Zendantenne kerk

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Zendantenne kerk

#16 Bericht door Frankyboy »

pc1mb schreef: 08 apr 2021, 07:33 ...Soms ook een heel netwerk bliksemafleiders. Echt een kwestie van meten dus, of binnen een goeie optie is.
Dat is wel een dingetje en zeer grote kans dat dat er wel opzit.
Moet je sowieso rekening mee houden ook wanneer je buiten plaatst uiteraard.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Zendantenne kerk

#17 Bericht door pd1ahm »

Dat is nou net het grote voordeel van de gratis aangeboden Kathrein antenne van PA0PGA(top!!). Alles zit aan aarde en kan bij montage ook aan een bliksemafleider gemonteerd worden.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zendantenne kerk

#18 Bericht door Thom PA9T »

pd1ahm schreef: 08 apr 2021, 09:17 Dat is nou net het grote voordeel van de gratis aangeboden Kathrein antenne van PA0PGA(top!!). Alles zit aan aarde en kan bij montage ook aan een bliksemafleider gemonteerd worden.
Dat is best een goeie opmerking! De antenne komt op een metalen pijp, en die zit aan de metalen balustrade. De balustrade zal wel geaard zijn vermoed ik.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zendantenne kerk

#19 Bericht door PA3DJS »

Zowel die vlaggenmast als antenne vind ik wel wat aparte objecten aan die toren.

Ik neem aan dat je toegang hebt tot de opstellocatie. Er zit valbeveiliging omheen (hopelijk in goede staat), dus je zou er op moeten mogen. Meet eens met een porto met een signaalsterkte leugenaar de signaalsterkte over meerdere golflengtes voor een 2 m band signaal. Doe nu hetzelfde onder de kap, je krijgt dan een goed beeld.

Zoals reeds aangehaald door anderen, is meten hier de enige optie (als je niet weet wat er in de toren zit verwerkt).

Als het inderdaad gewoon hout met leien betreft, kan ik mij die 1 dB wel voorstellen (en als het moet ook nog wel onderbouwen).

Hoe je het wendt of keert, het stralingsdiagram zal veranderen. Je zult richtingen krijgen met wat betere dekking en wat mindere dekking. De mensen die betere dekking krijgen zullen niet gaan klagen, diegenen die wat ruis gaan ervaren, zullen wel gaan klagen. Mijn inschatting is dat het gemiddeld genomen beter gaat worden als je hem een aardig stuk de toren in kunt krijgen.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zendantenne kerk

#20 Bericht door Thom PA9T »

Eergisteren kwam de Kathrein K552621 van Wim PA0PGA hier aan. Antenne gepoetst, geborsteld en bewonderd en SWR gecontroleerd. Allemaal perfect, wat een mooie kwaliteit!

Vanavond hebben we de oude kapotte Sirio CX148 van de toren gehaald, en hier liep het water gewoon uit! Niet gek dat de helft van die oude antenne bij de koster in de tuin lag afgelopen storm :D

Al het koper van de coaxkabel (aircom plus) blonk nog netjes, dus we hebben die gelukkig niet hoeven vervangen. Kathrein aangesloten, beneden de antenna-analyser eraan en alles perfect. Direct daarna ON-AIR en 12 Watt forward, 0.2 Watt reflected én luid en duidelijk te ontvangen op een ontvanger.

Het was een leuk avontuur! PA0PGA nogmaals dank voor de sponsoring!
IMG-5403.png

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendantenne kerk

#21 Bericht door PA0ETE »

De repeater van Groenlo staat volgens mij binnen in de kerktoren, ook de antenne. Ik weet niet zeker of dat onder het leien dak is. Hij zit op 70 cm, dus de demping is dan vermoedelijk nog groter. Ik spreek de beheerder (PA0SWX) zeer geregeld, dus ik kan wel eens vragen. Als ik het goed heb staan daar meerdere radio-installaties. Het is wel een interessante kwestie.

Er zijn overigens wel wat regels op dit gebied, ik weet niet meer of dat bij deze apparatuur in ERP is, dus dat is wel iets waar je bij de antenne-installatie rekening mee moet houden. Er is wel eens een poosje geweest dat AT niet zo veel controleerde, en vervolgens bleek er van alles op die frequenties te gebeuren waar de vergunningen destijds niet voor waren uitgegeven: het live uitzenden van de kerkdiensten. Hier op de betreffende band luister ik wel eens en door de week worden er in sommige kerken heel interessante lezingen gehouden, waar alleen de laatste 5 minuten religieus worden. Dat soor lezingen uitzenden mag niet. De repetities van het kerkkoor ook niet, en er waren ook kerken die 24 uur per dag opnamen van de meest recente diensten afspeelden, ook dat was toen niet toegestaan. En AT is wat dat betreft af en toe op oorlogspad.geweest. Ik weet niet hoe de huidige regels zijn en of er misschien niet wat is veranderd, daarom schrijf ik in de verleden tijd.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zendantenne kerk

#22 Bericht door pc1mb »

Goed opgelost, mooi stukje kwaliteit neergezet dankzij de sponsor!

