Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#1 Bericht door PA0BAK »

Naar aanleiding van het artikel link en de reactie daarin van ON5RKN, even een nieuw topic gestart.
Het ging daar offtopic (mede door mij),dus maar een nieuw onderwerp gestart.

Het voordeel van een symetrische antenne voor de kortegolf is dat je geen grondvlak nodig hebt, zoals bij een GP.
Ook een voordeel is, dat je met een ferriet-trafo de antenne galvanisch gescheiden kunt houden van de transceiver, waardoor een ontlading in de buurt (hopelijk) minder snel schade aan de transceiver zal aanrichten.
Mijn ervaring is ook, dat een symetrische antenne minder storing van de omgeving laat horen dan een asymetrische antenne.
Mijn kippenladder heb ik gemaakt van antennedraad (teflon/koper) dat een bekend bedrijf in Gouda levert.
Als isolatoren gebruik ik stukjes 5/8 PVC pijp, waardoor het geheel niet duur is.
Een doorvoer naar de shack bestaat uit 2 gaten van 6mm met een tapeind er door.
In de shack gebruik ik een stuk breed lint-kabel.

Nu kan je een hele dure antenne tuner kopen, om een kippenladder te tunen, maar het kan ook simpel en goedkoop.
Op dit moment gebruik ik 2 mogelijkheden:
  1. Een 1:1 ringkern trafo en de interne tuner van de transceiver.
  2. Een ringkern trafo met een 12 standen schakelaar (zodat ik de verhouding kan kiezen) en de interne tuner van de transceiver.
    Met mijn beperkt vermogen van 20W max, is alles leuk klein te houden.
Mijn vragen:
  • Wie kan vertellen wat de voordelen zijn van een eindgevoedde draad?
  • Wie kan vertellen wat de voordelen zijn van een coax gevoedde antenne?
Natuurlijk is alles ook afhankelijk van de omgeving, de mogelijkheden, het vermogen, enz.
Het lijkt mij leuk, om hier ervaringen uit te wisselen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#2 Bericht door PC8M »

Ik heb zelf een doublet antenne gemaakt welke 2 x 21m is en welke maar 22 meter ruimte in neemt door hem 'dubbel te vouwen' (linear loading). Gevoed met kippenladder en een balun tussen kippenlader en de flex 6600. De interne tuner weet bijna alle banden te tunen van 10m t/m 80m. Behalve 40 en 60 meter. Hiervoor gebruik ik nu een externe tuner waardoor het nu een mooie all-band HF antenne is. Dat is dan ook gelijk het grote voordeel van deze opstelling en is iets wat permanent op de QTH aanwezig is.

Mijn ervaring met een eind gevoede draad antenne is dat het erg gemakkelijk is voor portable gebruik icm bijvoorbeeld met een glasvezelmast. Hiermee kan je o.a. een mooie vertical maken of sloper. Het nadeel is dat een 'end fed' de buitenmantel van de coax gebruikt als een 'radiaal' waardoor instraling veel voorkomt. Je kan ook prima radialen maken voor een end fed door aan de buitenmantel van de coax bij het voedingspunt wat extra draad vast te maken (radialen).

Een coax gevoede antenne zul je vaak 'resonant' moeten maken wil dit werken. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat je geen tuner nodig hebt op de band waarvoor je hem gemaakt hebt. Je kan er ook een multiband antenne van maken zoals een g5rv of gewoon extra draden toe te voegen aan de balun zoals bij een 'kattensnor antenne' / 'fan dipole'.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#3 Bericht door PA0FRI »

PA2ADX schreef: 22 nov 2021, 14:34 De interne tuner weet bijna alle banden te tunen van 10m t/m 80m. Behalve 40 en 60 meter. Hiervoor gebruik ik nu een externe tuner waardoor het nu een mooie all-band HF antenne is.
Bij voeden met openlijn komt het voor dat de ATU op een bepaalde band geen afstemming vindt. Het verlengen of verkorten van de voedingslijn kan een oplossing zijn. Vaak gaat het al met verkorten en dat kan met een variabele condensator. Men plaatst de condensator in een van de draden en zoekt naar een geschikte afstemming door draaien aan de condensator en het activeren van de tuner. Zodra een geschikt punt gevonden is, meet men de waarde van de condensator en daarna wordt de dubbele waarde als (vaste) condensator in elke lijn geplaatst.
Bijlagen
Lijn verkorten.gif
Lijn verkorten.gif (5.33 KiB) 3320 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#4 Bericht door PC8M »

