868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#1 Bericht door DikOz »

Wij gaan onze 27MHz garagedeur opener vervangen (ontvanger en 30 handzenders). Eén van de aanbieders heeft zowel een 433MHz als een 868MHz oplossing en zegt dat de 868 versie veel 'krachtiger' is. Ons huidige systeem heeft veel bereik/ontvangst problemen, zie Antenne voor 27 MHz garagedeur opener.

De keuze van een krachtiger systeem is erg belangrijk voor ons. Sommigen bieden 2 ontvangers aan. Geen van de leveranciers wil overigens een garantie geven over de werking (wel terugname): openen 25 meter afstand binnen en 20 meter buiten, beide vanuit een gesloten auto. Is het inderdaad zo dat een 868MHz systeem een beter bereik geeft bijvoorbeeld door een hoger zendvermogen in de handzenders?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#2 Bericht door PH2LB »

Dat is een interessante vraag.

868MHz en 433MHz zijn ISM banden waarbij limieten zitten aan het maximaal vermogen en gebruiks frequentie. Zie hiervoor : https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28 en net zo als bij elke een-weg draadloze verbinding zijn er geen garantie te geven. :idea:

Nu is het wel zo dat 868MHz er minder gebruikers zijn dan op de 433MHz dus de kans op storing is voor nu kleiner.

Bediening vanuit een gesloten auto kan een probleem zijn als er warmte werende ruiten gebruikt worden. Deze dempen zo goed dat ze vaak zelfs GPS signalen tegen kunnen houden (daarom zit er vaak ook een stukje in een hoek waar geen warmte werende laag zit).

Mijn advies : spreek met je leverancier af dat je een test opstelling wilt gaan doen. Een beetje professioneel bedrijf doet daar niet moeilijk over.

Succes.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#3 Bericht door DikOz »

Inderdaad biedt 1 leverancier een test aan, maar we moeten wel vooraf frequenties kiezen. Ook dank voor de verwijzing. Ik zag daar dat 433MHz maximaal 10 mW e.r.p. zendvermogen toestaat (e.r.p.?). En 868 staat max. 25 mW e.r.p. toe. Helpt dat of doet de grotere demping van 868 dat teniet?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#4 Bericht door pc1mb »

Dat zal wel helpen, zeker in combinatie met minder kans op storing door andere 433MHz apparatuur.

Hopelijk hebben deze leveranciers een fatsoenlijke buitenantenne oplossing voor de ontvanger, zodat redelijke zichtlijnen mogelijk zijn. Binnen in een gewapend betonnen garage ontvang je sowieso niet veel...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#5 Bericht door PA3DJS »

Een systeem met twee ontvangers werkt echt beter als de signaalsterkte wat minder wordt.

Ik zou voor 868 MHz gaan. Het rendement van de antenne in een handzender is bij 868 MHz significant beter dan bij 433 en storingsniveuas liggen lager. Mocht het bij een auto met dempende ramen toch niet goed gaan, dan hoeft je raam maar een klein stukje open en 868 komt al buiten. Ik vermoed echter dat het signaal er via de deurrubbers wel uit komt.

Plaatsing van de ontvangstantennes heeft ook fllinke invloed. je zou een van de antennes dan buiten kunnen zetten en die laten kijken in de richting van waar de auto's komen.

Ik kan mij moeilijk voorstellen waarom het niet zou werken. Je hebt zoveel marge in de overdracht dat het bijna niet mis kan gaan.

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#6 Bericht door DikOz »

Inderdaad moeilijk voor te stellen dat het het fout kan gaan. De reden dat ik niet zomaar een goede installateur neem en me eigenlijk onnodig bemoei met dit soort zaken? De vorige leverancier heeft destijds 2 antennes met 2 ontvangers geplaatst. Maar op 30 cm van elkaar en achter 2 dikke muren qua zicht vanaf de straatkant. Nu is 1 bekende leverancier overgeschakeld vanaf 433 en 2 antennes/ontvangers op een aanbieding met 1 antenne omdat 868 dat makkelijk kan.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#7 Bericht door pc1mb »

Als ze die antenne dan maar buiten plaatsen maakt de rest niet zo veel meer uit...

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#8 Bericht door DikOz »

Zodra geplaatst, zal ik het hier melden. Mij lijkt dat een metalen garagedeur verhindert dat van binnen in de garage de buitenantenne goed werkt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#9 Bericht door PA3DJS »

Die twee antennes zo'n 30 cm uit elkaar "bestrijdt" het zogenaamde multipadeffect. Maar dan moet er wel signaal zijn. Als er niets is, valt er ook niets te bestrijden.

Als je aan één antenne vast zit, kun je:
-de antenne op een plek zetten zodat hij zowel de buitenlucht ziet, als in de parkeergarage kan kijken in de zone waar mensen op het knopje drukken. toevoeging: Aha, dat gaat met een plaatmetalen garagedeur niet werken.
-Twee antennes via een splitter koppelen. Dat werkt goed als het signaal van de handzender maar binnenkomt op één van de antennes. Patch antennes (geven wat richtwerking) kunnen wonderen doen om te voorkomen dat het signaal van de handzenders door beide antennes ongeveer even sterk wordt ontvangen.

Er is een serieuze kans dat als de 433 niet door twee muren heenkomt (dus nagenoeg geen ontvangst hebt), dit ook voor de 868 geldt. Dit wordt dus echt serieus testen. Je hebt in ieder geval het voordeel van meer uitgestraald vermogen in geval van 868 MHz (even er van uit gaande dat de handzenders een goed ontworpen antenne hebben).

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#10 Bericht door Rene - pg3r »

PA3DJS schreef: 30 apr 2021, 14:23 Je hebt in ieder geval het voordeel van meer uitgestraald vermogen in geval van 868 MHz (even er van uit gaande dat de handzenders een goed ontworpen antenne hebben).
Maar het nadeel van 6 dB meer paddemping vanwege de twee keer zo hoge frequentie. Ik zou overigens ook voor 868 MHz kiezen vanwege bovenvermelde redenen. Zeker als je diversity toepast.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#11 Bericht door PA3DJS »

Rene - pg3r schreef: 30 apr 2021, 14:29
PA3DJS schreef: 30 apr 2021, 14:23 Je hebt in ieder geval het voordeel van meer uitgestraald vermogen in geval van 868 MHz (even er van uit gaande dat de handzenders een goed ontworpen antenne hebben).
Maar het nadeel van 6 dB meer paddemping vanwege de twee keer zo hoge frequentie. Ik zou overigens ook voor 868 MHz kiezen vanwege bovenvermelde redenen. Zeker als je diversity toepast.
Je hebt inderdaad 6 dB meer paddemping, maar die compenseer je dik met het zendvermogen in combinatie met beter antennerendement voor de handzender. Als die leverancier een beetje kijk op de zaak heeft, kijkt hij of enige richtwerking mogelijk is (bijvoorbeeld met een enkele patch antenne). Dan heb je die 6 dB ook weer terug. Ga je dan met twee antennes op één RX werken, dan ben je daar weer 3 dB van kwijt.

Met twee betonnen muren en een dichte garagedeur, is er een serieuze kans dat hij twee antennes nodig gaat hebben, en dan is twee ontvangers om diversity te doen wel de beste optie.

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#12 Bericht door DikOz »

Dank voor de inzichten, ik ben overtuigd en ga voor de 868MHz variant.

Ik heb ergens gelezen dat in bij 868 het verplicht is om LBT (Listen Before Talk) te gebruiken. Is dat waar en is dat nog een voordeel t.o.v. 433MHz?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#13 Bericht door pc1mb »

DikOz schreef: 30 apr 2021, 14:22 Zodra geplaatst, zal ik het hier melden. Mij lijkt dat een metalen garagedeur verhindert dat van binnen in de garage de buitenantenne goed werkt.
Ligt eraan. Als de ontvanger zelf wel binnen hangt, vangt ie via de bekabeling misschien al voldoende op, plus wat de antenne toch nog opvangt door de muur heen. Binnen de garage is de afstand immers maar klein, dus hoeft het allemaal niet zo mooi als buiten. En gebrek aan storing doet ook een hoop. Op 433MHz en 27mc heb je de nodige draadloze deurbellen, camera's, babyfoons...

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#14 Bericht door Rene - pg3r »

DikOz schreef: 30 apr 2021, 15:52 Ik heb ergens gelezen dat in bij 868 het verplicht is om LBT (Listen Before Talk) te gebruiken. Is dat waar en is dat nog een voordeel t.o.v. 433MHz?
Dat geldt alleen voor hogere zendvermogens en/of duty cycles. Lijkt me niet van toepassing voor draadloze afstandbedieningen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 868MHz of 433MHz kiezen voor deuropener?

#15 Bericht door PA3DJS »

LBT hoeft niet voor lage duty cycle toepassingen, zie:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0023553/ ... /#Bijlage8

het is handig om op de hoogte te zijn van andere gebruikers. Deze worden ook in deze Regeling genoemd. Het is denk ik niet handig om een frequentie te kiezen waarvoor geen duty cycle beperking geldt (bijv cat. 14 in bijlage 8 ). Een leverancier die meer doet dan allleen dozen schuiven zou dat ook moeten weten.

Plaats reactie