diamond X510 ervaringen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

diamond X510 ervaringen

#1 Bericht door pa3kc »

Al een poosje zit ik te overwegen om deze antenne aan te schaffen maar telkens weer doe ik het niet omdat ik niet weet of de antenne wel goed door stormen heen komt.

De laatste jaren hebben we hier in Nederland te maken met absurde tropische stormen met flink veel wind en de x510 is nogal behoorlijk lang.

Ook iets waar ik mij een beetje zorgen om maak is de lengte en onweer.

X510 eigenaren hoe is jullie antenne de laatste jaren door de stormen heen gekomen?

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: diamond X510 ervaringen

#2 Bericht door Frankyboy »

Je moet geluk hebben, wanneer je zo'n valwind zoals er deze week doe je helemaal niets:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-valwind

Die masten zijn getest op 180/190 km/h windsterkte en gingen ook om.
In dit geval zijn ervaringen uit het verleden geen garantie voor de toekomst ben ik bang.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: diamond X510 ervaringen

#3 Bericht door PA5COR »

Mijn X 510N heeft 10 jaar bovenop het dak en mast gestaan op 19 meter boven de grond en elke storm probleemloos doorstaan, Sneek ligt redelijk dicht bij de kustdus met een storm waait het hier stevig ;)
Goede werking op 2 meter, de Diamond X510 N is wat slap dus op 70 cm met flinke wind werkt de S meter als ruitenwisser :mrgreen:
Nu eeen kloon van de X510N op het dak wat minder hoog en deze Italiaanse kloon is ook van steviger glasvezel gemaakt en heeft dat nadeel veel minder.
Voor de rest zelfde gain etc.
Verbindingen gesoldeerd van de delen na vastklemmen in de busjes, ook bij de kloon.
De oude Diamond heeft het 19 jaar uitgehouden tot een C't je bij de voet de geest gaf, geen zin om te maken kloon gehaald die 350 watt aan kan tenminste dat staat op de bverpakking, Ctjes ering zijn inderdaad wat steviger en meer voltage ( 1000 volt in plaats van diamond 500 volt).
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: diamond X510 ervaringen

#4 Bericht door pc1mb »

Ga anders een maatje kleiner, X300N. Minder kritisch dat ie exact rechtop staat, en stormvaster (ook op de S-meter).

Afbeelding

Dit is het stralingsdiagram van een X300 op 70cm. Het laat zich raden wat er gebeurt met de nog scherpere X510, bij het eerste windvlaagje. Zo veel gain uit een rondstraler heeft ook z'n prijs...

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: diamond X510 ervaringen

#5 Bericht door PE1RTC »

Waarom zou je zo'n lange staaf willen gebruiken? Alle repeaters open drukken? Ik zou eerder een 8 elements yagi voor 2m en een 10 elements voor 70cm samen op een rotor zetten.
Ik neem tenminste aan dat het je om dx verbindingen te doen is.
Dan heeft een 8 elements yagi op 2m nog steeds meer gain dan zo'n lange x510 staaf.
Overigens kunnen lange verticals best wat hebben, mits goed gebouwd.
Kijk maar naar die lange C2000 antennes die gepaard op een meter of 40 hangen, maar ja dat is geen Diamond, eerder Kathrein.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: diamond X510 ervaringen

#6 Bericht door pa3kc »

Dan denk ik toch niet dat ik een x510 ga nemen.

Heb het nu even zo gemaakt:
antenne.png
2 combi yagi's voor 2m/70cm, 1 verticaal en 1 horizontaal.

En ik moet zeggen dit werkt als een kanon! 8)

In de toekomst wil ik nog graag een 23cm yagi erbij hebben die kan dan op de andere poot van de koehoorn.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: diamond X510 ervaringen

#7 Bericht door PE2AAB »

Waarom geen X6000 Jurgen?

Makkelijk voor vertikaal lokaal werk op 2, 70 én 23. Middelste verbinding met een flinke dosis tin aan elkaar solderen i.p.v. de schroefjes van het kroonsteentje te gebruiken en het ding werkt prima. Ook wat lengte betreft valt het mee.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: diamond X510 ervaringen

#8 Bericht door pc1mb »

Ik snap de lol van een lange zuurstok ook wel; geeft misschien meer kans om onverwachte DX te vinden dan zoekend met een rotor. Maar met een yagi heb je al snel meer bruikbare gain zonder waterpas erbij :wink:

Ik meen dat het van de propagatiesoort afhangt of de polarisatie ertoe doet... maar het is even geleden dat ik me daar voor het laatst in verdiept heb voor VHF+

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: diamond X510 ervaringen

#9 Bericht door PA0LMD »

pa3kc schreef: 20 jun 2021, 10:49 Al een poosje zit ik te overwegen om deze antenne aan te schaffen maar telkens weer doe ik het niet omdat ik niet weet of de antenne wel goed door stormen heen komt.

De laatste jaren hebben we hier in Nederland te maken met absurde tropische stormen met flink veel wind en de x510 is nogal behoorlijk lang.

Ook iets waar ik mij een beetje zorgen om maak is de lengte en onweer.

X510 eigenaren hoe is jullie antenne de laatste jaren door de stormen heen gekomen?
Wij hadden ooit een X-510 voor de repeater, bleek al snel ongeschikt. de antenne bestaat niet uit één stuk en op die koppelingen ging het fout.
Stond 40 mtr boven de grond dus flinke windvang.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: diamond X510 ervaringen

#10 Bericht door PA3HMP »

ik zou hoogstens voor een X300 gaan, op grote hoogte een X200 pakken

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: diamond X510 ervaringen

#11 Bericht door PA0FRI »

pa3kc schreef: 20 jun 2021, 10:49 X510 eigenaren hoe is jullie antenne de laatste jaren door de stormen heen gekomen?
Ik heb een X510 ongeveer 10 jaar, Waarom? Op een vlooienmarkt was de nieuwprijs hetzelfde als dat van een X310 in een winkel. Ondanks alle stormen en het behoorlijk heen en weer zwiepen van de antenne, is er nog geen schade. Bij het in elkaar zetten is het een en ander wel door mij solide uitgevoerd. Zou ik weer een X510 nemen, nee.
Het is al eerder gemeld dat op 70 cm bij een geringe wind de S-meter zwalkt van S = 0 tot S = 9. Bovendien geloof ik niets van de geclaimde versterking van het collineaire systeem.
Nu zou het een X310 worden maar dan 1 of 2 meter hoger opgesteld.
Zie ook: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/X510N ... 0X510N.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: diamond X510 ervaringen

#12 Bericht door pc1mb »

Kan uit ervaring stellen dat een x300 in elk geval van normale windsnelheden op 70cm geen last heeft.

Ik heb 'm wél zorgvuldig recht gezet destijds, aan een behoorlijk zwaar stuk steigerpijp. De enige beweging zat echt in de antenne zelf.

Nu terug naar een X50 om wat ruimte te maken eronder, binnen de 5m vergunningvrij...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: diamond X510 ervaringen

#13 Bericht door PA1AIS »

PA5COR schreef: 20 jun 2021, 12:44 Mijn X 510N heeft 10 jaar bovenop het dak en mast gestaan op 19 meter boven de grond en elke storm probleemloos doorstaan, Sneek ligt redelijk dicht bij de kustdus met een storm waait het hier stevig ;)
Goede werking op 2 meter, de Diamond X510 N is wat slap dus op 70 cm met flinke wind werkt de S meter als ruitenwisser :mrgreen:
Nu eeen kloon van de X510N op het dak wat minder hoog en deze Italiaanse kloon is ook van steviger glasvezel gemaakt en heeft dat nadeel veel minder.
Voor de rest zelfde gain etc.
Verbindingen gesoldeerd van de delen na vastklemmen in de busjes, ook bij de kloon.
De oude Diamond heeft het 19 jaar uitgehouden tot een C't je bij de voet de geest gaf, geen zin om te maken kloon gehaald die 350 watt aan kan tenminste dat staat op de bverpakking, Ctjes ering zijn inderdaad wat steviger en meer voltage ( 1000 volt in plaats van diamond 500 volt).

Jij houdt wel van humor hé. "Sneek redelijk dicht bij de kust".
Ik woon 5km zuidwest van Sneek, maar nog steeds vér van zee.
Ik had een 2/70/23 antenne van pakweg 3 meter, na 25 jaar binnenstad met pensioen. Nu een x50 in het buitengebied met een goed gevoel, want waaien kan het hier wel. Die paar dB minder neem ik voor lief.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: diamond X510 ervaringen

#14 Bericht door PA5COR »

Ik zit aan de rand van Sneek, noord-oost, dat heet dat bij storm hier toch redelijk een poest wind staat, met de nodige rukwinden, bebouwing hier in de buurt 9 meter hoog dus staan alle antennes daar ruim boven.
Door de lucht gezien is de afstand van mij naar de kust niet echt ver weg, geen binnenland in ieder geval.
Alleen als de wind uit het zuiden komt zou de stad nog enige "luwte" brengen voor zover dat opgaat.
Toen mijn beams op het dak stonden en de X510 daarboven op 19 meter, hield Sneek op na 20 meter, en was het weiland hier, nu staat er een nieuwe woonwijk.
Ook laagbouw.
:mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: diamond X510 ervaringen

#15 Bericht door pc1mb »

Zolang het topje van die X50n even hoog steekt als de top van een langere stak, maakt het voor repeater dekking in elk geval weinig uit...

Wind is niet m'n reden om de X300n te verruilen voor een even hoog stekende X50n. Ruimte eronder maken binnen de 5m wel.

Plaats reactie