Antenne 5m hoogte op border in de tuin

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
jwsmid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2008, 22:25
Roepletters: PE1RZM

Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#1 Bericht door jwsmid »

Naar een aantal jaren wil ik wat meer gaan doen aan de hobby.
Ik heb een mastje van 2.8 meter met daarop een midi loop zodat de totale hoogte 5 meter het geheel staat achter in de tuin op een border is dit bij mij weten vergunningvrij.
Dit geheel op staat op eigen terrein.
Voor dat ik het ging op stellen had ik al bij de gemeente gevraagd hoe het zat met de hoogte maar ben vergeten dat het geheel op een border staat.
Nu heb ik een heel erg vervelende buurvrouw die mij en andere buren het leven zuur maakt door overal over te klagen bij de gemeente.
Ik was nog bezig met het opbouwen toen ik haar al in de tuin hoorde klagen dat het geen gezicht is in de tuin, toen wist ik het al dat ze weer bij de gemeente ging klagen.
Nu een week later kwam er gemeente ambtenaar bij mij aan de deur .
Deze ambtenaar was vriendelijk en vroeg wat het was, nadat ik hem het een en ander vertelde over de hobby begreep hij dat de loop een antenne was.
Ik vertelde hem dat het de totale hoogte 5m was vanaf de border, toen zei hij dat hoogte geldt vanaf het straat niveau en niet vanaf van de border.
Nu is de border maar 20cm hoger dan het straat niveau, nu kan ik wel weer 20 cm in gaan korten.
Maar ben bang dat ik te dicht bij de struiken/grond kom en dat ik de loop niet meer in resonantie (SWR) kan krijgen.
Ik heb ook nog een babyloop en deze wil ik op mijn balkon plaatsen toen de ambtenaar bij mij was vroeg ik hem hoe dat zat met de hoogte toen vertelde hij weer over het straat niveau.
Volgens mij zit de ambtenaar hij hier fout en dat de 5m hoogte dan geldt vanaf het balkon, zo lees ik het op het antennebureau.nl
Maar een duidelijk tekst met tekeningen kon ik niet vinden op het antennebureau.nl
Weet iemand van jullie hoe het nu zit met de hoogte van mijn mastje op de border en waar ik een duidelijk document/brochure kan downloaden zodat ik dit aan de ambtenaar kan laten tonen.


PE1RZM

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#2 Bericht door PA3CQN »

Eemsdelta verwijst voor de omgevingsvergunning net als veel andere gemeentes naar www.omgevingsloket.nl .
Vul je daar alles netjes in dan kom je tot dit resultaat: Geen omgevingsvergunning nodig.

omgeving.jpg

De ambtenaar zit er dus naast. En zo te zien zullen de achterburen ook niet klagen ;)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#3 Bericht door PA3HMP »

gewoon de ambtenaar dat plaatje laten zien als hij weer langskomt, geef hem dat plaatje ook mee dan kan hij het boven zijn bureau hangen als herinnering.

Vertel hem er ook bij dat er geen limmiet zit aan het aantal van deze mastjes en dat hij kan mededelen aan de zeikende buurvrouw dat als ze door blijft gaan er wel 10 komen met ieder stukje antenne die je kan vinden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#4 Bericht door PA3DAT »

Dreigementen werken meestal contraproductief, dat zou ik niet doen.
Het is altijd beter vriendelijk, beleefd en respectvol met de ambtenaar om te gaan.
Strijk de man tegen de haren in en je hebt er een tegenstander bij!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

jwsmid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2008, 22:25
Roepletters: PE1RZM

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#5 Bericht door jwsmid »

Ik heb het plaatje met een totale omschrijving kunnen vinden op ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties .
Heb gelijkt twee keer uitgeprint een voor de ambtenaar en een voor mijn eigen administratie .
Hier staat duidelijk dat de hoogte van geldt vanaf de voet van de mast dus geen probleem dat de mast op de border staat .
Nu verwacht ik verder geen probleem meer met de gemeente .
De buurvrouw zal niet blij zijn.
Nu eerst de shack weer opbouwen en later mijn baby loop op het balkon plaatsen .

Bedankt voor jullie reacties
PE1RZM

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#6 Bericht door pe1rxq »

Ik denk dat je er met de border nog naast zit.

Vanaf een balkon is het duidelijk dat je 5m omhoog kunt omdat dat balkon ondubbelzinnig onderdeel is van een bestaand bouwwerk.
Maar een border is dat niet. Laten we het even doortrekken tot het belachelijke: zou ik een border van meters hoog mogen maken en daarop 5m aan antenne installatie plaatsen?
Het lijkt me duidelijk dat dat niet mag. (Als dat wel mag zou de tuin van elke zendamateur plotseling vol staan met 'borders' en 'bloembakken')

Het is niet onredelijk om in een tuin van het maaiveld uit te gaan wanneer je antenne niet op een 'bouwwerk' staat.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#7 Bericht door PA3CQN »

pe1rxq schreef: 28 aug 2021, 22:44 zou ik een border van meters hoog mogen maken
Nou nee.
Een metershoge bult zand in je tuin kan niet zomaar. Dat valt onder grondverzet en daar moet je
dan wel een omgevingsvergunning voor hebben. En natuurlijk een verklaring dat je schone grond gebruikt :mrgreen:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#8 Bericht door Frankyboy »

pe1rxq schreef: 28 aug 2021, 22:44 Ik denk dat je er met de border nog naast zit.

Vanaf een balkon is het duidelijk dat je 5m omhoog kunt omdat dat balkon ondubbelzinnig onderdeel is van een bestaand bouwwerk.
Maar een border is dat niet. Laten we het even doortrekken tot het belachelijke: zou ik een border van meters hoog mogen maken en daarop 5m aan antenne installatie plaatsen?
Het lijkt me duidelijk dat dat niet mag. (Als dat wel mag zou de tuin van elke zendamateur plotseling vol staan met 'borders' en 'bloembakken')

Het is niet onredelijk om in een tuin van het maaiveld uit te gaan wanneer je antenne niet op een 'bouwwerk' staat.
De border wordt inderdaad niet omschreven en is een beetje onduidelijk.

In dit geval zou ik zeker vriendelijk blijven naar de gemeente ambtenaar toe en vertellen dat jij vind dat je aan de folder voldoet.
Mocht de ambtenaar vinden dat je 20 cm naar beneden moet gewoon dan vragen hoe en waarop hij dat baseert.
En vooral, heeft hij regelgeving waarin staat dat de border niet mee telt?

Het gaat uiteindelijk maar om 20 cm en de buurvrouw zal het toch wel lelijk blijven vinden, die wil hem weg, niet 20 cm lager.
Kortom probeer de ambtenaar mee te krijgen vwb die 20 cm.
Het is inderdaad een beetje grijs gebied die border.

Want wanneer je tuin gewoon een natuurlijk hoogte verschil had gehad was het dan anders?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#9 Bericht door PA2S »

Zoals gebruikelijk komt er weer een riedel betweters in actie, waarbij het bekende klok en klepel gezegde meteen in gedachten komt.

Als het erop aankomt, moet een rechter utmaken of de border wel of niet van invloed is. In de wet staat gemeten vanaf de voet en dat begrip zou dan getoetst kunnen worden.

In elk geval is het peil van de openbare weg niet relevant. Ik zou altijd uitgaan van de hoogte van het terrein. De hele vijf meter regel is vooral ingegeven door welstandsoverwegingen en daarbij gaat het om het visuele beeld van de mast ten opzichte van de omgeving en in dit geval is dat de border. Bivendien is de extra hoogte van 20 cm nauwelijks van invloed op het visuele beeld.

Dus gewoon opbouwen dat ding en afwachten wat er gebeurt. Mocht de gemeente gaan handhaven, kun je op dat moment bekijken wat je doet. Bezwaar maken kost niets en beroep bij de rechtbank ook weinig. Een optie is om het mastje dan wat in te korten. In dat geval zou ik er ook meteen een flinke hark erin doen of zoiets.
Succes!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#10 Bericht door PA1AIS »

Staat er ook omschreven hoeveel antennes van 5 meter je in je tuin mag plaatsten?
Anders gewoon 6 stuks voor de buurvrouw? :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#11 Bericht door PA3HMP »

PA3DAT schreef: 28 aug 2021, 10:14 Dreigementen werken meestal contraproductief, dat zou ik niet doen.
Het is altijd beter vriendelijk, beleefd en respectvol met de ambtenaar om te gaan.
Strijk de man tegen de haren in en je hebt er een tegenstander bij!
Nee niet tegen de man van de gemeente, maar je hebt het dan tegen de man van de gemeente over de buurvrouw, na het geven van de tekening zal de man van de gemeente snel in de gaten hebben dat hij fout zit en dat de buurvrouw niet moet zeiken.

jwsmid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2008, 22:25
Roepletters: PE1RZM

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#12 Bericht door jwsmid »

Hoogte van de border wordt nergens genoemd en is dus een grijs gebied.
Ik hou me aan de folder van de overheid en daar staat duidelijk in dat je moet meten vanaf de voet.
Het is nu afwachten.

PE1RZM

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#13 Bericht door PA4WK »

Dat is niet altijd zo, als je op de tekening kijkt zie je bijvoorbeeld bij het voorbeeld waar de mast tegen de zijkant van het huis staat dat er gemeten wordt vanaf het punt waar de mast de lijn van het dak doorsnijd. Dus een slimme opstel plaats kan je meters in hoogte opleveren.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#14 Bericht door PA3ECZ »

PA2S schreef: 29 aug 2021, 11:38 Zoals gebruikelijk komt er weer een riedel betweters in actie, waarbij het bekende klok en klepel gezegde meteen in gedachten komt.

Als het erop aankomt, moet een rechter utmaken of de border wel of niet van invloed is. In de wet staat gemeten vanaf de voet en dat begrip zou dan getoetst kunnen worden.

In elk geval is het peil van de openbare weg niet relevant. Ik zou altijd uitgaan van de hoogte van het terrein. De hele vijf meter regel is vooral ingegeven door welstandsoverwegingen en daarbij gaat het om het visuele beeld van de mast ten opzichte van de omgeving en in dit geval is dat de border. Bivendien is de extra hoogte van 20 cm nauwelijks van invloed op het visuele beeld.

Dus gewoon opbouwen dat ding en afwachten wat er gebeurt. Mocht de gemeente gaan handhaven, kun je op dat moment bekijken wat je doet. Bezwaar maken kost niets en beroep bij de rechtbank ook weinig. Een optie is om het mastje dan wat in te korten. In dat geval zou ik er ook meteen een flinke hark erin doen of zoiets.
Succes!
Je zou misschien ook nog de rijdende rechter in kunnen schakelen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne 5m hoogte op border in de tuin

#15 Bericht door PA1AIS »

Als je een tuinhuisje/blokhutje in de tuin zet, win je weer 2 meter....?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie