Welke antenne?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Welke antenne?

#1 Bericht door Mr Tube »

Voor de 2 meterband en de 70cm band zoek ik een antenne voor gebruik op een boot, de plaats wordt achterop het schip op een soort portaal die ik nu aan het bouwen ben. Hierop komt een windmolen en diverse antennes (GPS, Navtext en ... voor de amateurbanden)
Twee palen van RVS steken omhoog waarvan een gebruikt wordt door de windmolen, de andere wil ik gebruiken voor de Antenne (4m boven de waterlijn).
Als ik rondsnuffel dan kom ik de volgende kandidaten tegen.
Diamond X510, tja best een lang end maar ik lees hier en daar erg windgevoelig (locatie IJmuiden aan zee) dat gaat hem niet worden denk ik.
Diamond X200, is denk ik beter storm bestendig en heeft een redelijke gain.
Diamond X300, Iets langer dan de 200 en dat lijkt me een prima tussen oplossing.

Wat mij een beetje zorgen baart (heb nog een kleinere diamond antenne liggen) is de voet bevestiging op die alu buis met een schroefje.
Dit lijkt me niet het toppunt van stabiliteit op een schommelende boot en harde wind. Ook een reden dat ik hem niet in de zeil masten wil hebben, bovendien zitten daar de marifoon antennes, voor meer hoogte kan ik de antenne paal nog iets verlengen zolang het maar niet teveel kan gaan zwiepen.

suggesties zijn welkom, ook voor andere merken.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke antenne?

#2 Bericht door PA3DAT »

Arie, die X200 en X300 zijn volgens mij beide antennes die bestaan uit 2 delen, ze zijn halverwege aan elkaar geschroefd.
Ze geven nogal eens problemen door dat schroefgedeelte. De mijne ligt in de garage, SWR 1:oneindig, ik moet 'm nog eens uit elkaar halen.

Ik zou een antenne uit één stuk kiezen. Mijn eerste heeft dik 20 jaar op dak gestaan, deed het prima. Ik wilde eens wat anders, dus zo'n langere met nieuwe, verliesarme coax en een N-connector. Hoorde ik nu meer repeaters? Nee, alle ontvangstrapporten waren vrijwel gelijk aan de oude antenne met die 20 jaar oude RG213... Beetje teleurstellend! :D

Zelf heb ik nu een Diamond X5000N, dat is een driebander met 23cm erin. Vanwege de Icom IC-9700. Deze antenne is 1m80, uit één stuk en met 2 boutjes vastgezet aan dat pijpje in plaats van 1 (zoals voorheen).

Misschien een Diamond X50N, van 1m70?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Welke antenne?

#3 Bericht door pa3kc »

Na jaren altijd Diamond antennes gebruikt te hebben ben ik overgestapt op comet antennes.

De comet antennes zijn stukken steviger opgebouwd dan de diamond's en dat is precies wat ik zocht en nodig heb.

Ik heb het laatste jaar een aantal modellen geprobeerd, de comet gp-93, de gp-95 en nu de v2000 tegenhanger de GP-15.
Jaren Diamond v2000's gehad maar ik wou wat steviger hebben dit keer vandaar de GP-15.

Oerdegelijk deze antennes o.a. hier te koop:
https://www.bcihaarlem.nl/product-categ ... en-masten/
BCI Haarlem is verhuist en zit nu om de hoek van BACO in IJmuiden, vlakbij jou dus.

Ergens ook gelezen op EHAM.net dat de comet's beter bestand zijn tegen zee lucht dan de Diamonds.

De comet GP-15 (6m/2m/70cm) die ik nu heb bestaat maar uit 1 deel van 2,40m lengte en zwiept amper hierdoor.
Het is een van de langere antennes van comet die uit 1 stuk bestaan.

Of je nu voor dit merk gaat of een ander merk ik zou in jouw geval gaan voor een antenne die uit 1 stuk bestaat i.v.m. met de hoge windlast die het in jouw geval te verduren gaat krijgen.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Welke antenne?

#4 Bericht door Ron01 »

Ik zou niet de X200 nemen, qua constructie geeft deze bij mij nogal wat swr problemen.
De X50 daarentegen is klein en werkt prima.
Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Welke antenne?

