omgevingsvergunning antenne / antenne advies

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#1 Bericht door PDØROH »

Hallo allemaal ,
ik zit met een probleem als beginnend amateur in mijn maag waar ik hulp bij zoek :
een week geleden viel een brief van de gemeente Eindhoven op mijn mat met taalgebruik waar ik als hartpatiënt meteen 2 dagen flink last had en slapeloze nachten.

ik heb in maart 2020 mijn novice gehaald en heb meteen mijn antennes op mijn dak gezet met hulp van een mede amateur en een neef die als dakhaas moest dienen .
Helaas blijkt dat ik mijn huiswerk destijds niet nauwkeurig genoeg gedaan had en heb de regels fout begrepen en het hardnekkige misverstand van de buis mag 5 meter boven de nok van mijn huis.
Mijn huis is mijn eigendom ik zit gekocht ! Dus geen problemen op huurders vlak.

Ook tegen mijn schuurtje een buis gezet : 5 meter buis en een sigma mantova er op ( zie mijn QRZ pagina voor foto's https://www.qrz.com/db/PD0ROH ) tussen de mast aan de gevel van mijn huis en de mast aan mijn schuurtje een endfed draadantenne en op de mast van mijn huis staat nog een X300 voor 2 meter en 70 cm .

Ik ga hier niet lopen zeuren ik heb het fout gedaan ik val buiten de 5 meter regel omdat ik het fout begrepen had .

Welnu de dreigbrief ligt op de mat en deze stelt of binnen 8 weken verwijderen of legaliseren door een vergunning aan te vragen.

Dit laatste is iets waar ik maar weinig trek in heb want in Eindhoven kost dat geintje afgerond 300 euro .
Als het word afgekeurd ben ik mijn geld kwijt valt er te lezen bij de gemeente Eindhoven.
Nog maar niet te spreken over de evt kosten van bouwtekeningen en sterkte berekeningen die ik moet laten uitvoeren want ik kan dat niet zelf.
Als iemand ervaring heeft met het aanvragen / legaliseren van antennes in eindhoven wil ik graag met u contact ( zie mijn qrz page van PD0ROH )

Mijn plan is tot nu toe als volgt :
Antennes er af halen en alles verplaatsen naar mijn dakkapel .
ik heb de mazzel een erg hoog huis te hebben.
Evt kan de mast tegen mijn huis blijven staan en deze vanaf de dakgoot exact op 4 meter 99 cm en 9 mm te zetten ( hihi )
De mantova moet ik noodgedwongen verkopen ( dood zonde maar goed ) De mast tegen mijn schuurtje blijft en de buis word vanaf de dakgoot gemeten 4 meter 99 cm en 9 mm ( word dus langer dan nu ) en dan kan ik vanaf mijn huis nog steeds met draadantennes experimenteren en mijn 1:49 endfed behouden.

Nu ik mijn mantova dan kwijt ben opent dit deuren voor een betere antenne :
Ik zat te denken aan een spiderbeam MFJ 1836H of een richtantenne die niet breder is dan mijn huis ( mag absoluut niet wil geen gezeik met de buren )
die spiderbeam kan ik ook evt zelf maken .

Mijn vraag aan de antenne goeroe's hier welke antenne raad u mij aan voor mijn situatie .
budget is ca 1200 euro incl rotor. ( tel omsteeks 500 voor de yausu rotor ) ik houd beslist niet van rommmel materiaal wil het in 1 keer goed op een legale manier binnen de 5 meter regel .
Voor 40 meter blijft mijn huidige endfed ( werkt goed laatst QSO met oa maleisie staat 1op1 op 7.1 mhz) en evt een extra draad antenne voor 27mc en 10 meter en voor 2 meter en 70 blijft mijn X300.
Jammer vind ik dat ik die hoogte kwijt ben want ik stuurde op gemak de stuurzender van utrecht en nijmegen en arnhem open maar goed lieve koekjes.. op het dak van mijn dakkapel met 190 cm pijp onder de x300 van 3 meter 10 en steekt hij nog altijd ruim boven de nok uit met de voet.

