betonvoet versatower

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PI4-crew
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2021, 20:19
Roepletters: PI4LDN

betonvoet versatower

#1 Bericht door PI4-crew »

Als afdeling hebben wij een Versatower, type 16M20BP40 uit nalatenschap geschonken gekregen.
We zitten nu met de vraag: Heeft er iemand ervaring met de benodigde betonvoet?
* moeten we storten?
* Of zo'n blok als prefab laten maken? wordt wel 1,5m x1,5m x1,5m
* wat is de ervaring hoe dan aan ruim 3 kuub beton te komen? Natuurlijk kunnen we een willekeurige betoncentrale laten langskomen, maar dan zijn rond de €500,- kwijt.
* is het handig om de bestaande betonvoet 'mee te nemen' als we de mast demonteren?
* ik las een bericht van VK2GWK dat hij die zelfs per container naar Australië had laten verschepen.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: betonvoet versatower

#2 Bericht door ON7RA »

Beste,
Als prefab laten maken lijkt mij geen optie, zelf put maken bewapening plaatsen!
Als de prijs te hoog is om beton te laten aanleveren, Is het misschien een optie om zelf naar de betoncentrale te rijden met een aanhangwagen, en droog beton te halen om dan zelf in een beton molen te mixen tot de juiste consistentie.
Daarvoor zal je enkele keren moeten heen en terug moeten rijden, of met meerdere auto’s gaan. Droog beton kan ook worden besteld in verschillende sterktes. Volledig zelf maken kan natuurlijk ook maar ik denk dat je dan duurder uitkomt als laten aanleveren!
Als je kiest voor droog beton om zelf te mixen in een betonmolen, vraag het beton iets droger, en zeg dat dit dient om zelf te mixen in een molen, zeker niet natter vragen!
Bij droog beton zitten ook additieven als je dit zelf in een betonmixer mixt hoef je niet veel water toe te voegen!

Nu, waarom vragen om het beton iets droger maken! Wel als het beton in de centrale uit de mixer in je aanhangwagen valt komt dit van ± 2.5 omlaag. Als dit droog beton iets natter is dan de normale consistentie zal dit zodanig aangedrukt zijn, dat je een pikhouweel nodig hebt om het droogbeton los te maken om van je aanhangwagen te scheppen! Het is maar een tip, kan proefondervindelijk vast gesteld worden :wink:
73 Renaat :D ON7RA :D

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: betonvoet versatower

#3 Bericht door pc1mb »

Ik zou gewoon de betonmolen laten komen. Fysiotherapie is duurder.

Hebben jullie wel een vergunning om dat apparaat te plaatsen?

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: betonvoet versatower

#4 Bericht door pa3dq »

Moi
Misschien een overweging waard ipv beton
Even gogelen op grond schroef
Misschien een eenvoudige demontabele oplossing
Wel even de bodem grondslag pijlen
73 gl
eenvoud is de kunst van het ware

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: betonvoet versatower

#5 Bericht door PA3ECZ »

Nu, voor mijn Versa Tower heb ik destijds 3 m3 beton gestort, ik geloof dat dit goed 6000 KG is.
Wil met stormachtig weer er geen buikpijn van hebben of de mast ook kan omwaaien, en bij b.v. de buren op het dak terecht komt.
Heb destijds een gat gegraven tot het vaste, en zo uitgekiend dat er 3 m3 beton in kan.
Bovenzijde heb ik een bekisting gemaakt dat ie boven de straat uitkomt.
In het beton zitten nu 4 stuks M 24 draadeinden van 1 Mtr lang, goed vast gemonteerd in het betonijzer.
De voet van de Versa Tower heb ik niet direct geplaatst op de betonvoet, want dan komt er water of vocht tussen, met als resultaat dat het kan gaan roesten.
Bij mij zit dit 4 á 5 cm boven de betonvoet, ik heb schetsplaten op de draadeinden gemaakt, en daar rust de voet op.
Nu kan de wind er mooi onderdoor waaien, en het ijzer blijft altijd droog, heb de mast al vanaf 1980 zo opgesteld staan.
Zie bijlage's, en en suc6 met het plaatsen ervan, mijn advies is om een betonwagen te laten komen, scheelt je heel wat werk.
Bijlagen
DSC01323.JPG
DSC01317.JPG
DSC01318.JPG

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: betonvoet versatower

#6 Bericht door PA3HMP »

Je hoeft geen giga blok beton te storten, als je op anderhalve meter diepte een brede voet maakt(bekisting maken en beton gieten) met daarop een smallere pilaar, de truuk is dat het gewicht van de aarde wat op de voet komt meewerkt met het totaalgewicht, dit scheelt dus in het beton en wegbrengen van het zand vanwat er in het gat zit.

Afbeelding

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: betonvoet versatower

#7 Bericht door PA3ECZ »

Ja, zo is het bij mij ook gebeurd.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: betonvoet versatower

#8 Bericht door Thom PA9T »

Hoe zit het met verzakking van de betonvoet? Hier in de natte veengronden in het groene hart weet ik niet goed hoe diep je zou moeten zitten voordat je door dat veen heen bent...

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: betonvoet versatower

#9 Bericht door pe1cmo »

hoe een blok beton zich in veen houdt weet ik niet, maar ik denk dat daarvoor de gemeente wel van advies kan zijn.

Ik wet dat Zaandam ook een slappe grond heeft, en daar wordt bij het graven van de riolering onder elke betonnen buis (lengte 2 a 2,5 meter) een eigen heipaal gemept. Dus zelfs de riolering ligt op een heipaal van een meter of 8.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: betonvoet versatower

#10 Bericht door Thijzer »

In de wegenbouw wordt veel gebruik gemaakt van stampbeton: droog beton, soort stijve massa, met vertrager erin. Dat kun je met een kiepwagen op een zeil laten kiepen en met kruiwagens naar het gat transporteren. In het gat voeg je een beetje water toe en ga je met de trilnaald aan de gang om de smurrie te verdichten. Goedkope en gemakkelijke optie. Is goed met een platte schep op te scheppen en vloeit op het zeil niet uit.

Uiteraard dient er voldoende en kwalitatieve wapening in te komen om te zorgen dat de poor niet scheurt. De gronddruk kun je gebruiken om m te stabiliseren maar dan moet je een voet storten met een bedekkende bekisting die stevig genoeg is om de druk te weerstaan van de poor die door naar boven gaat. Vergis je niet in het gewicht en de druk van dat deel.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: betonvoet versatower

#11 Bericht door PE1PQX »

20200522_111220.jpg
Ben ik dan de enige die zijn mast op grondankers heeft staan??
Ankers van 2.1m lang.
Mast is 12mtr met daarbovenuit nog 4mtr buis en een vertical.
Geschatte totale hoogte: 19mtr (tot en met de top van de vertical).

Leverancier en plaatser: https://schroeffundering.nl/ Offerte en info kost immers niks.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: betonvoet versatower

#12 Bericht door Steef »

Thom PA9T schreef: 18 mar 2021, 10:20 Hoe zit het met verzakking van de betonvoet? Hier in de natte veengronden in het groene hart weet ik niet goed hoe diep je zou moeten zitten voordat je door dat veen heen bent...
Heb ooit eens de grootste lol gehad.
Vrijdagmiddag op weg naar "de zaak" zagen we een grote graafmachine gelost worden vlak bij Reeuwijk.
Die werd alvast klaargezet voor de maandag.

Uiteraard bedachten we dat we de maandagochtend even zouden gaan kijken.
Je zag nog net een stukje van het dak, en een stukje van de arm van de machine :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

3 kuub beton ben je zo kwijt in de veen.
Die vind je nooit meer terug.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: betonvoet versatower

#13 Bericht door PA3HMP »

:mrgreen: :mrgreen: dan sta je mooi te kijken als je op je werk komt om een stukje te graven.

ik heb gewoon een betonwagen laten komen, 3 man met kruiwagens een om te porren en zeil op de grond, een stortschuit gemaakt en het zat er zo in, moet er wel bij zeggen dat het niet de eerste keer was dat we dit deden.

Afbeelding

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: betonvoet versatower

#14 Bericht door pc1mb »

Leuk spul die grondankers, ook veel makkelijker later weer te verwijderen dan grote betonblokken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: betonvoet versatower

#15 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 18 mar 2021, 20:05 Leuk spul die grondankers, ook veel makkelijker later weer te verwijderen dan grote betonblokken.
Dat klopt...
160grondanker.jpg
(Anker van 1.60m lang)

Bij de voorcontrole net voor mijn verhuizing vroeg de man van de verhuurder ook 'haal je die betonblok er ook nog even uit?'. Mijn antwoord: 'Als jij beton vind mag je het houden :wink: '
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie