Toon hier uw antenne setup

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Toon hier uw antenne setup

#46 Bericht door PA1RA »

PH1HI schreef: 26 apr 2021, 20:39 Hoge bomen vangen veel RF..
Zo is het in werkelijkheid geworden. Antenne steekt 1 a 2 meter boven de bomen uit.
Helemaal_tuin_DSC_3032e.jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 417
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Toon hier uw antenne setup

#47 Bericht door PD2EW »

In andere Zendamateur.com topics staat al wat beschreven over mijn antennes en set-up, maar hierbij toch nog wat foto's en info.

Omdat de 20m GP een wat 'vreemde eend in de bijt' is, daarover wat meer info:
Deze heb ik een jaar of 5 tijdelijk gebruikt in verschillende situaties. Telkens is hij weer gedemonteerd en ingevet met zuurvrije vaseline op de schroefverbindingen (verkoperd staal). In de corona-tijd heb ik hem maar semi-permanent achter in de tuin laten staan en met de straler getuid. Zelfs in de storm is dat goed gegaan, alleen is er 1 tuidraad geknapt. Gelukkig hield de veer in de voet van de cone het ombuigen tegen en bleven alle buizen van de straler wel recht. Van uitstapjes kwam in die periode niks, dus heb ik me prima vermaakt met eerst nog 20 Watt en later 80 (immers waren de voorwaarden aangepast). Helaas is de boel nu aardig vastgeroest en krijg ik de buisdelen niet meer losgedraaid. Bij verder zoeken naar informatie hierover blijkt dit een 'standaardprobleem' bij dit soort materiaal. Zolang de GP hier opgesteld staat, doet hij uitstekend zijn werk met TX op 20m en met RX op vanalles en nog wat. Gelukkig heb ik nog een 2e cone en moet dus voor de buizen weer even shoppen bij Ruud van militaria4you.com.

De constructie bestaat uit de volgende buissecties: 4x topdeel, 4x mid-sectie, 4x4 base secties.
Ook komt er voor de straler nog weer een verlengstukje, gemaakt uit 1 base sectie, want ik werk zonder antennetuner.
Resultaten: tot ver in Rusland (toen nog wel..) en Noord. Afrika, ook het noordelijkse puntje van Noorwegen.
Ontvangst uit N. Amerika lukt ook (stations met 1,5 kW), maar TX nooit. Ooit wel met 25W Indonesië gehaald, maar dat is alweer jaaaren geleden en met veel geluk en supercondities.

De dipool heb ik nog in de 25W tijd gebruikt en zo bijna heel Europa kunnen werken.
Alleen lukte dat niet vanuit mijn tuin, maar bij vrienden in het buitengebied. De hond op de voorgrond is ook van hen.. :D

-
Bijlagen
thuis.jpg
noorwegen.jpg
mobiel.jpg

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Toon hier uw antenne setup

#48 Bericht door PA2RU »

Op dit moment staat de boel hier er maar wat kaal bij..
Afbeelding
Maar dat gaat goed komen de komende tijd ;)
73 René PA2RU

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Toon hier uw antenne setup

#49 Bericht door PA2ER »

Mijn bescheiden setup.
Antenna 17-04-2022.jpg
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Toon hier uw antenne setup

#50 Bericht door pa3kc »

PA2RU schreef: 24 apr 2022, 16:14 Op dit moment staat de boel hier er maar wat kaal bij..
Afbeelding
Maar dat gaat goed komen de komende tijd ;)
Beetje kaal. Laatste keer dat ik bij je was, was het een mooi antenne parkje.

Wat ga je er allemaal in/aanhangen nu? :)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Toon hier uw antenne setup

#51 Bericht door PA2RU »

De antenne's die er toen in hingen (12jxx2 en een 5jxx6) komen er weer in net als mijn homemade 23el. DL6WU voor 70cm
Verder een X200n of X300n voor lokaal gebabbel op 2m en 70cm + een langere rotorbuis op een yaesu rotor.
De dipool voor HF bestaat nu uit een ratjetoe aan draad..dat word straks 2x20m litze en het voedingspunt daarvan komt net onder de rotor te hangen.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Toon hier uw antenne setup

#52 Bericht door PA2RU »

Afbeelding

Het staat weer : 5 elements voor 6 , 12 element voor 2 en een 23 elements voor 70.
De bouw van de 70cm antenne is hier https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... ilit=dl6wu te volgen ;)
Boven op de paal staat een X300n van Diamond..die vervangt de X30 die er eerst op stond..

