probleem AL-KO lier.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

probleem AL-KO lier.

#1 Bericht door andre »

hoi,

ik heb hier voor het kantelen van mijn mast al ca 10 jaar een zelfremmende AL-KO 901A in gebruik.
Gister was er even onderhoud nodig dus de boel maar even kantelen. Totdat er op een gegeven moment de slinger door kon draaien zonder dat de last zakte (kantelde).
Als of de rem er op bleef staan. Weer een stukje verder afslingeren resulteerde in spontaan afrollen van de trommel het stukje wat ik eerder al had afgelierd, dus gelukkig niet met een dreun de hele trommel afgewikkeld.... :P
Dit heb ik een paar keer gehad, totdat de last met volle gewicht in de kabel hing, toen ging de rest zoals het hoorde.
Ik heb de slinger gedemonteerd, remschijven gecontroleerd(waren niet echt vervuild). Iemand suggesties die hout snijden?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: probleem AL-KO lier.

#2 Bericht door PE1PQX »

Versleten slinger-as??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: probleem AL-KO lier.

#3 Bericht door deg1er »

ik denk dat je mast zelf bleef steken en de staaldraad wel afrolde
tot hij weer op lengte was wat afgerold was en de mast telkens even bleef hangen tot hij zoveel gewicht kreeg dat hij gewoon bleef doorzaken
maar dat je lier gewoon goed is :mrgreen:

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: probleem AL-KO lier.

#4 Bericht door andre »

Dat is het zeker niet. Mast kantelt vrij op een stalen as.
@pqx:
Heb de slinger eraf gehad. Deze zit met schroefdraad op de as waarna de bout met een momentsleutel wordt vastgezet.
Dit draad zag er perfect uit en zat na 10 jaar nog lekker in het vet. (Zoals de montage beschrijving ook aangeeft).
Slijtage is niet ondenkbaar, maar dan wellicht van de remschijven. Alhoewel dat ook vreemd is. 10 jaar oud en de boel gaat gemiddeld 2xper jaar plat.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: probleem AL-KO lier.

#5 Bericht door Snof »

Het nadeel van die lier is dat de rem pas werkt bij een belasting van 25 kg.
Het automatisch afrollen is ook niet ideaal voor een mast te laten zakken of kantelen, die functie wil je eigenlijk helemaal niet hebben.

Plaats reactie