2 antennes op 1 scanner

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 2 antennes op 1 scanner

#16 Bericht door ----- »

ik gebruik zo een splitter om twee SDR ontvangers aan één antenne te hangen, maar andersom 2 antennes aan een radio kan ook. Het is een circulator dus de demping is inderdaad 3dB in tegenstelling tot weerstandsplitters (de ziggo splitters) waar de demping 6 dB is , ook is de demping tussen poort 1 en 2 veel beter (ongeveer 20dB ipv 6dB)
splitter.png

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#17 Bericht door PA0LMD »

PE5TT schreef: 02 jul 2021, 16:12 ik gebruik zo een splitter om twee SDR ontvangers aan één antenne te hangen, maar andersom 2 antennes aan een radio kan ook. Het is een circulator dus de demping is inderdaad 3dB in tegenstelling tot weerstandsplitters (de ziggo splitters) waar de demping 6 dB is , ook is de demping tussen poort 1 en 2 veel beter (ongeveer 20dB ipv 6dB)
splitter.png
Nou, dan deugt er dus niets van de Ziggo splitters.
Meten is (z)weten

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 2 antennes op 1 scanner

#18 Bericht door ----- »

PA0LMD schreef: 02 jul 2021, 17:17 Nou, dan deugt er dus niets van de Ziggo splitters.
Ik gebruik de term 'Ziggo splitter' om duidelijk te maken wat voor soort splitter het is. Alle splitters op basis van weerstanden hebben 6dB demping.
https://www.microwaves101.com/encyclope ... -splitters

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: 2 antennes op 1 scanner

#19 Bericht door PD2EW »

Je moet inderdaad die spoeltjes/trafo versie hebben, met klein ferrietkerntje.
Die Ziggo splitters sloop ik altijd en de behuizing is handig om een coaxvoedinkje in te bouwen voor de Mini-Whip of de ADS-B versterker.
Wat ook prima gaat... gaatje erin, daar weer een schakelaartje in en je hebt een eenvoudige antenneswitch.
De bodem plak ik dan weer dicht met koperfolietape (a.k.a. snail tape).
Zo hebben de UPC splitters (zo heette de kabelboer, voordat ze overgenomen werden door Ziggo) ook nog nut en het werkt allemaal prima!

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#20 Bericht door PA0LMD »

PE5TT schreef: 02 jul 2021, 18:32
PA0LMD schreef: 02 jul 2021, 17:17 Nou, dan deugt er dus niets van de Ziggo splitters.
Ik gebruik de term 'Ziggo splitter' om duidelijk te maken wat voor soort splitter het is. Alle splitters op basis van weerstanden hebben 6dB demping.
https://www.microwaves101.com/encyclope ... -splitters
Ja, dat is me uiteraard bekend. Maar als ziggo die weerstands splitters gebruikt deugt dat qua performance natuurlijk niet.
Meten is (z)weten

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: 2 antennes op 1 scanner

#21 Bericht door Radioot »

Afbeelding

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 2 antennes op 1 scanner

#22 Bericht door ----- »

PA0LMD schreef: 02 jul 2021, 20:32 Maar als ziggo die weerstands splitters gebruikt deugt dat qua performance natuurlijk niet.
Kan toch prima voor het doel, de signalen op de kabel zijn vaak hard zat. Voor de radioamateur is de weerstand oplossing niet echt geschikt

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: 2 antennes op 1 scanner

#23 Bericht door joop220 »

Oké iederéén bedankt voor de tips . :D
Ga er is mee aan de gang ,en anders wordt toch maar een switch schakelaar . :mrgreen:

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 2 antennes op 1 scanner

#24 Bericht door pe1hzg »

De "volmetalen splitter met belling-lee stekkers" van de bouwmarkt is meestal een splitter met een trafo. Is 75 ohm, heeft "verkeerde" pluggen maar ik heb deze dingen al op de nodige plekken misbruikt, met goede resultaten.
tv-splitter-metaal-splitter-met-transformator-voor-het-aansluiten-van-een-extra-tv-5-1000-mhz.jpg
tv-splitter-metaal-splitter-met-transformator-voor-het-aansluiten-van-een-extra-tv-5-1000-mhz.jpg (22.21 KiB) 2981 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: 2 antennes op 1 scanner

#25 Bericht door PA1SVM »


Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#26 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef: 02 jul 2021, 16:12 ik gebruik zo een splitter om twee SDR ontvangers aan één antenne te hangen, maar andersom 2 antennes aan een radio kan ook. Het is een circulator dus de demping is inderdaad 3dB in tegenstelling tot weerstandsplitters (de ziggo splitters) waar de demping 6 dB is , ook is de demping tussen poort 1 en 2 veel beter (ongeveer 20dB ipv 6dB)
splitter.png
1. weerstandsplitters worden sinds de jaren 70 niet meer in kabeltv-netten en centrale/gemeenschappelijke antennesystemen gebruikt
2. dit is geen circulator...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#27 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef: 04 jul 2021, 23:42 De "volmetalen splitter met belling-lee stekkers" van de bouwmarkt is meestal een splitter met een trafo. Is 75 ohm, heeft "verkeerde" pluggen maar ik heb deze dingen al op de nodige plekken misbruikt, met goede resultaten.

tv-splitter-metaal-splitter-met-transformator-voor-het-aansluiten-van-een-extra-tv-5-1000-mhz.jpg
In de meeste kabelsplitters zit een trafo, en hij heeft ook een demping (ik dacht 20 dB of zo) tussen de aftakkingen. Dat is een eis voor de uitrol van GAI's en de latere CAI´s om te voorkomen dat restanten van bijv de lokale oscillator in de tv van de buren storing geeft op de tv van de mensen ernaast. Een latere ontwikkeling zijn de verdeelvelden met directional couplers die verschillende verzwakkingen geven, elk voor een bepaalde lengte kabel, zodat aansluitingen met verschillende kabellengtes toch hetzelfde signaalniveau krijgen. Deze hebben een veel hogere demping tussen de aansluitingen en bieden tevens bescherming tegen bijv. netspanning op de kabelaansluiting.

Deze dempingen gebeuren niet door bijv. het overtollige vermogen in weerstanden op te stoken. De uitgangen met meer demping zijn simpelweg "losser" gekoppeld met de aanvoerlijn. Mensen in de kabeltv-wereld zijn wat dat betreft net zendamateurs: het is duur genoeg om een heel pakket bij analoge tv met voldoende weinig vervorming op de plek van bestemming te krijgen. Met name als een net zo groot is als een wijk of een stad. Dan ga je dat niet in weerstanden opstoken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 2 antennes op 1 scanner

#28 Bericht door ----- »

PA0ETE schreef: 08 jul 2021, 20:152. dit is geen circulator...
Je hebt gelijk, het is een trafo en geen cirulator, ik kon/kan het niet meer aanpassen.

Voor wat weerstand die splitters betreft, die kan je nog steeds kopen in bv de bouwmarkt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#29 Bericht door PA0ETE »

PE5TT schreef: 08 jul 2021, 21:05
PA0ETE schreef: 08 jul 2021, 20:152. dit is geen circulator...
Je hebt gelijk, het is een trafo en geen cirulator, ik kon/kan het niet meer aanpassen.

Voor wat weerstand die splitters betreft, die kan je nog steeds kopen in bv de bouwmarkt.
Ik was geloof ik ook wat te direct in mijn reactie, sorry daarvoor.

Dat klopt inderdaad. En de weerstanden zorgen tevens voor enige isolatie tussen de twee aansluitingen, dus als je niet (zelf) op het niveau van het aangeleverde signaal hoeft te letten, dan is het ook geen slechte oplossing. Voor twee antennes op één apparaat doorgaans wel.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#30 Bericht door PA0ETE »

Radioot schreef: 02 jul 2021, 22:04 Afbeelding
Ik kijk nog een tweede keer naar deze foto, ik zag het ook de eerste keer al, maar dit zijn toch geen weerstanden? Dit lijken diodes zoals bijvoorbeeld uit de 1N400x-serie. Als je goed kijkt kun je op eentje zelfs de hoofdletter N van de type-aanduiding zien staan.

Als dit werkelijk zo is gaan die vast niet tot 2400 MHz.

Het kan overigens best dat dit zo vanuit China verkocht wordt hoor :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie