Antenne - katrol systeem

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Antenne - katrol systeem

#1 Bericht door PH7R »

In het kader van eerste antenne opbouw en experimenteren zoek ik informatie naar een katrol system om een dipool (of endfed - OCFD) aan een eik op te hangen. Welke materialen en systeem. Bedoeling is om eenmalig in 25 mtr eik te klimmen en zo hoog mogelijk ophang punt te maken.

Dus alle info (theoretisch of praktisch) of welkom.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne - katrol systeem

#2 Bericht door pc1mb »

Neem katrollen niet te klein, hoe groter hoe soepeler het loopt. Soms kun je via de watersport rubriek op marktplaats mooie weerbestendige blokken scoren. Nieuw zijn ze bij de "watersportjuwelier" helaas erg duur, dan kan je beter bij staalkabelstunter.nl kijken ofzo.

Praktisch gezien is het niet zo eenvoudig als je misschien denkt. Een vertical langs de stam omhoog hijsen, dat lukt wel. Maar bij het ophijsen van een horizontale antenne ga je onherroepelijk takken tegenkomen, die zich immers kriskras vertakken. Er is meestal geen pad recht omhoog voor een horizontale antenne zonder ergens halverwege te blijven haken. Vanaf de grond hijsen lukt dus eigenlijk maar heel moeizaam, zeker niet als je niet alsnog wilt klimmen. Waar ik zelf meer succes mee had was een soort waslijn systeem: een lijn door een katrol en dan die ene keer dat je hoog in de boom hangt, 1 of zelfs beide lijnen vanaf het bevestigingspunt horizontaal weg gooien, over het dak van het huis heen. En dan daar oppakken. Deze lijn laat je daarna nooit meer zakken, maar je kunt er wel vanuit huis vanalles aanknopen en richting boom trekken.

Een andere praktische tip: Bomen bewegen in de wind. Als je niet bij de eerste storm je draadantenne uit de struiken wilt vissen: breng hem dan via de katrol op spanning met een PETfles water aan het touw. Bij storm zie je dan de fles zomaar een meter op een neer gaan als de boom beweegt, in plaats van je antenne in de struiken belanden. (of compleet in de knoop in de boom)

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Antenne - katrol systeem

#3 Bericht door PH1HI »

Voorbeeld uit een (hele oude (1976)) ARRL antenne book:
Afbeelding
Bijlagen
20210509_225936.jpg
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne - katrol systeem

#4 Bericht door pc1mb »

Precies. Mijn PETfles hing gewoon langs de boom trouwens, niet via een tweede katrol. Ging prima. Ik denk dat een boomtop op 25m hoogte echt meerdere meters heen en weer zal gaan met een goeie storm.

Qua materiaal... Ik heb destijds een ruime brede band om de boom geknoopt, om hem niet te beschadigen, ook niet als ie nog wat zou groeien. Een dun touw erom niet doen, dan heb je kans dat je op den duur de bast doorsnijdt...

Eén flink stevig schroefoog erin is een andere optie, maar let dan op dat je er één neemt van specifiek RVS wat bestand is tegen de looizuren in hardhout. Gewoon RVS of gegalvaniseerd staal is dat niet.

Verder... voor lange draadantennes is een koper/RVS mengsel het mooist. Het aloude veldtelefoondraad uit het leger, of het antennelitze van HFkits. Puur koper moet ondersteund worden als je het langer dan een paar weken gebruikt: het rekt uit en breekt uiteindelijk.

Gewoon staaldraad, gegalvaniseerd of niet, presteert heel slecht als antennedraad door de magnetische eigenschappen. Met niet-magnetisch RVS kom je op korte stukken nog wel weg ondanks de hoge weerstand, maar iets met koper of aluminium erdoor gedraaid blijft beter.

Ook bij gebruik van synthetisch touw wat weinig water opneemt (en best lang mee gaat, 4mm polyester is bvb mooi spul) zijn isolatoren een must, als je bij regen nog enigszins normale SWR wilt. Ja echt, ik heb het geprobeerd, ook synthetisch touw neemt nog te veel vocht op voor de RF hoogspanning aan het eind van de antenne.

Een snijplank van de HEMA of Action in stukken zagen is daar al prima spul voor trouwens, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Dat zijn zo'n beetje m'n "draadantenne aan een boom" ervaringen in een notedop...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne - katrol systeem

#5 Bericht door pc1mb »

Oh en ga er vanuit dat op alle plekken waar twee draden losjes boven elkaar hangen, bv. voor een kattesnor ofzo, de wind een manier zál vinden om ze hopeloos in elkaar te draaien....

