Magnetische loop

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
giant
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2021, 09:30

Magnetische loop

#1 Bericht door giant »

27-IMG_9630.JPG
Mijn enkel voor ontvangst mag loop , is een Octagon loop Plus min afgestemd op de 20 m band . Achter mijn variabele C van500pf heb ik een variabele C van 100pf in serie gezet om fijn te tunen

Ik heb geprobeerd het oorspronkelijk bericht nog te wijzigen,[mod]Dit kan tot maximaal 30 minuten na het posten[/mod]
Mijn vraag zou zijn Hoe sluit ik de 2de variabele C erbij aan ?
In serie of Parallel?
IMG_0089 (1).JPG

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Magnetische loop

#2 Bericht door PE2AAB »

[mod]de twee posts zijn samengevoegd[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Magnetische loop

#3 Bericht door PA3DJS »

Voor een fijnafstemming zet je meestal een kleine varco parallel aan een grote. De totale capaciteit is de som van de twee.

Door het parallelschakelen van een tweede C, gaat de resonantiefrequentie naar beneden.

Het lijkt of je de twee einden met hout hebt verbonden. Als dat hout vocht op gaat nemen, gaat je Q factor echt achteruit. Dat is op zich niet zo'n probleem, je zult alleen een lager S-punt krijgen van de stations die je ontvangt. Mocht de loop wel erg breed worden (dus niet meer mooi pieken), dan heb je wel een serieus vochtprobleem, of slechte contacten in bijvoorbeeld condensatoren.

Gokje, je loop heeft een inductie in orde van 2 uH? Je zult dan zo'n 60 pF totaal nodig hebben om te tunen voor de 20 m band. Mijn gevoel zegt dat je voor de fine tune C dan beter een kleinere waarde kunt pakken, of een vaste C van zo"n 50 pF in serie met de kleine C.

Hoe is de stand van de grote C? Als hij bijna op minimumwaarde staat, haal je met de 100 pF C wellicht de 20 m band niet meer. Maar gelukkig kun je zelf lekker experimenteren

giant
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2021, 09:30

Re: Magnetische loop

#4 Bericht door giant »

Bedankt voor Uw uitleg
Normaal staat de loop op zolder
In de zomer haal ik hem beneden ,maar zet hem telkens in het tuinhuis na gebruik ervan
Daarom heb ik de houten verbinding er tussen gezet
Verder ga ik er mee experimenteren ,alhoewel die vaste C's van 50pf moeilijk te vinden zijn

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magnetische loop

#5 Bericht door Paula Bean »

giant schreef: 30 aug 2021, 10:51 Mijn enkel voor ontvangst mag loop, is een Octagon loop
Wat een mooie stevige constructie, is dat een voet en stang van een parasol? Voor mijn magloop koos ik voor PVC, dat kan geen vocht opnemen. Maar in de wind staat-ie wel vervaarlijk heen en weer te zwiepen :mrgreen:

Afbeelding

giant
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2021, 09:30

Re: Magnetische loop

#6 Bericht door giant »

Is een parasol voet voor gebruik in de tuin , Normaal gebruik ik de loop op zolder
Kunt ge van Uw loop eens een foto plaatsen
Hoe stemt gij Uw loop af?

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magnetische loop

#7 Bericht door Paula Bean »

De foto staat hierboven. Ik stem mijn loop af door handmatig aan de condensator te draaien terwijl ik op mijn NanoVNA de resonantiefrequentie aflees. Een plastic rietje aan de draaias zorgt ervoor dat ik de resonantiefrequentie niet beinvloed met mijn hand.

giant
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2021, 09:30

Re: Magnetische loop

#8 Bericht door giant »

Ik zie geen foto

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Magnetische loop

#9 Bericht door PA3DAT »

Vreemd, ik ook niet.

Maar zó wel: http://paulabean.nl/magloop80.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Magnetische loop

#10 Bericht door PA9CW »

Ik zie de foto wel gewoon.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

giant
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2021, 09:30

Re: Magnetische loop

#11 Bericht door giant »

Waar zit Uw antenne aansluiting ?

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magnetische loop

#12 Bericht door Paula Bean »

Allereerst: Het zou kunnen dat velen van jullie mijn foto niet zien omdat die op http://paulabean.nl/magloop80.jpg staat, en dit forum vanaf een 'https://' adres wordt geserveerd. Browsers laden in dat geval vaak geen resources in die van een 'insecure' site afkomen. Vroeger had ik een certificaat op paulabean.nl, maar dat is verlopen. Misschien moet ik maar eens een nieuw certificaat aanschaffen. Maargoed, om even terug te komen op het onderwerp:
giant schreef: 01 sep 2021, 11:48 Waar zit Uw antenne aansluiting ?
Ah! Zie je die kleine koppel-lus aan de bovenkant? Aan de onderkant daarvan is de coax kabel gesoldeerd, en die loopt door de PVC buis naar beneden. Ik kon er ook nog wat ferriet-kernen omheen zetten, dat paste nét.

Indien gewenst kan ik nog wel een foto van de voet maken (dan zie je ook waar de kabel de constructie uitkomt). Ik heb RG213 gebruikt, maar daar heb ik spijt van omdat het veels te dik en te stug is, en niet echt nodig voor vermogens <30W en frequenties <30Mhz.

giant
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2021, 09:30

Re: Magnetische loop

#13 Bericht door giant »

Plaats eens wat detail foto's , welke waarde heeft die kleine C ?
Welke banden kunt ge er mee ontvangen ?
Gaat ge de Magloop niet Fijn Tunen ? zoals veel word gedaan .

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magnetische loop

#14 Bericht door Paula Bean »

giant schreef: 02 sep 2021, 15:46 Plaats eens wat detail foto's , welke waarde heeft die kleine C ?
Welke banden kunt ge er mee ontvangen ?
Gaat ge de Magloop niet Fijn Tunen ? zoals veel word gedaan .
De condensator is 0..25pF.

De loop tune ik normaliter in de 11 meter band, 10 meter lukt ook nog wel denk ik, en lager heb ik ook meegemaakt (25Mhz). Eigenlijk moet ik met de NanoVNA kijken wat het exacte bereik is. Ik heb het idee dat ik de loop wel wat kleiner kan maken.

Een fijntuning erbij zou wel prettig zijn want de magloop is vreselijk smalbandig en het afstemmen is een trial-en-error priegelwerkje.

Ik zou wel graag een vlindercondensator gaan toepassen.

Nog wat foto's dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Magnetische loop

#15 Bericht door PA3BAS »

Je kan ook iets met een servo en arduino in elkaar knutselen zodat ie standen kan onthouden of zo. Cat-aansluiting van de set gebruiken om de gekozen frequentie te weten, en dan wat knopjes om de loop af te stemmen. Vervolgens die combinatie in het geheugen van de arduino zetten. Dan kies je de volgende keer die frequentie en kiest de loop vanzelf de goede afstemming. Zomaar een ideetje…
.... But will it blend?

Plaats reactie