Voor het AT zou ik me niet druk maken over een dBtje meer of minder, iets met vrijheid van godsdienst enzo...

PD0FTV
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 feb 2021, 12:42
Roepletters: PA1VHF

Re: Zendantenne kerk

#23 Bericht door PD0FTV »

Is dit nu niet de aangewezen plek voor een Kruisyagi?

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Zendantenne kerk

#24 Bericht door ON5RKN »

Thom PA9T schreef: 08 apr 2021, 06:51 Inmiddels ben ik in de toren geweest, en in de spits van de toren (binnen) is nog een mooie balk om via een beugel de antenne aan vast te maken.

De voordelen van een antenne binnen onder het dak t.o.v. buiten zijn duidelijk: geen problemen met inwatering dakdoorvoer, geen gevaar voor blikseminslag en esthetisch mooier bij een oude kerk (hoewel... voor zendamateurs is een antenne buiten mooier :D

Je ziet 1 ding over het hoofd.... De dakbedekking de Leien op een dak zijn niet rf transparant er zal dus geen signaal naar buiten gaan.

Overal in kerken waar er antennes binnenin de torenstructuur zijn geplaatst worden alle leien vervangen door rf-transparante namaakleien en vaak
valt dit ook op.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Zendantenne kerk

#25 Bericht door Gert_PA2LO »

Is dit nu niet de aangewezen plek voor een Kruisyagi?
Alleen rond de paasdagen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zendantenne kerk

#26 Bericht door pc1mb »

Yagi? Wou je alle discipelen er ook meteen aan nagelen?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zendantenne kerk

#27 Bericht door PA3DJS »

Ik ben zeer benieuwd naar waar die info over niet RF transparant zijn van leien vandaan komt (bijdrage #24). Als het zo is, doe ik wat verkeerd.

Leisteen (slate) heeft lage waterabsorptie. Het werd vroeger (voor de komst van synthetische materialen) als isolator gebruikt in elektrische installaties. De dielectrische constante is rond de 7.

Een lei van 10 mm dik geeft in mijn beleving bij 150 MHz echt minder dan 1 dB demping. Rekening houdend met de dakconstructie zelf (alleen hout), zal je ergens rond die 1 dB uitkomen.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Zendantenne kerk

#28 Bericht door PA4URK »

Goed opgelost, mooi stukje kwaliteit neergezet dankzij de sponsor!
Dit is van een leien dakje gegaan zo te lezen :mrgreen:
Keurige oplossing met die Kathrein, ik heb twee jaar terug mijn Kathrein GP vervangen na tientallen jaren. Niet omdat het moest maar omdat ik tegen wat anders aan liep. Deze Kathrein, ik ben het type even kwijt, heeft vanaf half jaren zeventig bij een oom van mij op het dak gestaan voor een mobilofoon voor zijn bedrijf en heb ik daarna overgenomen. Voordeel van deze antenne was dat er geen PL of N connector aan zat maar dat de dikke coax gewoon met een soort porselein met rvs-schroefaansluiting bevestigd zat.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zendantenne kerk

#29 Bericht door Thom PA9T »

Over de reactie van John PA0ETE: ik hoor inderdaad ook van alles hier John, op dit moment ontvang ik - gokje- een kerk of 20, waarvan soms 2 tegelijk op hetzelfde kanaal. Ik heb begrepen dat de kanalen worden toegekend in cirkels van 30km doorsnee. Je zit met een hoge antenne dus al snel in het verzorgingsgebied van 2 of meer kerken op hetzelfde kanaal.

Ik hoop niet dat AT veel aandacht schenkt aan het al dan niet uitzenden volgens de vergunningsvoorwaarden... Daarmee bedoel ik: wat zou het nou uitmaken of je een orgelconcert vanaf CD uitzendt, of de repetitie van het kerkkoor of de dienst zelf..? De doelgroep die met de kerkradio via de ether wordt bediend, wordt kleiner. Het zijn voornamelijk de ouderen zonder internet. ik gok dat deze uitzendingen over 10-15 jaar niet meer voorkomen.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zendantenne kerk

#30 Bericht door pe1cmo »

en anders goed afwerken, en de metalen delen, ook de antenne delen, zet ze goed in de hammerite.
Is niet voor eeuwig, maar een dikke laag goede verf beschermd voor jaren, waardoor het veel langer me gaat.

Aluminium antennes aan de kust die maar 2 jaar meegaan, in een dikke laag verf is er na 5 jaar nog geen slijtage.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie