Wanneer een vertical tuien?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Wanneer een vertical tuien?

#1 Bericht door PA1GVZ »

Hallo OM's,

Vanmiddag een Falcon out 250b (7,13 meter) geplaatst (alu versie). Het viel mij op met de harde wind van vandaag de vertical aardig stond te zwiepen in de wind. Ik vroeg mij dus af of dit bij deze antenne noodzakelijk is om de antenne te tuien. Ik kan er niets over vinden. Blijkbaar is deze antenne sterk genoeg om vrij opgesteld te worden? Fabrikant geeft 108 km/h aan, maar vandaag zaten we max. op de helft hiervan :?

Ik hoor graag wat jullie meningen/ervaringen zijn.

73, Gert

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wanneer een vertical tuien?

#2 Bericht door andre »

Hoi Gert,
zie ook in je latere post dat je de antenne inmiddels al van dak heb gehaald ivm resoneren.

Toch een antwoord op je vraag of die tuien moet hebben. Ik heb lang geleden een GPA404 op dak gehad, later een AV640.
Deze laatste heeft een lengte van 770cm, paaltje van 3 meter erbij kom je al snel op bijna 11 meter.
Ik heb deze AV640 een jaar of 3 op dak gehad, zonder tuien en zonder schade aan antenne.
De GPA404 was iets korter. Die is in een echte storm ergens in 1990 krom gewaaid tijdens windkracht 11 of 12 of zo. (160kmh)
Moest één Fritzel antenne deel vervangen en kon weer verder.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Wanneer een vertical tuien?

#3 Bericht door PA1GVZ »

Lijkt dus mee te vallen als ik je reactie zo lees, het zijn behoorlijk stevige elementen van deze antenne. Ik dacht iets van 2 mm wanddikte. Vanmiddag tijdens de sneeuwbuien stond er een flinke bries die de antenne behoorlijk deed buigen :? .
Verder staat de antenne met beugels tegen een rand van het dakterras op een 10 meter hoogte, geen extra buis omdat ik al aardig op hoogte zit. Het is misschien even wennen :D .

73, Gert

Plaats reactie