ervaringen Mini Whip van Dijken

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#16 Bericht door PA8JDG »

PA0LUX schreef: 26 sep 2021, 19:13 Een magnetic loop staat er om bekend (als hij goed gemaakt is) dat hij weinig storing van dichtbij oppikt
De magnetic loop heeft idd gunstige eigenschappen wat betreft ontvangst, maar maakt ter plekke echt geen onderscheid tussen storing en wat wij als een gewenst signaal beschouwen. Het is vrijwel altijd de buitenkant van de kabel (met daarop stoorsignalen) die bij een loopantenne minder invloed heeft waardoor de ontvangst rustiger wordt. Dit vanwege de symmetrie van de antenne.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#17 Bericht door PA9X »

Werking van een Miniwhip valt of staat met een degelijke tegencapaciteit.

http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html

De Miniwhip van de websdr Twente heeft een betere ontvangst dan mijn magloop thuis.

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#18 Bericht door PA0LUX »

@PA8JDG, Je kunt met een loop wel degelijk onderscheid maken tussen storing en gewenst signaal. Dat gaat vooral op als het (man-made) storingssignaal niet al te ver weg zit. Dat is het "magnetic" aan zo'n loop. En met een loop kun je bovendien als hij draaibaar is, veel storing "wegdraaien". Dat lukt met een mini-whip niet en heeft ook niets met de buitenmantel van de coax te maken. Trouwens dat laatste geeft aan dat er iets niet helemaal goed is met je coax lijn, denk ik.
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#19 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb mijn mini-whip op zolder hangen en kennelijk hangt-ie boven de stoornevel in mijn huis want hij ontvangt prima.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Tjerk,

Hoe heb je dat gedaan met de evt. aarde waar zoveel overgeschreven wordt mbt de MiniWhip ?

Kun je iets meer schrijven over hoe je dat gedaan hebt?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#21 Bericht door PA8JDG »

PA0LUX schreef: 02 okt 2021, 20:48 @PA8JDG, Je kunt met een loop wel degelijk onderscheid maken tussen storing en gewenst signaal. Dat gaat vooral op als het (man-made) storingssignaal niet al te ver weg zit. Dat is het "magnetic" aan zo'n loop. En met een loop kun je bovendien als hij draaibaar is, veel storing "wegdraaien". Dat lukt met een mini-whip niet en heeft ook niets met de buitenmantel van de coax te maken. Trouwens dat laatste geeft aan dat er iets niet helemaal goed is met je coax lijn, denk ik.
Het ging mij meer om storing wat van een grotere afstand komt, static etc. Als de loop zich binnen het near field van de storingsbron bevindt, dan kan het inderdaad dat de loop daar minder op reageert(los van uitnullen). De verhouding elektrisch veld/magnetisch veld is op die afstand veranderlijk. Het hangt dan wel af van het karakter van de storingsbron of je beter uit bent met een loop of een whip. Overheerst de elektrische component van de stoorbron dan zal een loop daar minder mee koppelen, andersom overheerst op die plek juist de magnetische component van de stoorbron, dan ben je beter uit met een whip.

Uiteraard is het kunnen uitnullen van storing het sterkste punt van de loop. Ik heb hier zelf twee actieve en twee passieve loops in gebruik en die gaan nooit weer weg.

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#22 Bericht door PA0LUX »

Dat is duidelijke uitleg, helemaal mee eens.
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ervaringen Mini Whip van Dijken

#23 Bericht door PE9ZZ »

Juul - PE0GJG schreef: 03 okt 2021, 09:07Kun je iets meer schrijven over hoe je dat gedaan hebt?
Ik heb hem geïsoleerd opgesteld op de houten zolder gehangen. Aarding vindt plaats bij de ontvanger. Dat gaat goed. Eigenlijk is dat best raar want die kabel vangt ook van alles op. En de aarde is ook niet schoon (aardpin in de tuin). Maar kennelijk schoon genoeg.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie