev afzonderlijk meten.
Of met een OLED display een digitale kruismeter maken die heel compact is.
De ad8307 heeft een enorm bereik, 90dB. Je kunt dus meten van qrp tot qro met 1 meter. In de datasheet staat een
voorbeeld van een watt-meter van 1 uW tot 1 kW met slechts 1 ad8307.
Opmerkelijk: bij Ali was het in 2018 nog 2 euro voor 10 stuks. Nu is het 11 euro voor 5 stuks ..... )
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: QRP kruisnaald SWR reflector meter

#17 Bericht door Pelk »

Frits, PA0FRI, heeft gelijk. Het was zijn opmerking. Het duurde alleen even, voordat bij mij "het kwartje viel" wat betreft bruikbaarheid. Ik had die site voor een ander product van deze maker al eens bezocht. Nogmaals dank voor de vermelding toen.

Ik heb liever een paar mooie metertjes om naar te kijken. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, vrij naar Cruijff. Metertjes zijn kwetsbaar. Daarnaast spreekt het geringe zendvermogen gebruik mij wel aan. Dat zendvermogen gebruik is bij kleine vermogens substantieel. (30% bij gebruik van een o.a. de WO2 paraset las ik.) Maar ook hier wel een ander voordeel. Geen extra stroombron. Die heb je voor boven genoemde schakeling wel nodig. Zag dat daarvoor in een YouTube filmpje, Google op de call van de "producent", een 9 volts batterij voor gebruikt werd. En dan het waanzinnige bereik! Van 0.5 - 1000 Watt.

Nogmaals dank voor jullie opmerkingen,

73, Nico.

Plaats reactie