Rotor draait te snel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Rotor draait te snel

#1 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb mijn hoogbejaarde Sky King SU-2000-3M weer eens onder het stof vandaan gehaald en op mijn dak gezet, met daarop een FM antenne. 3m, inderdaad. Nu draait de indicatorschijf van de bedienunit veel te langzaam dus de rotor is al helemaal rond voordat-ie over de helft is. Mijn mechanische kunde is wat magertjes dus voordat ik het ding openschroef, wat kan ik verwachten en waar moet ik op letten? Ik denk zelluf aan hard geworden vettigheid.

Dit is de bedienunit:
sky_king_su2k.jpg
En dit de rotor met antenne:
nieuwe_fm_antenne6.jpg
Edit: LOL

Tjerk, 9ZZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait te snel

#2 Bericht door pc1mb »

Creatief met muurbeugel! Is dit je zelfbouw LPDA uit een eerdere draad?

Vrees wel dat "naar buiten kijken" de betere indicator is bij dit type rotor/klok...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#3 Bericht door PE9ZZ »

pc1mb schreef: 30 apr 2021, 21:35 Creatief met muurbeugel! Is dit je zelfbouw LPDA uit een eerdere draad?
Dank je! En ja, klopt! De laatste mooie lentedag (voorlopig althans) op het dak gezet.

Intussen denk ik het probleem te hebben gevonden:
sky_king_su2k_1st_cog.jpg
Dit is het eerste tandwiel dat door de motor in de control box wordt aangedreven. Helemaal gestript! Het is helemaal een mechanisch ding dus de motor in de indoor unit moet even snel draaien als die op het dak. Ik denk dat als ik hem een beetje lift het tweede tandwiel weer goede tandjes ziet en de beide motoren even snel gaan draaien. Beetje molykloot erop, klaar. Ben wel benieuwd of het weer goed gaat werken.

Tjerk, 9ZZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait te snel

#4 Bericht door pc1mb »

PE9ZZ schreef: 30 apr 2021, 21:04 Mijn mechanische kunde is wat magertjes
Dat valt zo te zien best mee.

Tandwieltje zal wat klein zijn om een vervanger te 3d printen?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#5 Bericht door PE9ZZ »

pc1mb schreef: 30 apr 2021, 22:54 Tandwieltje zal wat klein zijn om een vervanger te 3d printen?
Weet ik niet. Vriendje van me doet daaraan maar heeft het zelluf nog niet geopperd. Wel ben ik erin geslaagd om het bovenste gedeelte af te breken door te stevig te poetsen om de opgedroogde smurrie eraf te krijgen. Wat geeneens nodig was. Briljant!

Eerst maar eens kijken of de lijmactie van gisteravond laat succesvol is geweest. Zoniet dan is die 3D printer wellicht een optie of een algehele verPICking van de Sky King. Wel een grappig concept van de ontwerpers, in de control box een enorme motor schroeven die net zo snel zou moeten draaien als de rotator op het dak.

Of gewoon een nieuwe kopen maar dat is natuurlijk mijn eer te na...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#6 Bericht door PE9ZZ »

Die tweecomponentenlijm heeft dus niet gehouden. Het materiaal is ook wat zacht geworden door het smeervet. Nu met Bison Power (PU lijm) geprobeerd. Of dat succesvol is geweest weet ik pas morgen. Uithardtijd een dag...

Tjerk, 9ZZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait te snel

#7 Bericht door pc1mb »

Met een beetje pech is dat tandwiel van nylon ofzo, daar pakt zowat niks op aan lijm.

Tja synchroon motortjes... Je zou met een PIC of nano inderdaad pulsen kunnen gaan tellen en een digitale indicatie bouwen maar dat is een beetje een vlag op een modderschuit.

Een spiegel aan de schutting zodat je de stand vanuit de shack kan zien is wellicht passender voor het technologie niveau van deze rotor :wink:

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#8 Bericht door PE9ZZ »

Nee, pulsen tellen gaat hem niet worden. Er staat 60 seconden voor een volledige rotatie. In Amerika 50 seconden vanwege 60 Hz. In feite is die motor in de controller een timer dus dat gaat dat PICkie ook worden. Als de motor op z'n eindstop is gaat-ie meer stroom trekken dus dat zou kunnen worden gebruikt als calibratie. Het display heb ik ook al liggen, een 7x5 pixel display van 53*37 mm. Is prima aan te sturen met een PIC16F628A. Van het display zou ik dan 5x5 pixels gebruiken. Dan krijg je zoiets (effe txt wegslopen).

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
rotator_display.mp4.txt
.txt er afslopen na download
(98.53 KiB) 86 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#9 Bericht door PA9X »

Is een andere klok een optie? Die worden tweedehands veelvuldig aangeboden. Die klokken zijn qua mechanisme vrijwel allemaal identiek.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#10 Bericht door PC1L »

.. tip v d dag :mrgreen: : tja, inderdaad beter stoppen met dat knoeien met lijmen, sloop al die vertragende rommel eruit en plaats een potmetertje in het rotorhuis :) ( draad naar beneden naar gewoon een analoog schakelingetje .. digitaal multimetertje erop of een paneelmetertje ) deed ik altijd bij dat soort systemen, bovendien heb je dan altijd een aanwijs nauwkeurigheid van 1 % of beter op de 0 - 360 graden aanduiding .. dan zie je welke richting actueel is ( bij die antenne toch al wel een beetje belangrijk ivm de lobben en de openingshoeken en hoef je niet meer naar buiten te kijken :lol: of een spiegel gebruiken, wat overigens best een handig controle middel kan zijn, ook bij afregelen etc.

Kun je een andere klok bemachtigen is het probleem natuurlijk ook opgelost :D ..

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Rotor draait te snel

#11 Bericht door pc1mb »

Ja indd die klokken zie je nog wel eens los op marktplaats of radiomarkten voor weinig, gezien het meestal de rotor zelf is die het eerste gaat...

Het zijn wisselstroommotortjes dus in feite 50Hz pulsentellers, maar een timer werkt natuurlijk net zo goed omdat de frequentie vast is.

Potmeter in een vochtige omgeving heeft ook niet het eeuwige leven, daarom verbaas ik me dat die oplossing (ook bij fabrikanten) zo populair is. Zo'n motortje in de klok houdt het deel wat in weer en wind staat wel lekker simpel.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#12 Bericht door PE9ZZ »

Andere controller is zeker een optie maar afgezien van dat tandwiel is alles goed. Antennerotoren zie ik niet op MP. Als tandwieltje werkt morgen dan doe ik dat anders PICkie. Heb niet voor niks zo'n mooi filmpje gemaakt :P
rotator.zip
Filmpje unzippen
(89.12 KiB) 89 keer gedownload
Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#13 Bericht door pa3dsc »

Soort gelijk probleem heb ik ook gehad met een Channel Master rotor Klok.
Na veel gepiel met de tandwielen vielen de tandwielen uit elkaar.
Einde van de klok.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Rotor draait te snel

#14 Bericht door Ton_O_E »

Je kunt ook zelf een klok maken. Een compas-sensortje kost niks bij Ali,
een programma schrijven (bestaat vast al wel) en dan draaien totdat hij de gewenste waarde heeft
Voorheen PA3TON

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Rotor draait te snel

#15 Bericht door Snof »

Stolle type 306 en de Tagra rt-50 zijn precies hetzelfde als de Sky King SU-2000-3M.

Plaats reactie