Vreemde antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Vreemde antenne

#1 Bericht door PA0BAK »

Omdat mijn ruimte beperkt is en ik toch op HF wil werken met laag vermogen (10 Watt), heb ik een aantal ideeën van antennes uitgeprobeerd.
de maximale lengte die ik kwijt kan is 20m, waarvan de helft onder een dakgoot valt en tegen de zijkant van ons huis zit, de maximale hoogte is ~6m in het midden, en dat is 2,5m boven de transceiver in de shack.
Een kattesnor van 2x 10m deed het leuk, maar helaas op 80m deed deze niet veel.
Ook een eindgevoede draad van 20m deed niet veel op 80m, helaas ..........
Toen wilde ik een dipool maken van 2 helicals voor 80m en deze paralel aan de kattesnor zetten, maar deze bleek erg smalbandig en voor coax voeding onbruikbaar.
Nu heb ik het volgende gemaakt:
Een dipool met symetrische voeding, met een mechanische lengte van 2x 10m.
De straler is een verzinkte staaldraad (van een hekwerk) met een lengte van 2x 40m, als een veer gespannen, dus eigenlijk is het een spoel geworden van 20 meter lang.
e.e.a. lijkt dus op een helix-dipool maar deze is niet in resonantie !
Hoe moet ik dit bouwsel nu noemen?
Hierbij denk ik aan spoeltenne (coiltenna), of toch een helix-dipool (helix-dipole).

De eerste testen met 10 Watt binnen Europa waren op een aantal banden best bevredigend.
Op de foto was de antenne nog in aanbouw, dit is een gedeelte van één poot van de dipool, deze gaat nu over de pergula.
Afbeelding
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vreemde antenne

#2 Bericht door PA3DAT »

73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Vreemde antenne

#3 Bericht door Jan pa3abk »

Zoek eens met je zoekmachine op "slinky antenna".
Slinky is een veer wat bedoeld als speelgoed voor kinderen. Vroeger gemaakt van alu/staal, maar tegenwoordig meer en meer van plastic.
Vwb speelgoed waren kinderen er gauw klaar mee.... het enigste wat slinky kon was traplopen en wel alleen naar beneden.
Diverse (RZA) collega's hebben er experimenten meegedaan.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Vreemde antenne

#4 Bericht door PA0BAK »

Jan pa3abk schreef: 05 jun 2021, 23:20 Zoek eens met je zoekmachine op "slinky antenna".
Dat was ook mijn inspiratie, maar ..........
Een slinky antenne is ongeveer 5m (of als dipool 2x 5m) en wordt afgestemd door de veer in en uit te schuiven.
Deze antenne wordt gevoed met een kippenladder en getuned met een antenne-tuner.
Het lijkt mij dus geen slinky, maar ik sta open voor suggesties :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Vreemde antenne

#5 Bericht door PH2UN »

Als je de antenne met open lijn voedt en een tuner gebruikt is de lengte niet echt relevant.
Ik raad je aan om de stralers te vervangen door koperdraad. Ik heb eens geëxperimenteerd met straal (verkoperd) en de resultaten waren ronduit slecht. Je hebt veel te veel verlies en als je maar met 10 Watt werkt dan blijft er niet veel meer over.
Voor 80 meter is het aan te raden zoveel mogelijk draad in de lucht te krijgen. Een paar bochten geeft niet.
Maak een loop om je huis, of om het hele blok,... omhoog naar de nok van het dak en dan weer naar beneden,.....hang een draad onder de dakgoot,....
Kijk wat mogelijk is. Twee keer tien meter op 80 meter blijft een compromis.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Vreemde antenne

#6 Bericht door PA0BAK »