#5 Bericht door Mr Tube »

De Comet GP15N is zeker de moeite waard, wel verwarrende specs op die site.... maar ik begrijp dat het om een driebander gaat vanaf 6 meterband.
Wellicht komend weekend er even langs, ik ken de zaak wel, ben in haarlem ook bij hem geweest.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Welke antenne?

#6 Bericht door Mr Tube »

Of de GP-95N.... denk tocht dat ik eerder met de 23cm band ga experimenteren dan de 6 meter.
voorlopig is het alleen de 2meterband en de 70cm maar uitbreiding naar andere banden is altijd een optie en het kan geen kwaad om daar alvast rekening mee te houden.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Welke antenne?

#7 Bericht door pc1mb »

Een lang stijf eind als de x300 gaat doormidden als je een goeie klap op een golf maakt. Dat soort belastingen is ie niet op gemaakt. Neem inderdaad een X50N of kleiner.

Ook om reden van het afstraalgedrag trouwens. Bedenk wat er gebeurt als je iets helling maakt of een golf tegenkomt, als je een antenne hebt die niet voorbij de 5 graden boven of onder de horizon komt...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke antenne?

#8 Bericht door PA1AIS »

Ik ga een Diamond AZ550 plaatsten in de mast aan boord. Als je een goede N-connector doorvoer vind met flens, past dat prima in een haakse beugel of zelfs met een 1" wartel montage.
Ik heb deze antenne ook op al 20 jaar op de auto, wind is dus geen probleem. Geen corrosie, niets.

De N-doorvoer is deze:
https://www.midtkom.dk/shop/n-stik-dobbelt-576p.html

Dezelfde constructie heb ik ook op de handrail van de auto, afgewerkt met krimpkous met lijm.
Die afwerking met lijm-krimpkous werkt ook al jaren op de reddingboten van de KNRM.

Een dikke antenne voor vaste opstelling, zoals een X-serie is star en vang meer wind, kan niet tegen bruggen of landvasten...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Welke antenne?

#9 Bericht door Mr Tube »

Heb nu een X-50 van iemand gekregen, alleen zijn er twee radialen afgebroken.
eens kijken of ik die ene goeie kan kopiëren want die zijn dacht ik niet los te koop.

De mast waar ik de antenne op wil zetten is 42mm en de onderkant van de antenne is ca 30mm, daar moet dus een verloopbus voor gedraaid worden. Dan kan de kabel ook door de mast heen lopen.

Voor bruggen en zo ben ik niet zo bang, als de antenne naar zijn moer wordt gevaren dan heeft de hoofdmast en bazaanmast het ook allang moeten ontgelden. En op zee kom je weinig bruggen tegen....
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Welke antenne?

#10 Bericht door Ron01 »

De radialen zijn makkelijk te maken, zo uit mijn hoofd 6mm rvs (of was het nu 5mm 😉)
Even op maat zagen en schroefdraad erop snijden.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Welke antenne?

#11 Bericht door pa3kc »

@Mr Tube
Zou je misschien foto's willen maken van je boot setup en hier willen posten voor ons? :)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke antenne?

#12 Bericht door PA3DAT »

Ron01 schreef: 24 aug 2021, 18:14 De radialen zijn makkelijk te maken, zo uit mijn hoofd 6mm rvs (of was het nu 5mm 😉)
Even op maat zagen en schroefdraad erop snijden.
In rvs? Want dát lijkt me wel handig, op een boot... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Welke antenne?

#13 Bericht door pc1mb »

Of gewoon een metertje RVS draadeind halen.

pe1mix
Berichten: 476
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Welke antenne?

#14 Bericht door pe1mix »

pc1mb schreef: 24 aug 2021, 21:33 Of gewoon een metertje RVS draadeind halen.
Dat gaat niet zo goed werken als je verwacht, of je moet ze glad draaien :?
Skin effect gaat flink meespelen, lees tegenwerken.
Je maakt dan een aantal spoelen aan de antenne i.p.v. radialen.
Indringdiepte in koper op 100 MHz is slechts 6,52 um.
Staal is nog slechter wat dat betreft.
https://www.e-magnetica.pl/doku.php/skin_depth
https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

Mr Tube
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:59
Roepletters: PC0RAT
Locatie: IJmuiden aan Zee

Re: Welke antenne?

#15 Bericht door Mr Tube »

Een paar stuken rond RVS lijkt me prima.
sinds 24-9-2018 legaal PC0-RAT

Plaats reactie