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne - katrol systeem

#6 Bericht door PA3HMP »

de foto uit het arrl boek is de beste manier bij een boom, ga naar hornbach als je die in de buurt hebt, zoek naar draad dat uv bestendig is, 4mm dik is goed genoeg, ook daar verkopen ze de bruine katrollen, katrol niet te groot nemen anders loopt het draad niet lekker.

evt kun je de draad naar de antenne maken van gras strimmer draad of kunststof trekveer, dat valt minder op omdat het doorzichtig is.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Antenne - katrol systeem

#7 Bericht door PA0CMU »

pc1mb schreef: 09 mei 2021, 22:24 ... Het aloude veldtelefoondraad uit het leger, ...
Dat 'WDITT' draad bestaat uit, ik meen, drie koperaders en vier staaldraadaders. De treksterkte voor gebruik in het veld is hoog maar als de isolatie scheurtjes gaat vertonen of op de aansluitingen vocht bij de aders komt, zijn die staaldraadaders snel doorgeroest en breekt de antenne af. Ik heb het ook gebruikt maar vond het geen succes.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Antenne - katrol systeem

#8 Bericht door pa3dsc »

Een sloping-dipole van af de dakkappel achter naar een punt bij de voet van de eik.
Dan voeden met openlijn in het midden.
Symetrische tuner.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne - katrol systeem

#9 Bericht door PA3DAT »

Een écht goed katrolletje koop je bij een scheepswinkel. Let op de ruimte tussen het wieltje en de zijkanten: als de draad onverhoopt van het wieltje afloopt komt ie klem te zitten en kun je trekken tot ie breekt... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne - katrol systeem

#10 Bericht door pc1mb »

PA0CMU schreef: 10 mei 2021, 08:45
Dat 'WDITT' draad bestaat uit, ik meen, drie koperaders en vier staaldraadaders. De treksterkte voor gebruik in het veld is hoog maar als de isolatie scheurtjes gaat vertonen of op de aansluitingen vocht bij de aders komt, zijn die staaldraadaders snel doorgeroest en breekt de antenne af. Ik heb het ook gebruikt maar vond het geen succes.
Weet je zeker dat het staal is? Zal er es een magneetje tegen houden. Dat zou wat matig zijn voor HF.

Bij mij heeft het overigens jaren gehangen zonder problemen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne - katrol systeem

#11 Bericht door PH7R »

Dank iedereen voor de info en tips. Idee is om een flexibel tuigsysteem te maken zodat ik verschillende lengtes makkelijk kan uitproberen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne - katrol systeem

#12 Bericht door pc1mb »

pc1mb schreef: 10 mei 2021, 12:37
PA0CMU schreef: 10 mei 2021, 08:45
Dat 'WDITT' draad bestaat uit, ik meen, drie koperaders en vier staaldraadaders. De treksterkte voor gebruik in het veld is hoog maar als de isolatie scheurtjes gaat vertonen of op de aansluitingen vocht bij de aders komt, zijn die staaldraadaders snel doorgeroest en breekt de antenne af. Ik heb het ook gebruikt maar vond het geen succes.
Weet je zeker dat het staal is? Zal er es een magneetje tegen houden. Dat zou wat matig zijn voor HF.

Bij mij heeft het overigens jaren gehangen zonder problemen.
Inderdaad staal - in elk geval 3x ~0,3mm staal (verzinkt, zo te zien) en 3x ~0,2mm verzilverd(?) koper, in het rolletje wat hier nog ligt. Zeer taaie isolatie. Maar zal nog een behoorlijke weerstand hebben, met zulke dunne geleiders.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Antenne - katrol systeem

#13 Bericht door PA0CMU »

Mijn vorig bericht is niet helemaal juist voor wat betreft de naam en de aders. Kennelijk is de schrijfwijze: WD-1/TT en vond ik de volgende info bij https://www.tradekorea.com/product/deta ... -1-TT.html

*Construction
- Conductor: Composed of 4 strands of 0.28 mm tinned copper wire and 3 strands of 0.28mm galvanized steel wire
- Insulation: Black Polyethylene extrusion
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne - katrol systeem

#14 Bericht door PH7R »

PA0CMU schreef: 10 mei 2021, 16:45 Mijn vorig bericht is niet helemaal juist voor wat betreft de naam en de aders. Kennelijk is de schrijfwijze: WD-1/TT en vond ik de volgende info bij https://www.tradekorea.com/product/deta ... -1-TT.html

*Construction
- Conductor: Composed of 4 strands of 0.28 mm tinned copper wire and 3 strands of 0.28mm galvanized steel wire
- Insulation: Black Polyethylene extrusion
Zoiets dus http://www.elektrodump.nl/nl/antenne-to ... draad.html
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Antenne - katrol systeem

#15 Bericht door PA3HMP »

QD1tt is sterk, 3 staal 4 koperdraadjes, maar die wil je niet gebruiken als afspandraad, het is namelijk geleidend, en ook als je er een isolator tussen hangt is met met winterse/natte omstandigheden van invloed.

ik gebruik het wel eens als draad om op te zenden tijdens velddagen/jota maar niet als afspan draad

Plaats reactie