PH2UN schreef: 06 jun 2021, 08:22Als je de antenne met open lijn voedt en een tuner gebruikt is de lengte niet echt relevant.
Toch wel, het is het stroom voerende deel, dat het meeste straalt.
Voor de SWR is het niet belangrijk, maar voor het rendement dus wel.
PH2UN schreef: 06 jun 2021, 08:22Ik raad je aan om de stralers te vervangen door koperdraad. Ik heb eens geëxperimenteerd met straal (verkoperd) en de resultaten waren ronduit slecht. Je hebt veel te veel verlies en als je maar met 10 Watt werkt dan blijft er niet veel meer over.
Alleen is koper een stuk duurder en eigenlijk te duur voor alleen een expiriment.
Daarnaast is met staaldraad makkelijk een veer te maken, met koperdraad wordt het lastiger.
Mogelijk is draad met een koperen kern, of verkoperd draad een oplossing.
PH2UN schreef: 06 jun 2021, 08:22Voor 80 meter is het aan te raden zoveel mogelijk draad in de lucht te krijgen. Een paar bochten geeft niet.
Het is nu 80m draad :idea:
PH2UN schreef: 06 jun 2021, 08:22
Maak een loop om je huis, of om het hele blok,... omhoog naar de nok van het dak en dan weer naar beneden,.....hang een draad onder de dakgoot,....
Kijk wat mogelijk is. Twee keer tien meter op 80 meter blijft een compromis.
Inderdaad, maar om het huis kan niet, de top van de mast is hoger dan de nok en bijna de helft van de antenne hangt al onder de goot, tegen de zijmuur.
Binnenkort (één jaar ?) wil ik de dakpannen laten vervangen, dan wil ik gelijk een koperdraad onder de nokpannen (laten) leggen, daarmee heb ik dan weer nieuwe en betere opties.

Bedankt voor het mee-denken en het aandragen van opties............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Vreemde antenne

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Jan pa3abk schreef: 05 jun 2021, 23:20 Zoek eens met je zoekmachine op "slinky antenna".
Slinky is een veer wat bedoeld als speelgoed voor kinderen. Vroeger gemaakt van alu/staal, maar tegenwoordig meer en meer van plastic.
Vwb speelgoed waren kinderen er gauw klaar mee.... het enigste wat slinky kon was traplopen en wel alleen naar beneden.
Diverse (RZA) collega's hebben er experimenten meegedaan.


Leuk, een "slinky antenna" was m'n eerste antenne op m'n slaapkamer toen ik m'n AMROH kristal ontvanger maakte in 1960.
En, dat kom toen nog, de kraan als aarde.....................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Cor - PA4Q
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Vreemde antenne

#8 Bericht door Cor - PA4Q »

Ik vraag me af of het van invloed is of de wikkelrichting van beide dipoolhelften gelijk of tegengesteld is. Ik durf daar zelf geen zinnige uitspraak over te doen.

Cor - PA4Q

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Vreemde antenne

#9 Bericht door PA0BAK »

Cor - PA4Q schreef: 07 jun 2021, 11:15 Ik vraag me af of het van invloed is of de wikkelrichting van beide dipoolhelften gelijk of tegengesteld is.
Mijn boerenverstand zegt, dat de beide helften in tegenfase gevoed worden, dus bij een tegengestelde wikkelrichting krijg je een groter magnetisch veld.
Of het in de praktijk merkbaar is, weet ik niet, dan zou je tussen beide mogelijkheden moeten kunnen schakelen.
Bij mij zijn de beide helften dus tegengesteld gewikkeld.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vreemde antenne

#10 Bericht door pc1mb »

Waarschijnlijk maakt het niet uit. Maar de richting van de stroom is gelijk. Tegenfase gevoed weliswaar, maar óók omgekeerd: de ene helft wordt links gevoed en de andere rechts. Uiteindelijk loopt na twee keer omkeren, de stroom dus tóch in dezelfde richting.

Je kunt ook aan een gammamatch denken om die stroomrichting te begrijpen: dan is de straler zelfs uit één stuk.

Dan nog kan je tegengesteld wikkelen, om de velden IN de beide slinkies elkaar min of meer uit te laten doven. Waarschijnlijk maakt het gewoon geen biet uit ;) Het is uiteindelijk geen ferrietstaaf of magloop antenne maar een verkorte dipool.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Vreemde antenne

#11 Bericht door PA0BAK »

pc1mb schreef: 09 jun 2021, 09:06Waarschijnlijk maakt het gewoon geen biet uit
Gewoon proberen, zo blijven we expirimeteren en daar leren we van :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Vreemde antenne

#12 Bericht door PA0BAK »

Het expiriment is ten einde.
Het bleek dat een simpele dipool minder storing ontving (=betere s/n verhouding) van deze antenne.
Nu staat er een Z-dipool, waarvan de eerste tests zeer hoopvol zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie