Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#1 Bericht door pc9t »

De nazomer is hopelijk nog ver weg, en mogen we nog wat gewone zomerse dagen gaan hebben.

Maar ons straks weer wat te kunnen werken, en niet in de kou te moeten experimenteren wil ik nu alvast wat denkwerk en informatie vergaren.

Ik heb nu een homemade dipool 2x10 meter met een 1:1 balun op zo'n 7 meter hoogte hangen en west/oost is opgehangen

Onlangs heb ik een DU1500L tuner aangeschaft en nu wil ik iets weghangen zodat ik ook op 60 en 80 meter kan uitkomen.

Dr maximale lengte van de schoorsteen tot achter in de tuin is 20 meter.

Wat kan ik nu het beste maken 2x10 en dan met openlijk met rozenclips naar de tuner, neem aan dat ik niet over kan gaan naar coax.

Of kan ik de homemade dipool wel afstemmen op 60 en 80 meter zodat er ook nog wat verbindingen gemaakt kunnen worden.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#2 Bericht door EA5JEX »

2 maal 10 meter met symetrische tuner gaat prima werken op alle banden.

Als je coax wilt, kun je een G5RV maken, stukje open lijn en dan coax.

Als je de lengte niet kwijt kunt, dan een stukje om de hoek spannen.

Kees ea5jex

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#3 Bericht door pc9t »

Hallo Kees,

Heb geprobeerd om een G5RV weg te hangen maar dat was geen succes die is te lang.

En de jr versie is denk ik te kort om iets te doen op 80.

Dus zat ik aan die 1x 10 meter en dan met openlijn, alleen hoe breed dienen die rozenclips te zijn en hoever uit elkaar en hoe ga je met die open lijn naar binnen toe door de muur.

Simpel 2 gaatje boren ter dikte van de litze en zo door de muur of met draadeinde.

En is 3 mm litze dik genoeg.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#4 Bericht door PA0BAK »

Hier heb ik goede resultaten, met ongeveer dezelfde ruimte, denk ik.
Een dipool, met het voedingspunt in het midden van de ruimte, dan denk je 2x 10m maximaal.
Maar de dipool heb ik diagonaal over de ruimte gespannen, waardoor ik meer draad kwijt kan.
Daarnaast laat ik de uiteinden een hoek maken, zodat ik ook de breedte van de ruimte kan gebruiken.
Dit geeft de vorm van een Z met een elektrische lengte van 2x 20m, dus ideaal om ook op 80 meter te gebruiken.
De test was met goedkoop luidsprekersnoer, kosten een paar €.........
Op dit moment ben ik aan het denken om e.e.a. met koper/staal draad te gaan verbeteren :roll:

ps: de voeding is met een kippenladder, bij de transceiver zit een trafo en de tuner van de transceiver krijgt het goed van 160m t/m 10m......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#5 Bericht door PC8M »

Ik zou zelf voor een multiband vertical gaan zoals de DX Commander met inverted L voor 80m en een element voor 60m. Voor RX is een 'loop on the ground' wel interessant als je last hebt van QRM. Gemakkelijk zelf te maken en directioneel. Deze hele setup zou je zonder tuner en met coax kunnen maken.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#6 Bericht door ----- »

ik heb vanuit mijn mast een draad schuin naar beneden hangen naar de schuur achter in de tuin. In de schuur hangt een MFJ 994BRT remote tuner waarmee ik alles kan aanpassen op de korte golf (maar ik gebruik het uitsluitend voor < 10Mhz), een aantal radialen op/in de grond gelegd en werkt prima.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#7 Bericht door PE1RTC »

2x10m is te kort voor 80m. Zoals al aangegeven probeer iets met Z constructie of met uiteinden omgebogen. Zo'n niet-resonante dipool moet je voeden via kippenladder waarbij het niet veel uit zal maken of je die zelf maakt met de bekende rozenclips of de, meer praktische, US Wireman 450Ohm (fotorolletje) gebruikt.

Je zou, maar ik weet niet of dat in jouw situatie kan, ook zo'n chinese autotuner CG3000 op een paaltje achter het huis kunnen neerzetten. Als je dan eerst verticaal naar de schoorsteen gaat en dan horizontaal nog s 20 meter naar achter in de tuin zal dat uitstekend werken. Kleine radiaal eraan voor wat tegencapaciteit en klaar.

Na jaren met 2x16 meter dipool met kippenladder gewerkt te hebben werk ik momenteel met zo'n omgekeerde L antenne met autotuner vlak boven de grond aan een paaltje in de tuin. Als radiaal heb ik 15m 1,5mm2 stroomdraad door de heg met de buren "geweven", maar als je maar zorgt dat de autotuner geen lage impedanties "ziet" dan zal het met een klein stukje draad ook wel gaan als radiaal.

De ervaring hier is dat op 80m de antenne voor mijn gevoel beter werkt dan de 2x16m destijds. Op 15m werkt de omgekeerde L ook verbazend goed, waarschijnlijk door het eerste verticale deel van de antennedraad.

Nadeel: ik ontvang meer storing omdat ik geen symmetrische antenne meer heb.

