Zendantenne kerk

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Zendantenne kerk

#1 Bericht door Thom PA9T »

Hallo allemaal!

Topic is niet direct zendamateur gerelateerd, maar het gaat wel over antennes, en daarmee natuurlijk een raakvlak met de hobby :D

Een tijdje geleden fietste ik langs een kerk hier in de buurt, en net als menig zendamateur geniet ik van de aandoening om antennes te spotten op diverse plekken. Nu was me de antenne op deze kerk (hervormde gemeente Zegveld) al veel eerder opgevallen natuurlijk, en af en toe kom ik hun uitzending wel eens tegen op zondagochtend als ik over de band draai.

De antenne stond laatst behoorlijk scheef, de gehele bovenkant leek eraf gerot te zijn. Ik besloot het kerkbestuur maar eens een mail te sturen om mijn hulp aan te bieden om de antenne te vervangen. Zo vaak kom je ten slotte niet bovenin zo'n toren. Het kerkbestuur mailde terug dat het systeem de laatste tijd inderdaad niet meer ze goed functioneerde, dus mijn hulp was welkom. Zo rol je als zendamateur ineens in een grappig avontuurtje!

De zoektocht naar een geschikte vervangende antenne leek iets lastiger dan gedacht, want googlen op 'antenne kerkzender' leverde niet direct bruikbare hits. Op 'VHF antenne' had ik wat meer succes, je komt dan voornamelijk antennes tegen voor VHF marifonie. Sirio heeft ook enkele types die geschikt lijken, maar die kon ik zo gauw weer niet kopen...

Wie zou weten waar ik een geschikte antenne kan kopen? Ik zoek:
  • Een verticaal gepolariseerde antenne, 1/2 lambda als denkrichting
  • Frequentiebereik rond 148 MHz en 153 MHz aangezien kerken hier wat kanalen mogen gebruiken
  • Inclusief bevestiging voor aan een pijp
  • Aansluitconnector weet ik nog niet, maar zal wel óf PL zijn óf N
Hieronder een foto van de kerk, de antenne is hier nog goed. Het lijkt een beetje op een Sirio CX-4 achtig type, zo'n fietspompantenne (j-antenne)

Afbeelding

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Zendantenne kerk

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Je kan hiervoor gewoon contact opnemen met Hamshop. Marcus levert bijvoorbeeld antennes van Procom voor het frequentiegebied dat je aangeeft. Als je toch bezig bent wellicht meteen ook de coax even vervangen, dan kan het weer jaren mee.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendantenne kerk

#3 Bericht door PE2AAB »

Zegveld maakt gebruik van de frequentie 148.7875 MHz.
Ik heb je even een contact voor de antenne gestuurd in PB.

Meer info vind je ook hier: https://www.kerkradio.nl
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zendantenne kerk

#4 Bericht door pc1mb »

Of bouw een J-pole van koper pijp. Gaat nooit meer stuk als je de feedline goed waterdicht afwerkt (met N connector of beter)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendantenne kerk

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben niet van de kerk maar dit is een erg mooie kerk kwa exterieur.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

verwijderd_account

Re: Zendantenne kerk

#6 Bericht door verwijderd_account »

Ik heb ervaring met kerkradiozenders. Wij hebben er zelf ook een in de kerk.
Wij hebben zelf deze antenne voor de kerkradio:
Sirio gp 3e. Deze is af te stellen op de gewenste frequentie.

En deze antenne wordt ook veel gebruikt:
Sirio cx148 j pole voor de 148 MHz en voor de 153 MHz de Sirio cx 152 MHz. De kerk gebruikt een vaste frequentie dus als de kerk van 148,7875 MHz gebruik maakt moet je of de Sirio gp3e hebben of de Sirio cx148.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Zendantenne kerk

#7 Bericht door pd1ahm »

Ik gebruik op 2 meter een Kathrein K55262, maar dit type antenne zou ideaal zijn voor de Kerkradio. Het frequentie bereik van die antennes is van 146-154 MHz. Zeer stevige antennes en alles zit aan aarde. Het is niet de goedkoopste antenne, maar wel zodanig stevig gemaakt dat men er weinig onderhoud aan heeft.

Kathrein K55262.jpg
Kathrein K55262.jpg (6.13 KiB) 4710 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: Zendantenne kerk

#8 Bericht door PA0PGA »

Ik heb hier nog zo'n Kathrein antenne staan, kan gratis afgehaald worden of tegen vergoeding verzendkosten opgestuurd worden.
het is uiteraard een gebruikte, maar deze antennes zijn onverwoestbaar.
Het type is K55-26-21, frequentie 146- 151Mhz, afbeelding als boven.
Kan direct op een pijp gemonteerd worden.
Real radio's glow in the dark

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zendantenne kerk

#9 Bericht door Thom PA9T »

PA0PGA schreef: 03 apr 2021, 15:54 Ik heb hier nog zo'n Kathrein antenne staan, kan gratis afgehaald worden of tegen vergoeding verzendkosten opgestuurd worden.
Bedankt voor het aanbod! Ik heb je een mail gestuurd, naar het mailadres dat je op QRZ.com hebt staan.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zendantenne kerk

#10 Bericht door PA1AIS »

https://acantennas.com/sites/default/fi ... ts/CX4.pdf

Dit is vrijwel de meest gangbare antenne hiervoor. (< €100)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Zendantenne kerk

#11 Bericht door PA0HJA »

De genoemde Kathrein is een prima antenne hiervoor!
En goedkoper kan ook al niet.....!

Beter dan de suggestie van een J-pole van koper :shock: in de buitenlucht in het westen van Nederland (zeelucht-zout) .......

PA0HJA
....The Singularity is near!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zendantenne kerk

#12 Bericht door pc1mb »

Hm als je denkt dat koperen waterleidingbuis onder de indruk is van een beetje zeelucht heb je het mis hoor. Gelukkig maar, anders hadden heel veel mensen in het westen toch wel problemen met buitenkranen. Je krijgt op den duur wat aanslag, en die is niet zwart zoals in de stad. Maar daarmee is het wel klaar. In de buitenlucht rot waterleidingbuis echt niet door - tenzij je in de montage iets galvanisch heel erg fout doet misschien.

Laat ik het zo zeggen... Ik heb er als jochie van twaalf precies zo één gebouwd voor de watersportvereniging, voor hun favoriete marifoonkanaal. Onder supervisie van mijn pa - PA0er. Vader zoon projectje.

Een jaar of 20-30 later ging ie pas tegen de vlakte. Niet omdat ie het niet meer deed, maar omdat de starttoren eronder inmiddels katsverrot en niet meer te redden was...

Ik weet niet of ze hem teruggeplaatst hebben op de nieuwe toren. Zal wel niet, ze zullen hem wel preventief, of voor het oog vernieuwd hebben. Maar niet omdat het moest...

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zendantenne kerk

#13 Bericht door Thom PA9T »

Inmiddels ben ik in de toren geweest, en in de spits van de toren (binnen) is nog een mooie balk om via een beugel de antenne aan vast te maken.

De voordelen van een antenne binnen onder het dak t.o.v. buiten zijn duidelijk: geen problemen met inwatering dakdoorvoer, geen gevaar voor blikseminslag en esthetisch mooier bij een oude kerk (hoewel... voor zendamateurs is een antenne buiten mooier :D )

Vraag: wie heeft er praktische ervaring met de extra demping die een leien kap geeft voor 148-153 MHz? (lees: 2 meter band)

In dit document: https://www.kerkradio.nl/Exel_files/Ker ... pril06.pdf staat aangeven dat deze situatie 1 dB extra demping oplevert. Kan iemand dit getal bevestigen?

Vraag 2: wat zouden jullie doen? Antenne buiten op de balustrade, of antenne onder de leien kap?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zendantenne kerk

#14 Bericht door pc1mb »

Onder de kap is natuurlijk wel veel betrouwbaarder. Geen verbindingen die kunnen inwateren, geen wind...

Neem er eentje met 1dB meer gain dan is het verlies ook volledig gecompenseerd. Tenminste: meten is weten. Méét het verlies, bvb door het signaal van de dichtst bij zijnde 2m repeater te meten, want wij kunnen natuurlijk onmogelijk van afstand zeggen hoeveel verlies dát dak heeft.

Is en blijft die kap echter wel ongeïsoleerd? De leien zijn misschien niet het grootste probleem als er (nu of over een paar jaar) een pakket dakisolatie tussen zit met aluminiumfolie aan weerszijden. Het kan ook zonder, met rollen glas of steenwol, maar de meeste kant en klare platen zijn mét.

Het geïsoleerde leien dak van mijn vorige woning had, vermoedelijk dáárdoor, enorme demping. Niet 1 dB maar meerdere S punten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zendantenne kerk

#15 Bericht door pc1mb »

Nouja, een kerktoren zal wel nooit geïsoleerd worden, zeker niet als er een vloer onder zit. Dan nog weet je niet wat er verder nog in dat dak zit aan materialen. Soms ook een heel netwerk bliksemafleiders. Echt een kwestie van meten dus, of binnen een goeie optie is.

Plaats reactie