Babyloop en FT8

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Babyloop en FT8

#1 Bericht door PD1NW »

Hi,

Heeft iemand ervaring met FT8 icm de Babyloop antenne?
Soms gaat het even goed maar vaker schiet de swr alle kanten op. Gebruik de Babyloop naast de Icom 7300. Inmiddels gebruik ik de loop een kleine 2 maanden met wisselende resultaten.
Heb wel al leuke verbindingen gemaakt op ssb maar het blijft klooien met de swr. Met veel wind gaat het helemaal mis. Maar met name ft8 is zeer wisselend mbt de swr. Helaas geen ruimte voor een andere antenne.

Hoor graag Jullie ervaring/oplossing
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Babyloop en FT8

#2 Bericht door PD4VCC »

Ik gebruik al jaren de Babyloop in combinatie met een 7300. Ik gebruik hem naar tevredenheid maar het blijft een (hele dure) compensatieantenne met een gebruiksaanwijzing. De SWR kan je op zowel de ATU2 van de loop bekijken evenals op de 7300. De SWR op de ATU fluctueert bij mij nog wel eens. Dit heeft vooral te maken met vocht/regen op de antenne of hoe vochtig de omgeving is (staat op plat dak met stenen). Ik kom eigenlijk nooit boven de 1.5 uit en vaak is ie (op alle banden) zo rond de 1.1 of 1.2.

Je hebt natuurlijk ook nog de SWR op de 7300 zelf. Met de antennetuner op de 7300 kan je de SWR nog verder naar beneden brengen mocht dat nodig zijn. Toch, ik doe dat (actief) zelden.

FT8 heeft in principe niets met een goede of slechtere SWR te maken behalve dat je op zo'n moment een audiotoon uitzendt en (vooral als ie iets te hard staat :-)) meer vermogen gebruikt dan wanneer je normaal op USB praat. Als de SWR al niet optimaal is zal deze bij een hoger vermogen nog slechter zijn. Je kan je SWR het beste testen op een vrij kanaal op FM.

Wellicht geen oplossing voor je probleem maar het helpt je hopelijk wel in je zoektocht. Mocht de SWR vanuit de basis niet goed zijn dan alle basisbeginselen van de LOOP nog eens doorlopen misschien?

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Babyloop en FT8

#3 Bericht door PD1NW »

Dank voor je bericht,

Ik probeer de ALC zo laag mogelijk te houden alleen ook die is vaak tijdens zenden heel onstabiel. Je ziet dan de ALC en de swr samen heen en weer schieten. Na opnieuw tunen is het weer even beter maar blijft steeds opnieuw terugkomen.

Is het geen probleem om de atu van de 7300 te gebruiken in combinatie met de atu van de Loop?
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

PD7RON
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2023, 14:53
Roepletters: PD7RON

Re: Babyloop en FT8

#4 Bericht door PD7RON »

Hallo Rob
Een collega zendamateur heeft dezelfde problemen die jij hebt beschreven.
Wel heeft hij geconstateerd dat het op 10m minder erg is dan op 20m en 40m. Het extra tunen met de enter toets van de loop atu geeft op 20m wel een verbetering maar dit is toch na een aantal qso's wederom weer nodig om te herhalen.
Ben benieuwd of je sinds je melding nog een oplossing hebt gevonden voor dit probleem.

73 Ron
PD7RON

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Babyloop en FT8

#5 Bericht door PD0JDG »

Je collega zou kunnen beginnen met er voor te zorgen dat de ALC in het geheel niet in werking komt door het volume van de geluidskaart te reduceren.

Een ALC is enkel bedoeld voor spraak, niet voor geluidssignalen die voor “digitale” transmissie worden gebruikt.

Als de ALC in werking treedt met digitale transmissie dan wordt de gebruikte hoogfrequent bandbreedte groter door de vervorming van het geluidssignaal door de ALC.

Dat is niet prettig voor andere collega’s die een verbinding willen maken.

Succes met het oplossen van het probleem!

Jaap

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Babyloop en FT8

#6 Bericht door Roy pd8rw »

Is er niet iets heel anders aan de hand?
Lijkt me meer terugwerking rfi ,mantelstromen of hoe je het beestje ook wil noemen .

Mode van uitzenden mag ip niks uitmaken .

Ft8 en alc … te veel alc is nie goed ,te weinig alc geen output etc
No ft8 in my house 😜🤪

Maar verleg je kabels eens
Draai je coax eens een x of 10 om een frisdrankfles om als cmc te dienen
( ugly balun)

PE7K
Berichten: 258
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Babyloop en FT8

#7 Bericht door PE7K »

Die wisselende waarden voor SWR herken ik ook wel maar ik ervaar dat niet als een groot probleem, met een druk op de knop is het weer lager maar vreemd is het wel. Ik vraag me af of dit een issue is met de ATU of wijzigingen in de capaciteit door veranderende vochtigheidsgraad in de lucht? Ik verzin maar wat...had laatst een brutale ekster bovenop de condensator en toen ging de SWR ook omhoog.

Ik heb trouwens net een mantelstroomfilter dichtbij de Loop in de coax gezet. Zal zien of het beter is...
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PD7RON
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2023, 14:53
Roepletters: PD7RON

Re: Babyloop en FT8

#8 Bericht door PD7RON »

Mariëtte ben benieuwd of dat wat doet. Ik heb ook dat idee gehad om uit te voeren.

PD7RON
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2023, 14:53
Roepletters: PD7RON

Re: Babyloop en FT8

#9 Bericht door PD7RON »

Jaap over de alc lees ik ook wisselende berichten. Ik zelf had ook altijd de regel geen of bijna geen alc is goed. Maar recent las ik weer dat je met de schuif van je ft8 software de alc moet regelen ipv het vermogen. En dat je alc dan 1/2 tot 3/4 van de schaal moet of mag zijn. Ook bij andere digitale modi wordt hierover gesproken bv bij vara hf zoals VarAC en Winlink.
Dat dit het probleem van de swr beïnvloed daar ben ik niet zo zeker van.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Babyloop en FT8

#10 Bericht door PD0JDG »

Ron, je zender moduleert het radiosignaal dat hij uitzend met het audio signaal dat je toevoert. Met SSB betekent dat hoe harder het audio signaal hoe meer radio vermogen.

Als je audiosignaal zo hard is dat de zender het niet aankan treedt de automatische audio begrenzer (ALC) in werking. Dat heeft tot gevolg dat het audio signaal vervormt, de zender niet meer dan het maximum vermogen uitzendt, en het radiosignaal breder wordt door het vervormde audio signaal.

Kijk maar eens met een spectrum analyzer of een SDR ontvanger naar het radiosignaal met ALC op nul en op 3/4.

Dus inderdaad kun je het radio vermogen regelen met je geluidskaart. En als het geluidssignaal laag genoeg is treedt de ALC niet in werking. Dat is veel beter dan het maximum vermogen van de zender te verlagen en dan de ALC gebruiken om je geluidskaart in te tomen.

Je kunt gerust een Kilowatt zender gebruiken als N amateur, zolang je met je geluidskaart het uitgestuurde vermogen binnen de perken houdt.

Dus ik begrijp echt niet waarom met digitale transmissie de ALC in werking moet treden. Misschien heb jij een verklaring?

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Babyloop en FT8

#11 Bericht door PD0JDG »

Ron, als de staand golf verhouding (SWR) oploopt tijdens het zenden, dan brengt de zender zijn vermogen terug om beschadiging te voorkomen.

Het audiosignaal blijft hetzelfde, dus dan moet de ALC wel ingrijpen om de zender niet alsnog het ongewenste vermogen te laten opwekken.

Dus, de ALC uitslag is een bijverschijnsel in deze.

PE7K
Berichten: 258
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Babyloop en FT8

#12 Bericht door PE7K »

PD7RON schreef: 05 sep 2023, 09:30 Mariëtte ben benieuwd of dat wat doet. Ik heb ook dat idee gehad om uit te voeren.
Kan niet echt zeggen dat er een verbetering is. Op een zeker moment raakte de Loop helemaal in de war, hele hoge SWR en geen antenne meer volgens de ATU. Nadat ik het mantelstroom filter er tussen uit heb gehaald en dus ook alle connectors los en weer vast vond de ATU de loop weer.
Volgens mij is er iets anders aan de hand maar wat?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PE7K
Berichten: 258
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Babyloop en FT8

#13 Bericht door PE7K »

Heb wel weer een mantelstroom filter er tussen gedaan maar nu een andere.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Babyloop en FT8

#14 Bericht door PD3JH »

Als het met veel wind mis gaat zou ik eens naar de mechanische verbindingen onder aan de loop kijken, het lijkt of er wat los zit waardoor de condensator beïnvloed word.
73, Johan PD3JH

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Babyloop en FT8

#15 Bericht door PD0JDG »

Heb een keer een MFJ-1788 gerepareerd waar de koppeling tussen de motor en de variabele condensator slipte.

Jaap

Plaats reactie