SWR is volgens de FT-991A uitstekend..maar hoe hij zich in de praktijk houd hoop ik aanstaand weekend mee te mogen maken..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Toon hier uw antenne setup

#53 Bericht door PA2RU »

Afbeelding
Nog een plaatje..compleet overzicht..als je goed kijkt zie je de de 2x20m dipool ook nog hangen..
Afbeelding
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Toon hier uw antenne setup

#54 Bericht door PD9FVH »

Afbeelding

Bovenop een LoRa antenne t.b.v. TTN (the things network).

Halverwege een antenne t.b.v. ADB (vliegtuigverkeer).

In het kastje een raspberry pi waaraan de ADB antenne (en binnenkort een discone antenne) hangt en nog 2 usb dongletjes om te luisteren.

E.e.a. staat op het garage dak. Niet ideaal maar heb niet echt de mogelijkheid 'm hoger te hangen.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 417
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Toon hier uw antenne setup

#55 Bericht door PD2EW »

@PD9FVH, Dag Folkert

Mooi man, een soortgelijke opstelling als bij mijn eerste ervaringen met het vliegtuigen ontvangen...
Ik heb hier ook al 3 tegelvoeten in gebruik, hardstikke handig!
Die twee RTL-USB stickjes in dat kastje eronder, aangesloten met korte coax, altijd goed! :)

Maar... is het een metalen buisje, waar je antennes op gemonteerd zijn?
Zo ja, misschien zou je dan die ADS-B antenne toch eens op een afstand van de buis plaatsen.
Bij een metalen buis heeft die ook invloed op je antenne en schermt hij de antenne af voor die richting.
Als voorbeeld kan je het dan zoals hier (linker foto) doen: blog.tuxie.com/2015/03/03/nieuwe-ads-b-antenne.html

Mijn vraagjes aan je:
Heb je de ADS-B antenne zelf gemaakt of zelf gekocht, en als het het eerste is, welke inhoud heeft hij?
Ik vermoed een Co-Co versie, zoals op: www.balarad.net (een niet beveiligde site).
Mij interesseert vooral: is het top coaxdeel open of kortgesloten, steekt er een stukje straler uit en hoeveel stukjes coax worden gebruikt...?

Zelf ben ik meer van de 'kraaienpoot' (als op: mini-whip.de/2021/04/09/ads-b-groundplane-antenne-selber-bauen/).
Dit is een Ground Plane, zoals in mijn post hierboven, bovenste fotorijtje, rechter opstelling, middelste antenne.
Resultaat bij mij: ontvangst in de richting waar hij vrij kan kijken: 300-350 km (mits het vliegtuig op 10km hoogte).
Ook staat mijn werkplaatsgevel er voor, gelijk jouw huis, dus in die richting is er geen of minder verre ontvangst.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Toon hier uw antenne setup

#56 Bericht door PD9FVH »

PD2EW schreef: 04 mei 2022, 23:10 @PD9FVH, Dag Folkert

Mooi man, een soortgelijke opstelling als bij mijn eerste ervaringen met het vliegtuigen ontvangen...
Ik heb hier ook al 3 tegelvoeten in gebruik, hardstikke handig!
Die twee RTL-USB stickjes in dat kastje eronder, aangesloten met korte coax, altijd goed! :)
Ja ik vermaak me er zeer mee! Eerst had ik een gewone tv-stick voor tv-ontvangst maar daarmee ontving ik niets. Heb nu zo'n flightaware setupje, inclusief de bijbehorende antenne. Gekocht bij sossolutions.nl

Met af & toe down-time zal de nieuwe antenne-setup (hoop ik) te beluisteren zijn op http://44.137.88.33:8073/ (hamnet).
Maar... is het een metalen buisje, waar je antennes op gemonteerd zijn?
Zo ja, misschien zou je dan die ADS-B antenne toch eens op een afstand van de buis plaatsen.
Bij een metalen buis heeft die ook invloed op je antenne en schermt hij de antenne af voor die richting.
Goed punt! Inderdaad, helemaal metaal. Ik hoop morgen een beugel op te halen voor meer afstand. Daar kan ik dan inderdaad die ADS-B antenne ook op tiewrappen :)
Misschien eerst nog wat tegels regelen voor de stabiliteit.
Als voorbeeld kan je het dan zoals hier (linker foto) doen: blog.tuxie.com/2015/03/03/nieuwe-ads-b-antenne.html
Dramatisch verschil als ik zo naar die grafieken kijk!
Resultaat bij mij: ontvangst in de richting waar hij vrij kan kijken: 300-350 km (mits het vliegtuig op 10km hoogte).
Ook staat mijn werkplaatsgevel er voor, gelijk jouw huis, dus in die richting is er geen of minder verre ontvangst.
Kan nu niet een mooi screenshotje maken want nu vliegt er nauwelijks wat, maar met de huidige setup (vanaf Gouda) haal ik tot ver in noord-holland en belgie.

Plaats reactie