Succes, Gert PE1RTC

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#8 Bericht door ON7RA »

http://www.pa0fri.com/
Even kijken bij ant potpourri, daar vind je zeker iets waarvan je denkt dit zou het wel eens kunnen worden :wink:
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#9 Bericht door PA0BAK »

ON7RA schreef: 20 jun 2021, 10:04 http://www.pa0fri.com/
Even kijken bij ant potpourri, daar vind je zeker iets waarvan je denkt dit zou het wel eens kunnen worden :wink:
Dan krijg je gelijk voor een hele zomer ideeën.
Deze website is de meeste volledige en duidelijkste in de Nederlandse taal, maar voor het maken en uittesten heb je (minimaal een jaar nodig.
Hier had ik een GP en een Kattesnor als referentie, maar de Z dipool is een duidelijke winnaar (in mijn situatie en op mijn locatie).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#10 Bericht door PA3CWI »

Ik heb zelf goede ervaringen met een endfed antenne, ongeveer 16 meter draad met een 1:9 trafo.
Deze hing van mijn mast op een meter of 10 naar een hoek in de tuin en vandaar nog een paar meter over de schutting.
De antennetuner in mijn FT897D paste het geheel zonder problemen aan van 80 t/m 6 meter.
Het effect zal op de hogere banden wat minder geweest zijn, maar vooral op 80, 60 en 40 heb ik mooie dx gewerkt !
Op 160 kreeg de tuner hem niet aangepast maar met de DU1500T lukte dat wel en met redelijke resultaten.
Succes met de experimenten en ik blijf dit interessante draadje volgen.

73 de Kees

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#11 Bericht door pc9t »

Op de site van pa0fri gekeken dan zou ik iets van een cobra antenne kunnen gaan doen.

Dan 2x 20 meter en die 20 meter terug vouwen en dan 10 meter open lijn met rozenclips.

Alleen wat mag de afstand zijn als je terug vouwt als dat voor de stevigheid ook met rozenclips kan.

Een Z gaat hem niet worden mijn mast staat te dicht tegen het huis.

Afbeelding

Daar hangt dus nu vanaf de schoorsteen 10 meter aan maar als ik hem meer naar de mast toe trek komt dat been slap ste hangen.

Onderstaande is richting de achtertuin

Afbeelding

En ik heb het lef niet om het dak op te gaan :mrgreen: vanwege hoogtevrees.

Om ook nog een katrol naar de andere schoorsteen te maken, en ik weet niet of de buurman dit geweldig gaat vinden.

Ja er staat nog een vertical voor 40 en 80 in de tuin maar dat werkt eigenlijk niet zo geweldig is een diamond kv nogwat.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#12 Bericht door PA4WK »

Misschien is een halve golf end-fed wat voor je?
Werkt op 80-60 en 40 meter zonder tuner
Low band End-fed.doc
(137.5 KiB) 203 keer gedownload
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#13 Bericht door PA7RA »

Goedemorgen,


Ik heb hier ook een tuin van ongeveer 20meter lang
Zelf werk ik met de https://www.stockcorner.nl/index.php/en/jc-4s
en daar heb ik zoveel mogelijk draad aan gemaakt als dat ik kan is iets van 22 meter zit een knik in hier
En het werkt van 160-10mter
ook 60 meter werkt goed hier het is geen super tuner maar echt werkt perfect
En wat ik heb mogen ervaren is dat ik hem gewoon heb mogen testen en dat beviel me goed toen heb ik er een aangeschaft bij Casper
het Experiment kosten 2 keer verzendkosten en wat tijd
Echt een aanrader wel een goede tegen capaciteit nodig maar goed dat is hier een zinken dakgoot en zoals gezegd werkt goed
Mocht je er vragen over hebben stel ze gerust misschien heb ik het antwoord.

Vriendelijke groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#14 Bericht door pc9t »

Het is weer even geleden maar in de zomer ( :oops: ) staat deze hobby op een laag pitje, en zijn we meer met onze andere hobby bezig (varen).

Maar het is even wat minder met het weer vandaag dus zijn we weer in de shack bezig.

Heb net een DU1500L tuner gekocht en om nu weer met een externe tuner te gaan werken is ook zowat.

Dus wil toch voor de eerder genoemde optie gaan, 2x 10 meter met open lijn gemaakt van rozenclips, zoals ik begrijp gaat dit weinig doen op 80 meter, en zal de 40 meter het uiterste zijn. Die 20 meter is toch wel de max. hier.

Maar zal die antenne het beter gaan doen dan de 2x10 meter met balun die er nu hangt voor de 40 meter, het enigste is dat de balun nu maar max 100 watt mag hebben en dat door de DU1500L wat meer vermogen kan, en ik de 30 meter extra ga hebben denk ik.

Dus misschien toch het proberen waard.

is er een minimum afstand tussen de rozenclips en de openlijk mag je die net zo lang maken als nodig is of dit ook nog aan een bepaalde lengte gebonden.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Wat voor antenne voor 40,60 en 80 meter

#15 Bericht door Jan pa3abk »

Als naar deze link gaat : http://www.dl2lto.de/sc/HB_HL_abs.htm
krijg je antwoord op je vragen vwb betreft lengte van de feeder en de afstand tussen de feederlijnen onderling.
In de hele uitleg zitten een aantal verwijzingen naar EXCEL sheets e.d. als je naadje van de kous wilt weten.

Ik had aanvankelijk ook slechts 2x 10m in gebruik, maar dat was voor 80m net iets te krap. Nu hangt er "gevouwen" 2x 15m en dat geeft net iets meer comfort.
De voedingslijn had ik in eerste versie een afstand van 3cm met 0,75mm2 (zeg gewoon lampjessnoer).
Spreaders waren plexiglas (dun 3mm)
Ben nu overgestapt op 1,5mm2 en de spreaders van Ali E in gebruik. (200pcs @ +/- Euro 3)
Deze hebben een afstand van 55mm in mijn situatie stemt dat wat "makkelijker" af. (Gebruik de FRI S-match Tuner)
De impedantie die de tuner voor z'n kiezen krijgt ligt net iets hoger voor 80m dan in de vorige contraptie.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Plaats reactie