Planschade bij plaatsing antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#46 Bericht door PE2AAB »

Ik ga er even vanuit dat je die zoekresultaten zelf filtert.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#47 Bericht door PA9RD »

PA1RA schreef:Wie heeft er voor mij het boek van de Veron: "Amateurradio Antennes – een juridische leidraad" (ISBN 90-70756-41-2) ?

73,
Rene
Pa1Ra
Rene, ik heb dat boek ooit eens aangeschaft maar mijn toenmalige advocaat in de zaak veegde zijn ree.....eeeh vloer ermee aan. Achterhaald, niet meer volgens de nieuwe en veranderde regelgeving. Ik wil best kijken of ik het kan vinden maar of je er wat aan hebt moet nog blijken......ik had er niks aan.
Overigens lig ik nu weer in de clinch met de gemeente, maar vergunningvrij is hier nog een andere optie.

UPDATE, zo....maar even mijn bericht aangepast. Heel vreemd dat ik eerst niet alle pagina's kon lezen en nu net weer wel. Ik begrijp dus nu dat je goede hoop hebt en waarschijnlijk de vergunning gaat krijgen. Ik ga dat hier ook hopen maar ik durf eigenlijk niet veel uit dat boek te halen aangezien er (sowieso hier in de nieuwe gemeente) een aantal regels veranderd en aangepast zijn. Maar ook hier staan diverse masten in de grote gemeente van amateurs en recent heeft er een nieuwe amateur ook vergunning gekregen voor zijn (uitschuifbare) mast. Ik ga de strijd nu opnieuw aan na verplaatsing van mijn mast op, heel gek, las van de gemeente omdat het "bouwwerk" wel prominent aanwezig was. Vergunningsvrij en dan gaan ze schermen met de welstandscommissie die niet van toepassing is bij vergunningvrij bouwen. Dus dan maar kijken voor de excessenregeling en meer geneuzel. Nu staat de mast achter in de tuin tegen de gevel en nu gaan ze weer zeuren......dan ook maar een vergunning aanvragen.....

Geniet van de jouwe binnenkort......en hou mij eens op de hoogte van het hoe en wat in de berichtgeving naar de gemeente en terug.....
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#48 Bericht door PA1RA »

Jippie, de vergunning is binnen. :D
Interessant voor ons zendamateurs is de volgende passage in de definitieve beschikking (zie de bijlage):
Wellicht dat anderen daar nog iets aan hebben... :wink:

73,
Rene
Pa1Ra
Bijlagen
Beschikking.JPG

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#49 Bericht door PE2AAB »

Kijk! Mooi. Ik weet uit eigen ervaring dat het in gesprek gaan en rustig communiceren het meeste oplevert. Hier daar nog maar weer even het bewijs van!
Keurig!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#50 Bericht door PA1AIS »

Een mooie afloop
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#51 Bericht door PA0FRI »

PE2AAB schreef:Kijk! Mooi. Ik weet uit eigen ervaring dat het in gesprek gaan en rustig communiceren het meeste oplevert. Hier daar nog maar weer even het bewijs van!
Keurig!
Ook de aanhouder wint! Gefeliciteerd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#52 Bericht door pe1rea »

Gefeliciteerd
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#53 Bericht door PA3HMP »

Mooi, gefeliciteerd

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#54 Bericht door pa3kc »

PA1RA schreef:Jippie, de vergunning is binnen. :D
Interessant voor ons zendamateurs is de volgende passage in de definitieve beschikking (zie de bijlage):
Wellicht dat anderen daar nog iets aan hebben... :wink:

73,
Rene
Pa1Ra
Gefeliciteerd!

André PE1PQX:
viewtopic.php?f=5&t=23626#p251710
viewtopic.php?f=5&t=23626&start=30#p252164

Misschien dat het nu wat duidelijker is André?

Het is het EVRM wat ons zendamateurs het recht geeft op een mast uiteindelijk keer op keer weer in rechtszaken, niets anders.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#55 Bericht door PE1PQX »

pa3kc schreef: Gefeliciteerd!

André PE1PQX:
viewtopic.php?f=5&t=23626#p251710
viewtopic.php?f=5&t=23626&start=30#p252164

Misschien dat het nu wat duidelijker is André?

Het is het EVRM wat ons zendamateurs het recht geeft op een mast uiteindelijk keer op keer weer in rechtszaken, niets anders.
Lid 2 van die zelfde EVRM helpt lid 1 (waar jij mee schermt) om zeep als de voorwaarden hiervoor juist zijn.
Overigens geeft lid 1 jou als zendamateur geen recht op een mast, alleen de vrijheid op het verzamelen van nieuws en informatie en het uiten van je mening. Niks meer, niks minder.

Even doorlezen dus...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#56 Bericht door pa3kc »

PE1PQX schreef:
pa3kc schreef: Gefeliciteerd!

André PE1PQX:
viewtopic.php?f=5&t=23626#p251710
viewtopic.php?f=5&t=23626&start=30#p252164

Misschien dat het nu wat duidelijker is André?

Het is het EVRM wat ons zendamateurs het recht geeft op een mast uiteindelijk keer op keer weer in rechtszaken, niets anders.
Lid 2 van die zelfde EVRM helpt lid 1 (waar jij mee schermt) om zeep als de voorwaarden hiervoor juist zijn.
Overigens geeft lid 1 jou als zendamateur geen recht op een mast, alleen de vrijheid op het verzamelen van nieuws en informatie en het uiten van je mening. Niks meer, niks minder.

Even doorlezen dus...
In negen van de tien keer van alle rechtszaken tot dusver komt Lid 2 niet van toepassing want er is geen enkele radioamateur die een mast ondeugdelijk gaat plaatsen zodat het een gevaar vormt voor anderen!

Ik krijg toch echt de indruk dat je het niet helemaal begrijpt.

Je zei:
De EVRM belemmert je niet in het vergaren van informatie en/of het uiten van je mening, je kunt daarvoor immers ook de telefoon pakken of een website opzetten. Daar heb je de amateurradio in principe niet voor nodig.
Het bied je dus GEEN mogelijkheid om die gewenste HF beam op 20mtr hoog te zetten omdat er zat alternatieven zijn voor het doel 'communiceren'.
En hier mee laat je duidelijk zien dat je het niet begrijpt.

Het EVRM geeft ons "zendamateurs" (en andere juridische partijen) het recht om informatie te vergaren en te communiceren zoals wij dat zelf willen.
En als dat toevallig is op de 20m band met een antenne op 18 meter hoogte dan mogen wij dat.
En ja, tenzij het een gevaar voor anderen vormt dan pas komt Lid 2 in werking.

Je mist het punt blijkbaar dat wij zelf mogen bepalen hoe en op wat voor manier.
Dat er alternatieven en mogelijkheden zijn qua communicatie doet er niet aan toe.

En zo gaat het feitelijk al vele jaren qua juridische wandelgangen en uitspraken in het voordeel van de zendamateur en niet anders.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#57 Bericht door PE1PQX »

@pa3kc

Ik denk niet dat wij het eens gaan worden op dit onderwerp.
Een mast is slechts een hulpmiddel om onze hobby te kunnen bedrijven zo ook onze tranceivers, en valt daarom alleen al niet onder die beroemde EVRM 10, lid 1. omdat als het puur om communiceren gaat er voldoende alternatieven zijn hiervoor, denk aan 4G, internet etc. De waarde van Lid 1 verdampt hiermee sterk.
Lid 1 beschrijft niet op welke manier wij onze mening mogen uiten, of op welke manier wij onze informatie/nieuws kunnen verzamelen. Al sta je midden op de Dam in Amsterdam, en schreeuw je je longen uit je lijf dat je vind dat Rutte alles fout doet. Het mag. (je wordt misschien vreemd aangekeken, maar da's wat anders)

Er zijn dus ook OM's die de vergunning voor het plaatsen van een antenne geweigerd zijn, ook na de gang naar diverse rechters en bij het nadrukkelijk aanhalen van EVRM-10, lid 1. Leg die eens uit? (Juist, Lid 2!!)
Pas als er GEEN ander alternatief is krijgt Lid 1 veel meer waarde waar wij (zendamateurs) wat mee kunnen.

Lid 2 kan ook al actueel worden als er op een één of andere manier toch planschade ontstaat of als er een reden voor waarde vermindering van een object (woning, park, whatever) van een 3e partij bewezen en aannemelijk gemaakt kan worden. Hoewel ik dat laatste weinig kans geef bij een rechter gezien eerdere uitspraken (zie o.a. het beroemde VERON boek)

Zoals jij het schetst bij de aanvraag van een antenne-plaats vergunning hoef je maar EVRM-10, lid 1 te roepen en de vergunning is geregeld. Sorry, maar zo werkt de bureaucratie echt niet bij de gemeenten.

Daarom alleen al roep ik dus al veel langer dat EVRM-10 niet almachtig is bij een aanvraag. Het KAN helpen, maar het KAN ook tegen je werken.

(Dit is het laatste wat ik nu ga schrijven in dit topic. Uiteraard mijn grote felicitaties voor PA1RA, die kan lekker aan de hobby!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#58 Bericht door PA1RA »

Ik wil er nog wat kleine dingetjes over zeggen.
-Natuurlijk bedrijven wij onze hobby voor het vergaren van informatie en het delen van onze mening....
-Bedenk dat onze info en mening door middel van onze radiosignalen praktisch niet gecensureerd worden en vrij over alle grenzen gaan.
In die zin is het niet te vergelijken met een gecontroleerd internet, partijdige radiostations, telefonie via gecontroleerde services etc.

Je moet die noodzaak van het EVRM 10 wel een beetje aannemelijk maken :wink:

73,
Rene
Pa1Ra

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#59 Bericht door pc1mb »

Als EVRM geen vrije keuze van medium inhield, kon álle vrijheid van meningsuiting verboden en beperkt worden met het argument "dan ga je toch lekker op straat staan schreeuwen". Zo werkt het dus niet: het houdt ook vrijheid van keuze van medium in, zolang die niet onevenredig bezwarend voor anderen is.

Ofwel vrijheid zolang je daarmee niet die van een ander beschadigt.

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#60 Bericht door PA1RA »

Nou, we worden wel uitgedaagd......
Nu geeft mijn buurman aan dat hij bezwaar tegen de vergunning gaat aantekenen....

Ben benieuwd wat me dit weer gaat brengen... :twisted:

73,
Rene
Pa1Ra

Plaats reactie