Hoop dat ik het een beetje helder heb opgeschreven en kijk hoopvol uit naar jullie reacties.
Als mijn antennes er af moeten en or op moeten zoek ik overigens hulp ik kan het onmogelijk zelf ( hartpatiënt ) het is veel te zwaar werk.
Vanavond word de 1e antwoord brief i.s.m. mijn raadsvrouw gemaakt naar de gemeente hoop dat ze hun hart op de goede plaats hebben en artikel 5 laten gelden en het gaan gedogen.
Had bewust voor verticale antennes gekozen om de buurt te ontzien.

73s van Rob , De PD0ROH
ps wil je mij mailen : mijn call en dan @veron.nl dan gaat het helemaal goed komen

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Rob,

Ik hoorde je vraag in de zondagochtendronde. Wat raar dat de gemeente ineens zo’n brief stuurt. Ik heb in mijn vorige woning te maken gehad met een VvE die er problemen met een antenne had. De brief voorbeelden heb ik uit het boek over amateurantennes, een juridische leidraad gehaald en uiteindelijk mijn gelijk gekregen.
Als je er met de andere hulp niet uitkomt wil ik wel eens met je meekijken. Ik heb het boek ook nog hier liggen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#3 Bericht door pd0raa »


Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#4 Bericht door PE1PQX »

Rob, dat je voor een vertical gegaan bent is te prijzen, het vervelende is dat de antenne zelf zal mee tellen in de verguisde 5-meter-is-vergunningvrij regel, zie de link die PD0RAA geeft.

De horizontale elementen (yagi's etc.) zijn vrij van beperkingen mits ze over je eigen grondgebied gaan, vergunningmatig dan. Dat is ook tevens het beroerde er van. Helaas kunnen (en vaak/bijna altijd) welstandscommissies heftige beperkingen opleggen, en als ik het goed heb zijn hun bepalingen slechts aanbevelingen en geen vast staande regels.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#5 Bericht door PDØROH »

Even een reactie op de "reaguurders"
@PE2AAB : dank voor de reactie en aanbod vooralsnog (nog ) niet nodig hieronder aan deze post meer hierover.

@PD0RAA dank voor deze uitleg ik had hem afgelopen week al gevonden en ook na een telefoontje met de gemeente Eindhoven, over welk beleid ze voeren op het vlak van antennes ze voeren m.b.t radio zendamateurs
ik was ook zo iemand die op het valse spoor zat met de 5 meter regel en joepie een joekel van een mast met een X300 er op .
Geloof me als je daarmee werkt op 2 meter en 70 cm ben je verwend . Amersfoort haal ik en laatst ook tot mijn verbazing de repeater van Brussel.

@PE1PQX : ja houd je rekening met de buurt en de mensen om je heen , neemt compromis antennes ( Mantova werkt goed op 11 en 10 meter en is te tunen met mijn DU1500 tuner op 20 meter ) krijg je dit aan je broek . Gelukkig houd de gemeente Eindhoven de landelijke richtlijn aan en niet zoals in bv Enschede het geval is een eigen welstand richtlijn.

Nu hebben ze door een richtlijn te handhaven die oorspronkelijk is opgesteld is om de schotelantennes in te perken het voor elkaar dat ik noodgedwongen een lelijke hark op mijn dak van mijn dakkapel ga plaatsen , mijn X300 komt ook op mijn dakkapel ( topje op 4 meter 99 cm en 9 mm ) en er een nog nader uit te vogelen richtantenne op mijn dakkapel komt.
De buis tegen mijn schuurtje blijft sterker nog mag nog 1 meter langer en gaat dienen als mast voor draadantennes.

Vraag me dan ook heel erg op wat de gemeente nu eigenlijk wil. Ja handhaven van de regels maar dat deze regel zo krom is als een hoepel :roll: :roll:
Zal er binnen mijn politieke partij eens op aandringen om het eens onder de aandacht te brengen van de staatssecretaris van economische zaken dat de regel aangepast dient te worden voor radio zendamateurs.

Tot slot een update :
vanavond overleg gehad met mijn raadsvrouwe in deze kwestie en een brief op laten stellen als antwoord :
Ik zit fout sorry verkeerd begrepen van de regels, ik ben zendamateur , antenne staat ook in het antenne register zoals het hoort bla bla bla . ik ga de antennes er af halen . Echter wel netjes uitstel / verlenging van de termijn gevraagd i.v.m. de lockdown / corona maatregelen.

De antennes verhuizen naar het dak van mijn dakkapel , Mantova gaat in de verkoop en er komt de genoemde richt antenne / horizontale HF antenne oplossing. Alles binnen de 5 meter richtlijn en denk nu wat heb ik een mazzel dat ik een grote dakkapel heb .

Als iemand een goede multiband HF antenne oplossing weet als richtantenne met een max breedte van 5 meter 75 ( dan blijf ik binnen mijn erf grens ) hoor ik dat zeer graag.
vooralsnog is de Cobwebb antenne favoriet want die kan ik zelf bouwen en valt binnen de gestelde maten en een dure rotor is dan niet nodig. Voor de 40 meter blijf ik wel mijn endfed gebruiken. 80 meter mag ik nog niet komen alhoewel ik als de corona troubles over zijn aan de gang ga voor mijn full.
Houd wel rekening met mijn full license dat de antennes het vermogen aankunnen niet dat ik straks na het halen van mijn F nog eens aan de gang moet .
( ik ben als motorrijder met een kawasaki versys 1000 de "smoking ham " aanhanger... :lol: )

73s
De PD0ROH
Rob

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#6 Bericht door pa1bvm »

als het om " ver " gaat qua verbindingen op 2 en 70 cm kom je met een yagi toch veel beter uit ??
denk aan een mooie combi yagi voor 2 en 70 ..
https://www.antennas-amplifiers.com/dua ... cm-antenna

PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#7 Bericht door PDØROH »

Wat vinden jullie hiervan ? ( als oplossing voor mijn situatie )
https://docplayer.nl/4164324-Cobwebb-antenne-g3tpw.html

en als vraag is het mogelijk om er een dipool aan toe te voegen voor 11 meter en 6 meter ?
( kanaal 7 / 27.035 mhz is hier in de regio nog immer erg populair voor de laatste buurt roddels)
Bijlagen
CobWebb antenne (G3TPW).pdf
(9.49 MiB) 116 keer gedownload

PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#8 Bericht door PDØROH »

pa1bvm schreef:als het om " ver " gaat qua verbindingen op 2 en 70 cm kom je met een yagi toch veel beter uit ??
denk aan een mooie combi yagi voor 2 en 70 ..
https://www.antennas-amplifiers.com/dua ... cm-antenna
Ik heb het zeker overwogen om dit te doen maar ik heb nu eenmaal een x300 die nog geen jaar oud is en ik heb geen rotor.
Als er een richtantenne komt en ik aan de rotor ga neem ik uw idee zeker mee in de eindplanning.

Vooralsnog eerst het HF antenne vraagstuk oplossen.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#9 Bericht door ----- »

Ik heb zelf voor een Hexbeam gekozen, die is elektrisch een fullsize 2 element beam voor 20,17,15,12,10,6. Maar door de zeshoekige vormgeving bijzonder compact, de straal is slechts 2.75 meter.

Voor wat de mast betreft heb ik een paar jaar met de Hexbeam (en 6/4 meter en 2 meter beam) op een mast <5 meter boven het dak gewerkt, dan ging heel prima.

Nu heb ik een uitschuifbare kokermast met tophoogte van 18meter. daarvoor heb ik een vergunning aangevraagd en gekregen bij de gemeente (Druten) dat verliep zeer soepel.
Al voordat ik de vergunning aangevraagd heb, had ik al contact met de gemeente en de welstandcommissie en waren ze in principe akkoord, pas toen heb ik de vergunning aangevraagd (kosten gemaakt).

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#10 Bericht door pc1mb »

Hexbeam is mooi als je hem kwijt kan, maar met rotor en een spanwijdte van 5,5m is zelfs dát geen kattepis voor de gemiddelde Doorzontuin.

Bovendien komt zo'n minibeam natuurlijk het beste tot z'n recht als je hem ruim boven alles uit kan steken, en dat is nu juist vrij lastig zonder vergunning.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#11 Bericht door pc1mb »

Cobweb(b) is zéker een aardig alternatief. Ik denk wel dat je 11m er niet tussen moet willen proppen, maar apart moet doen. 10-12-15 zitten al erg dicht bij elkaar en beïnvloeden elkaar behoorlijk, stop je 11m daar nog tussen of als dipool aan vast, dan krijg je het spul nooit meer goed afgesteld.

Ook met 6m aan hetzelfde voedingspunt geknoopt kan die erg lastig af te stemmen worden door resonanties in de langere elementen. Begin met de basis cobweb(b) zou ik zeggen, dat is al een heel project. Maak eventueel een tweede, of een aparte kattesnor voor alleen 11 en 6.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#12 Bericht door ----- »

pc1mb schreef:Bovendien komt zo'n minibeam natuurlijk het beste tot z'n recht als je hem ruim boven alles uit kan steken, en dat is nu juist vrij lastig zonder vergunning.
Geldt dat niet voor elke antenne. Dit was mijn situatie, in een doorzonwoning < 5m
Bijlagen
heks.png

PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#13 Bericht door PDØROH »

pc1mb schreef:Cobweb(b) is zéker een aardig alternatief. Ik denk wel dat je 11m er niet tussen moet willen proppen, maar apart moet doen. 10-12-15 zitten al erg dicht bij elkaar en beïnvloeden elkaar behoorlijk, stop je 11m daar nog tussen of als dipool aan vast, dan krijg je het spul nooit meer goed afgesteld.

Ook met 6m aan hetzelfde voedingspunt geknoopt kan die erg lastig af te stemmen worden door resonanties in de langere elementen. Begin met de basis cobweb(b) zou ik zeggen, dat is al een heel project. Maak eventueel een tweede, of een aparte kattesnor voor alleen 11 en 6.
dat is inderdaad een goed idee om voor 11 en 6 meter een kattesnor te maken.
6 meter mag ik niet uitkomen net zoals 80 meter en heeft daarom ook niet zon hoge prio.

De cobbwebb is tot nu toe een favoriet als oplossing en ik kan deze zelf bouwen .
zon hexbeam wasrek heb ik ook overwogen maar is te groot en is vragen om problemen met de buurt . Al zou ik er overigens wel erg graag oma's lange tent onderbroek in willen hangen :lol:

inmiddels ook email contact met de ON5PDV over die pdf van deze bouwmap met handige tips .
En net in de Eindhovense veron ronde via PI3EHV ook contact gelegd met de PE1CID die ook met suc6 cobwebb heeft gemaakt.

73s
Rob

PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#14 Bericht door PDØROH »

PE5TT schreef:
pc1mb schreef:Bovendien komt zo'n minibeam natuurlijk het beste tot z'n recht als je hem ruim boven alles uit kan steken, en dat is nu juist vrij lastig zonder vergunning.
Geldt dat niet voor elke antenne. Dit was mijn situatie, in een doorzonwoning < 5m
wow dat is een hele stellage . Als ik dit op mijn dak zet krijg ik mega gezeur met mijn buurt of allemaal vrouwvolk dat de was wil komen ophangen :lol:

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#15 Bericht door pe1br »

Hoe ver is je dakkapel van je mast verwijderd.
Als je een stuk platte aluminium strip kunt maken als extra bevestigingspunt tussen de dakkapel en de mast zou je de gemeente kunnen proberen te overtuigen dat dit het nieuwe snijpunt met het dak is ?
Als je een beetje geluk hebt en je treft een goede ambtenaar zal die hier misschien in mee gaan.
Leg de situatie uit en vertel er duidelijk bij dat je anders je antennes zult verplaatsen naar de dakkapel en dat dit voor het aanzicht beter is dan een voet op de dakkapel met tooi draden vanaf elke hoek van het huis om de boel op de plek te houden (beetje overdrijven kan geen kwaad :-)).

Plaats reactie