PA0FRI schreef: 22 nov 2021, 21:45
PA2ADX schreef: 22 nov 2021, 14:34 De interne tuner weet bijna alle banden te tunen van 10m t/m 80m. Behalve 40 en 60 meter. Hiervoor gebruik ik nu een externe tuner waardoor het nu een mooie all-band HF antenne is.
Bij voeden met openlijn komt het voor dat de ATU op een bepaalde band geen afstemming vindt. Het verlengen of verkorten van de voedingslijn kan een oplossing zijn. Vaak gaat het al met verkorten en dat kan met een variabele condensator. Men plaatst de condensator in een van de draden en zoekt naar een geschikte afstemming door draaien aan de condensator en het activeren van de tuner. Zodra een geschikt punt gevonden is, meet men de waarde van de condensator en daarna wordt de dubbele waarde als (vaste) condensator in elke lijn geplaatst.
Bedankt voor de tip! Hier ga ik eens experimenteren. Wat voor type condensator zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#5 Bericht door PA0FRI »

PA2ADX schreef: 22 nov 2021, 14:34 Bedankt voor de tip! Hier ga ik eens experimenteren. Wat voor type condensator zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Het beste zijn mica condensators, maar duur en moeilijk verkrijgbaar. Ik gebruik ton condensators van Russische origine.
Mijn antenne van 2 × 16.55 meter met 10 m voedingslijn heeft voor 160 m in elke draad 330 pF en daarmee kan de ATU het wel aan.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#6 Bericht door PA0BAK »

PA0FRI schreef: 23 nov 2021, 13:28 Het beste zijn mica condensators, maar duur en moeilijk verkrijgbaar.
Kan dit ook met een stuk (opgerolde) coax kabel?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#7 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef: 23 nov 2021, 13:28
Kan dit ook met een stuk (opgerolde) coax kabel?[/quote]
In principe wel, maar voor gemiddeld 400 pF heb je wel veel kabel nodig. Ouderwetse duo variabele condensators zijn goed bruikbaar, instelbaar en 2 stuks mechanisch met elkaar koppelen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#8 Bericht door PA1AIS »

PA0BAK schreef: 22 nov 2021, 12:56
Mijn vragen:
  • Wie kan vertellen wat de voordelen zijn van een eindgevoedde draad?
  • Wie kan vertellen wat de voordelen zijn van een coax gevoedde antenne?
Natuurlijk is alles ook afhankelijk van de omgeving, de mogelijkheden, het vermogen, enz.
Het lijkt mij leuk, om hier ervaringen uit te wisselen.
De storingsonderdrukking van een symmetrische antenne is in een bebouwde omgeving natuurlijk erg welkom, net als een deltaloop. In een hartje binnenstad heb ik geprobeerd T2Fd, Inverted-V en deltaloop. Allemaal met soort van succes tegen storing. Deze antennes waren in een klein stadstuintje en een 16m mast goed uit te voeren.
Op het QRL heb ik een square-loop (cloudburner) van 63 meter, ook storingsarm, maar tegen 10-tallen solar panelen bij de buren kan je nooit op qua storing. Op het QRL dus einde hobby. Van S0 naar S9 storing als gevolg van de remmende voorsprong in de vaart der volkeren.

Nu woon ik in het buitengebied en heb de mogelijkheid om max 70 meter enkelvoudig weg te spannen. Ik heb nu met groot succes een Zepp voor 80m. Weinig storing en ruis, maar dat komt door de omgeving.
Een Zepp is voor de band waar hij voor bestemd is gevoelig voor storing. Je hebt immers geen symmetrische tegenhang. Dezelfde antenne voor 40 zou mogelijk minder gevoelig voor storing zijn om dat beide componenten van de storing elkaar opheffen.

De toepassing van een kippenlader heb ik nooit al beperking gezien, geen mantelstromen en weinig verlies. ik gebruik nu een FRI-match voor 400W, maar de Annecke-tuner doet het met 100W ook prima. De Icom AH4 doet het slechter qua ontvangst prestaties, ondanks 2 goede aard elektroden direct onder de tuner. A-symmetrische antennes doen het vaak slechter als de ground RI hoger is. Ik heb nog wel een 30 meter groundwire door de tuin lopen voor 160m.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen symetrische / asymetrisch voedingslijn/antenne

#9 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef: 23 nov 2021, 13:28
PA2ADX schreef: 22 nov 2021, 14:34 Bedankt voor de tip! Hier ga ik eens experimenteren. Wat voor type condensator zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Het beste zijn mica condensators, maar duur en moeilijk verkrijgbaar. Ik gebruik ton condensators van Russische origine.
Mijn antenne van 2 × 16.55 meter met 10 m voedingslijn heeft voor 160 m in elke draad 330 pF en daarmee kan de ATU het wel aan.
Correct is:Mijn antenne van 2 × 16.55 meter met 10 m voedingslijn heeft voor 160 m in elke draad 660 pF nodig en daarmee kan de ATU het wel aan.
Daarvoor zijn 2 × 330pF parallel geschakeld.
Bijlagen
C's in serie lintlijn.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie