Chemisch anker - baksteen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Chemisch anker - baksteen

#1 Bericht door PE4WJ »

Voor het bevestigen van een koehoorn voor mijn 80cm schotel en transverter voor QO-100 in een bakstenen muur ben ik op zoek naar een goed chemisch anker. Iemand een type wat hij / zij kan aanraden? Nog andere tips?

Alvast bedankt!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chemisch anker - baksteen

#2 Bericht door PA3JVA »

Wellicht even hier kijken: https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/ ... estigingen

Voor ankers in muren zou ik zelf niet voor glascapsules gaan, dat werkt beter in vloeren.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#3 Bericht door PA3CQN »

Gebruik chemische ankers bij voorkeur met de bijbehorende draadeinden. Gewoon draadeind duwt de meeste mortel weer uit het gat.
Maak het gat goed schoon!
Een voordelige oplossing in (poreuze) baksteen is constructie ( bruis .. ) lijm. Met injectiespuit en stukje luchtslang van 4 mm goed achterin spuiten , gewoon draadeind werkt prima omdat het mooi vloeibaar is. Wel laten uitharden voor belasting. Naar buiten gekomen lijm is simpel te verwijderen met een mesje, zolang je er niet aan hebt zitten smeren. Gebruik het regelmatig als gewone ankers geen grip meer hebben in stalsteen en zo.
En de laatste ( zo logisch dat ik me haast schaam het hier neer te zetten .. ): boor niet zo diep dat je in de spouw komt.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#4 Bericht door PE2AAB »

PA3CQN schreef:...En de laatste ( zo logisch dat ik me haast schaam het hier neer te zetten .. ): boor niet zo diep dat je in de spouw komt.
Mocht dit onverhoopt toch gebeuren kun je nog uit de voeten met een netje. Die werken overigens ook prima voor ''holle'' bakstenen.

Voorbeeld in 'holle' baksteen
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#5 Bericht door PD2R »

De injectiemortel van Fisher werkt perfect, is oersterk en gemakkelijk te verwerken. Zelf gebruik ik ook altijd de injectie hulzen van Fisher. Met deze hulzen loop je niet het risico dat wanneer je door de baksteen boord, de injectiemortel je spouwmuur in loopt. Je kan dan ook gewone draadeinden gebruiken.
Zorg wel even voor een passend borsteltje want het boorgat moet voor een goede hechting echt goed schoon zijn.
De bovenstaande materialen zijn doorgaans bij elke bouwmarkt te vinden.

Hier jaren geleden o.a. een mast mee aan de zijgevel bevestigd. Staat nog als een huis en heeft als diverse stromen overleeft.

Edit: Nee, ik heb geen aandelen Fisher, ben slechts een tevreden gebruiker :wink:
Laatst gewijzigd door PD2R op 15 feb 2021, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Chemisch anker - baksteen

#6 Bericht door ON7RA »

In baksteen of snelbouwstenen een bijhorende plug gebruiken! Op You Tube zijn er meerdere filmpjes te zien hoe je in verschillende soorten stenen en beton het chemisch anker best gebruikt.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Chemisch anker - baksteen

#7 Bericht door PA4WK »

Gebruikt de injectie mortel die PD2R je aanraad, daar heb ik zelf op het QRL ook goede ervaringen mee.
Een paar tips.
Zorg dat het gat schoon en droog is.
Hoe hoger de omgevingstemperatuur hoe korter de verwerkingstijd, houd daar rekening mee, het gaat sneller dan je denkt.
Pas in het boorgat spuiten als de 2 componenten goed gemengd zijn.
Rondom het boorgat de muur afplakken met schilderstape, dan zitten niet je stenen helemaal onder de prut.
Gat 2 mm groter dan je anker, dus draadeind M8 is 10 mm boren.
Probeer je gaten zoveel mogelijk in het hart van de steen te boren.
Eerst alle gaten klaar maken dan pas de mortel er in spuiten.
Als je het in een winkel koopt die dat spul niet vaak verkoopt let dan op de houdbaarheidsdatum.
Vergeet even wat ze vaak zeggen over mannen en amateurs in het bijzonder en lees de gebruiksaanwijzing. (RTFM)
Succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Chemisch anker - baksteen

#8 Bericht door Thom PA9T »

Ander idee: ik heb mijn muurbeugels met daarop een 2 meter lange buis en antennes in de schoorsteen (baksteen) zitten met nylon pluggen van Fischer. In de plug heb ik een houtdraadbout gedraaid. Ik weet niet of het heel goed idee is omdat iedereen over chemische ankers praat, maar wellicht is het een optie. De boel staat hier nu 7 jaar in weer in wind.

https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/ ... n/duopower

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Chemisch anker - baksteen

#9 Bericht door PA1 »

Waarom geen keilbouten? chemische ankers in een muur is een beetje overkill. En je bent ook nog goedkoper uit.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Chemisch anker - baksteen

#10 Bericht door Thijzer »

Waarom geen nylon plug? Chemisch anker in baksteen is overkill, keilbouten drukken de baksteen gewoon kapot bij te hard aanhengsten.
Een nylon plug met houtradbout is oersterk en komt no way los in baksteen. Bovendien kan het beter tegen temperatuurwisselingen dan een chemisch anker én je kunt nadien de boel verwijderen als t ooit moet.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#11 Bericht door PE2AAB »

Hier heb ik helaas een treurig voorbeeld van; een balustrade was vastgezet met houtdraadbouten en nylon pluggen in een bakstenen muur. Die lag samewn met de schilder op de grond nadat hij er een sigaretje aan het roken was. :roll:
Ik zweer, ook in baksteen, bij chemische verankering. Heb heel wat kerktorens volgehangen met Kathrein panelen ;-) En die zijn veelal van baksteen.

Edit: Ik meende hier al eens een post met de foto's geplaatst te hebben
viewtopic.php?p=78610#p78610

De schilder is gelukkig goed weggekomen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#12 Bericht door PE2AAB »

Wellicht staat er nog wat aanvullende info en discussie in dit topic waar je iets aan hebt: viewtopic.php?p=78205#p78205
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#13 Bericht door PA3CQN »

PA1 schreef:Waarom geen keilbouten? chemische ankers in een muur is een beetje overkill. En je bent ook nog goedkoper uit.
Keilbouten zijn nog best moeilijk correct aan te brengen, en ik heb al aardig wat bakstenen 'ping' horen zeggen omdat een vriend van me van het type 'aandraaien tot je niet verder kunt' is. Onder sterk wisselende belasting 'vreet' een keilbout zich ook nog wel eens los, vooral als ie niet helemaal goed geplaatst is. Het hechtpunt is tenslotte niet meer dan 4 puntjes die in de relatief zachte baksteen drukken. Een chemisch anker verbindt zich over de hele lengte van het gat.

Voor lichte dingen ( afhangen leidingen aan plafond met draadeinden, ophangen TL-bakken en zo ) met statische belasting gebruik ik tegenwoordig messing ankers, dat is een goed en makkelijk alternatief.

Nog een tip over boorgruis verwijderen: 4 of 6 mm luchtslang van 1 meter zo diep mogelijk erin duwen en heel hard blazen werkt ook prima. Die 1 meter is om te zorgen dat je er niet met je gezicht voor hangt en het gruis in je ogen blaast :wink:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#14 Bericht door PD2R »

Als ik één ding geleerd heb in die jaren, is dat er op gebied van antennes eigenlijk nooit zoiets is als “overkill”. Ik woon in Zeeland en hoewel ik niet eens echt aan de kust woon, kan het hier flink spoken. Overkill is dan heel erg fijn en zorgt ervoor dat je rustig kan slapen :wink:

En voor wat betreft het gebruik van de spullen, volg gewoon de handleiding van de fabrikant. Als ik zie hoeveel stof er met een borsteltje nog uit een boorgat komt nadat ik het heb “schoon” geblazen, dan denk ik dat een borsteltje van een paar euro niet overbodig is.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Chemisch anker - baksteen

#15 Bericht door ON5RKN »

PA1 schreef:Waarom geen keilbouten? chemische ankers in een muur is een beetje overkill. En je bent ook nog goedkoper uit.
Keilbouten splijten je stenen open, na verloop van tijd komt de boel los te zitten.

Op dat vlak mag je soms niet te krenterig willen zijn, beter voorkomen dan genezen en een of andere schadeclaim aan je broek en gezever over verzekering.....

Plaats reactie