2 antennes op 1 scanner

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

2 antennes op 1 scanner

#1 Bericht door joop220 »

Goedendag

Ik woon in een flat net niet boven in .nu heb ik 2 maal DIamond x30 antennes
Op allebei kanten van de flat .
Je begrijpt wel de ene antenne is best aan de ene kant en de ander aan de andere kant .
Is er ook een schema om deze 2 antennes aan elkaar te koppelen.
Nu zit ik steeds met een antenne switch. :D

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#2 Bericht door PA0LMD »

Als het alleen voor een ontvanger is dan kun je gewoon de beide antennes middels een T-stuk aan elkaar koppelen.
Meten is (z)weten

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: 2 antennes op 1 scanner

#3 Bericht door PE1KEL »

PA0LMD:

Wel interessant, dat mbv een T-stuk aan elkaar koppelen.
Zou het echter in praktijk kunnen blijken dat signalen zullen verzwakken doordat de antenne's in tegenfase staan, vanwege de plaats waar de antenne's staan?
En dat dus eigenlijk een schakelaar uiteindelijk het beste zal blijken?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: 2 antennes op 1 scanner

#4 Bericht door Thijzer »

Van Dijken verkoopt een combiner met N-connectoren, misschien is dat wat?

https://www.vandijkenelektronica.eu/en/ ... iting.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: 2 antennes op 1 scanner

#5 Bericht door PE4WJ »

Sowieso netjes met een combiner doen. Als je die 2 antennes met een combiner aan elkaar knoopt heb je een "antenne array" gemaakt, met een stralingspatroon wat afhangt van het individuele stralingspatroon, en het verschil in kabellengte tussen de antennes en de combiner. Als je wil weten hoe het eruit ziet zul je het moeten simuleren (inclusief de flat). Dat is nogal complex, dus beste is om het gewoon te proberen :D Maar wees niet verrast als je ontvangst er niet meteen beter van wordt.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#6 Bericht door PA0LMD »

PE1KEL schreef: 01 jul 2021, 14:21 PA0LMD:

Wel interessant, dat mbv een T-stuk aan elkaar koppelen.
Zou het echter in praktijk kunnen blijken dat signalen zullen verzwakken doordat de antenne's in tegenfase staan, vanwege de plaats waar de antenne's staan?
En dat dus eigenlijk een schakelaar uiteindelijk het beste zal blijken?
Misschien, maar gewoon proberen is het handigst.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: 2 antennes op 1 scanner

#7 Bericht door PD2EW »

Dag Joop220 en anderen

Gewoon die 2 antennes eerst maar eens parallel aansluiten, even fijn testen, zien wat er gebeurt en dan je ervaringen hier posten.
Bij gebruik voor alléén ontvangst kan je niets vernielen.


Als voorbeeld:
Ik heb dit combineren (met gebruikmaking van een T-stukje) al met verschillende antennes gedaan en dat werkte prima.
Om in het low budget idee te blijven heb ik wel het een en ander omgebouwd naar F-connector gebruik (RTL-USB sticks, bandfilter), maar ook heb ik F-connectorverloopjes in gebruik.

Voor ontvangst van de Airband, NOAA satellieten, VHF (2m) heb ik op die manier een V-dipool (75 Ohm) en een x50 (ook wel een x200) van 50 Ohm gecombineerd. Daarna heb ik in plaats van dat T-stukje een omgekeerde splitter gebruikt, die je vroeger zag bij analoge TV (1 antenne voor 2 TV's).
Ook dat werkte hier prima! Sterker nog, ik gebruik tegenwoordig een in functie omgekeerde 1 naar 4 splitter!

Om iemand zomaar op een idee te brengen:
Veel van die spullen heb ik tweedehands verkregen en in de huidige tijd van glasvezel wordt dit vaak weggegooid. Ik vraag dan of ik het mag hebben en bouw zo een mooie voorraad op... Laatst heb ik nog een bos van bijna 70mtr SAT coax gekregen (zat wel een erg muf luchtje aan...).

Let op!
Zenden is weer een héél ánder verhaal... en daarbij blijf ik natuurlijk wel 50 Ohm coax gebruiken, met N of PL259 pluggen.
TV-antennesplitters zijn daarbij ook uit den boze..!

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: 2 antennes op 1 scanner

#8 Bericht door Rene - pg3r »

Voor ontvangst werken TV-splitters beter dan een T-stukje. Ik heb er een paar jaar geleden aan gemeten. Vooral splitters van Hirschmann en Kathrein hadden weinig extra demping.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#9 Bericht door PA0LMD »

Rene - pg3r schreef: 02 jul 2021, 08:39 Voor ontvangst werken TV-splitters beter dan een T-stukje. Ik heb er een paar jaar geleden aan gemeten. Vooral splitters van Hirschmann en Kathrein hadden weinig extra demping.
Echte splitters hebben toch ook altijd 3 dB demping per poort, beter wordt het niet.
Meten is (z)weten

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: 2 antennes op 1 scanner

#10 Bericht door joop220 »

Oké iedereen even bedankt voor de reacties.
In mijn geval gaat gewoon om ontvangst .
Ga met de tip tv spillters is even proberen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: 2 antennes op 1 scanner

#11 Bericht door Thijzer »

PA0LMD schreef: 02 jul 2021, 09:07
Echte splitters hebben toch ook altijd 3 dB demping per poort, beter wordt het niet.
Die 3dB wordt dan weer opgeheven door een dubbel zo sterk signaal, zo niet sterker wegens het ontvangen van een sterker signaal op de extra antenne.
Althans, dat geldt voor sterke signalen. Zwakke signalen worden er inderdaad zwakker door als die extra antenne die niet beter ontvangt.

Kortom: dit kan meerdere kanten op. Helemaal mooi zouden 2 synchrone ontvangers zijn en dan een voting systeem dat het beste signaal laat horen, zoals bij menig repeater op dit moment gebeurt.

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: 2 antennes op 1 scanner

#12 Bericht door joop220 »

Wel ik heb wel tv splinters van Ziggo.
Maar dat is 1 in en 2 uit ,dus net anders om .
Neem aan dat dat niet werkt . :?:

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#13 Bericht door PA0LMD »

joop220 schreef: 02 jul 2021, 10:48 Wel ik heb wel tv splinters van Ziggo.
Maar dat is 1 in en 2 uit ,dus net anders om .
Neem aan dat dat niet werkt . :?:
Als het echte 3 dB splitters zijn werken ze ook andersom.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: 2 antennes op 1 scanner

#14 Bericht door Rene - pg3r »

PA0LMD schreef: 02 jul 2021, 09:07 Echte splitters hebben toch ook altijd 3 dB demping per poort, beter wordt het niet.
Inderdaad. Vandaar 'extra demping', bovenop de 3 dB.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 2 antennes op 1 scanner

#15 Bericht door PA0ETE »

Ontvangers voor VHF en UHF hebben vrijwel nooit de goede impedantie en in een flink deel van het spectrum zijn ze 'reactief', dwz een complexe impedantie met ofwel een aandeel capaciteit of een aandeelinductie. Halfgeleiders hebben gewoonlijk maar op één frequentie een ohmse impedantie, maar om het interessant te maken hebben ze de beste ruisgetal niet op dat punt waar de antenne ohms is. Soms heb je mazzel dat je op een band precies een halfgeleider kunt vinden die op die frequentie optimaal werkt bij een ohmse aansturing en die bovendien het lage ruisgetal heeft waar je naar zoekt.

Ontvangers hebben vaak ook een iets te hoge impedantie. Je kunt vanwege al het voorgaande dus in de meeste gevallen de beide antennes gerust parallel zetten.

De kans is niet zo groot dat twee antennes, zelfs als ze identiek zijn precies in tegenfase staan. Bovendien is dat altijd maar voor een zeer beperkt gebiedje. Bij mobiel is dat het bekende in een dip staan. Dat gaat om een paar cm als het al niet minder is. Rij 10 cm of zelfs minder vooruit of achteruit en het signaal is uit de dip. De kans is bijna net zo groot dat het signaal op een bepaald punt zo'n dip heeft door reflecties als dat dat door twee al dan niet identieke antennes gebeurt.

Een schakelaar voegt wel iets toe, zeker als je drie posities hebt: antenne 1, antenne 2 of beide. Als een station dan toevallig in een dip staat is de schakelaar in een andere stand zetten (willekeurig welke) vrijwel altijd genoeg om het signaal weer terug te krijgen. Je kunt ook nog voor één van de antennes een vertragingslijntje toevoegen (van bij. een kwartgolf) dan heb je nog een schakelaarstand extra die nog weer een ander resultaat geeft.

Ik heb trouwens lange tijd bij een bedrijf gewerkt dat dit soort spittertjes voor kabeltv verkocht (en we hebben er ook wel eens eentje zelf ontworpen). Houd er wel rekening mee dat ze 75 ohm zijn en niet 50... Dat zal zoveel niet uitmaken maar de demping tussen de twee afsplitsingen (als het er eentje met zo'n demping is) die is wel een stuk minder goed bij een misaanpassing. Het geeft door dat impedantieverschil ook wat meer verlies, maar dat is zo weinig dat je dat wel kunt verwaarlozen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie