Verticale antenne vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Verticale antenne vraag

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM's,

Ik heb vaker getracht hier een antwoord/advies op te krijgen maar eindigde meestal in een andere discussie :D . Ik ga het dus een keer opnieuw proberen. Hieronder twee tekeningen, de eerste van mijn huidige situatie en de tweede van een situatie waarvan ik mij afvraag of mij dit wellicht iets gaat opleveren. Ofwel gaat de investering van een outdoor tuner mij iets opleveren of zal het resultaat marginaal zijn? En ik weet dit is een compromis oplossing maar helaas zijn mijn mogelijkheden beperkt.

Opmerking: de verticale spriet is een kale spriet zonder spoelen o.i.d. en de antenne wordt gebruikt voor de HF banden. De coax is voorzien van een mantelstroom filter.

Wie kan hier iets over zeggen of liever, wie heeft hier ervaring mee.
Er is veel kennis aanwezig onder de forum leden dus ik ben benieuwd!

73, Gert
Bijlagen
situatie nu.JPG
situatie nieuw.JPG

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Verticale antenne vraag

#2 Bericht door pc1mb »

Voor welke banden wil je dit gebruiken?

4 meter is op zich niet veel, qua verliezen, en het kan de aanpassing van dit geheel op 12m makkelijker maken om die wél tussen antenne en tuner te hebben.

Op andere banden is de outdoor tuner misschien weer gunstiger, maar dat hangt er echt vanaf welke.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#3 Bericht door PA1GVZ »

pc1mb schreef:Voor welke banden wil je dit gebruiken?

4 meter is op zich niet veel, qua verliezen, en het kan de aanpassing van dit geheel op 12m makkelijker maken om die wél tussen antenne en tuner te hebben.

Op andere banden is de outdoor tuner misschien weer gunstiger, maar dat hangt er echt vanaf welke.
Ik gebruik hem van 10 tot 80 meter, al realiseer ik mij dat het rendement op de lage banden alles behalve gunstig is. Bij gebrek aan beter zeg maar :D. De verliezen op die 4 meter coax zal inderdaad wel meevallen, maar wat doet die trafo? En dus is een outdoor tuner niet veel gunstiger?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Verticale antenne vraag

#4 Bericht door Steef »

Ikzelf heb de 2e situatie in gebruik gehad.
Een Icom AH4, met aan het aardpunt de radialen.

Werkt prima.
Niks mis mee.
Werkt zelf behoorlijk goed.

Maar een stukje coax en een tuner binnen is ook niet heel schokkend hoor.
Misschien ff een paar slagen in de coax op het punt waar deze naar binnen gaat.
De 1 op 4 zou ikzelf nooit gebruiken, maar hé.

Zo lang je niet op het allerhoogste impedantie punt stroom in die antenne probeert te proppen, kan je al snel groot Europa werken. En met alle kanonnen op de band, kan je zo wie zo de hele wereld horen.

Natuurlijk, het kan altijd beter.
Maar heel spannend is het allemaal niet op hf.

Als ik zou vertellen waar ik nu mee zit, en wat ik er allemaal mee hoor en werk, zou het forum te klein zijn hier.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#5 Bericht door PA1GVZ »

Steef schreef: Maar een stukje coax en een tuner binnen is ook niet heel schokkend hoor.
Misschien ff een paar slagen in de coax op het punt waar deze naar binnen gaat.
De 1 op 4 zou ikzelf nooit gebruiken, maar hé.
Waar de coax binnenkomt zit een mantelstroom filter, dus het rolletje coax is bij mij niet meer nodig.

Dus de coax kern direct aan de spriet? Geeft dit geen andere effecten? Meer gevoelig voor storingen in de buurt? Omdat de antenne dan niet meer elektrisch is verbonden via de trafo naar aarde.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Verticale antenne vraag

#6 Bericht door PA9X »

Ik kan je vraag denk ik wel beantwoorden. Ik heb zelf veel geëxperimenteerd met een CG-3000 autotuner met verschillende lengtes straler en allerlei soorten tegencapaciteit, variërend van willekeurige lengtes draden tot een 7 meter lang aluminium balkonhek, kortom zo'n beetje alles van metaal is hier al gebruikt om mee te zenden...

Beide opties zijn zeker een compromis, maar je kunt tenminste op een flink stuk HF uitkomen. Verwacht er alleen niet veel van op 80m en 60m. Maar op de andere banden gaat dit echt wel werken.

Ik denk dat je zo dicht mogelijk moet afstemmen bij de straler. Dus straler direct aan de autotuner hangen, dan heb je geen verlies over de coax. Maar, met die vier meter coax zal dat ook wel meevallen.

Hang wel een breedbandig mantelstroomfilter onder de autotuner. Bij mij brengt deze opstelling namelijk door mantelstromen best wat HF rommel in de shack.

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Verticale antenne vraag

#7 Bericht door PE1RTC »

Leuk topic, ben benieuwd of iemand daadwerkelijk ervaring heeft met beide situaties.
Je schrijft dat de 6m vertical het maximale is. Maar als jij die autotuner op een klein paaltje in de tuin zet, kan er dan geen draad van een meter of 10 aan?
Bij mij staat de (CG-3000) autotuner op een paaltje van een meter in de tuin. Vervolgens 7 meter verticaal langs een glasfiberpaal en dan een meter of 25 horizontaal naar de schoorsteen.
De radialen heb ik beperkt tot 1 draad van een meter of 20 die ik door de heg met de buren heb geweven.
Hiervoor jaren met een symmetrische dipool gewerkt van 2x 16m en ik ben ervan overtuigd dat mijn huidige inverted L hier beter werkt.
Zendzijdig wel te verstaan, want ontvangstzijdig is de ruisvloer behoorlijk toegenomen maar dat was ook te verwachten.

Ik denk dat je weinig verschil zult merken tussen beide oplossingen die je aandraagt, maar dat je veel zult merken als je die 6 meter kan verlengen.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Verticale antenne vraag

#8 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Al wat leuke opties gepasseerd tuner bij straler denk het beste
Maar je zou bij de eerste situatie de 4m coax kunnen vervangen door een open feeder en 1op4 of 1op1 balun bij de tuner

En als je niet van open feeders houd een dubbele coax als symetrische voedings lijn kunnen gebruiken tv coax noem maar op als het maar geleid even op gogelen
Kun je allband en vanaf daar waar het een kwartgolf straler is redelijk werken
suc6
eenvoud is de kunst van het ware

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#9 Bericht door PA1GVZ »

PE1RTC schreef: Ik denk dat je weinig verschil zult merken tussen beide oplossingen die je aandraagt, maar dat je veel zult merken als je die 6 meter kan verlengen.
De antenne staat op een dakterras van 2 x 5,5 meter. Verlengen kan maar dat worden dan rondjes op het dakterras. Alternatief is draden langs de gevel naar beneden maar dat ziet er niet zo heel fraai uit.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Verticale antenne vraag

#10 Bericht door Steef »

PA1GVZ schreef:
Dus de coax kern direct aan de spriet? Geeft dit geen andere effecten? Meer gevoelig voor storingen in de buurt? Omdat de antenne dan niet meer elektrisch is verbonden via de trafo naar aarde.
Ben nooit zo van de baluns.

Idd gewoon er aan vast knopen.
KISS is de manier mi.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Verticale antenne vraag

#11 Bericht door PA5COR »

Situatie 1 en 2 hier geprobeerd.
Wel met een aluminium buis antenne van 23 meter was voor die tijd inverted L tot de topdraad door ijzel sneuvelde.
Trafo, werkt op sommige banden maar een redelijke tot grote misaanpassing blijft, met de nodige verliezen.
Met MFJ998 1.5 KW auto tuner geen probleem on de nu 23 meter prik op 160 - 6 meter aan te passen, tot 20 meter gaat dat best goed daarboven gok ik dat de afstraling alle kanten opgaat behalve de goede...
Met die korte draad zal 40 en daarboven prima gaan met een redelijk bereik autotuner.
80 en 160 zal werken maar zeer beperkt.
Mijn coax is dan 14 meter lang vanaf antenne naar set in beide gevallen met balun en autotuner.
1;4 balun gaf meestal nogal wat mantelstromen ondanks 1000 meter draad als tegen capaciteit in de grond op de grond, onder het huis in de steeg en in de straat.
Lees dit maar eens door: https://www.g8jnj.net/cometcha250b.htm Daar beschrijft Martin G8JNJ het effect van trafo en tuner bij antenne en gemeten resultaten.
FF doorscrollen tot het midden, en wat lager voor tuner met 10meter draad.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#12 Bericht door PA1GVZ »

PA5COR schreef: Lees dit maar eens door: https://www.g8jnj.net/cometcha250b.htm Daar beschrijft Martin G8JNJ het effect van trafo en tuner bij antenne en gemeten resultaten.
FF doorscrollen tot het midden, en wat lager voor tuner met 10meter draad.
Als ik onderstaande dan bekijk dan gaat een tuner direct aan de spriet een aardig voordeel opleveren. Of zie ik dat verkeerd?
Dan de volgende vraag, krijgt een CG-3000 o.i.d. een draad van 6 meter afgestemd op een lagere band?
Bijlagen
Meting tov CG-3000.JPG

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Verticale antenne vraag

#13 Bericht door PA5COR »

De meeste winst zit in wat ik doe, tuner direct onder de antenne en deze de antenne laten aanassen.
De CG3000 heeft een redelijk groot bereik, dus zal dat op 80 zeker lukken, ik geef geen garantie dat dat ook lukt op 160 meter.
Wil je beslist op 160 meter waar ik meestal uithang dan kan je aan de eind van het draad nog een verleng spoel plaatsen.
zo gaat de meeste stroom in het stralende deel van de antenne.
Beeetje radialen leggen helpt behoorlijk, ik heb 1000 meter door de tuin etc maar de eerste radialen helpen het meeste, in plaats van lange radialen die je misschien niet kwijt kunt kun je ook veel korte radialen neerleggen.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#14 Bericht door PA1GVZ »

PA5COR schreef:De meeste winst zit in wat ik doe, tuner direct onder de antenne en deze de antenne laten aanassen.
De CG3000 heeft een redelijk groot bereik, dus zal dat op 80 zeker lukken, ik geef geen garantie dat dat ook lukt op 160 meter.
Wil je beslist op 160 meter waar ik meestal uithang dan kan je aan de eind van het draad nog een verleng spoel plaatsen.
zo gaat de meeste stroom in het stralende deel van de antenne.
Beeetje radialen leggen helpt behoorlijk, ik heb 1000 meter door de tuin etc maar de eerste radialen helpen het meeste, in plaats van lange radialen die je misschien niet kwijt kunt kun je ook veel korte radialen neerleggen.
Hoe verloopt de impedantie onder aan het voedingspunt van een straler van deze (korte) lengte? Dit om de bepalen wat het bereik van de tuner moet zijn. Ik noemde een CG-3000 echter denk ik meer aan een Icom RT-100, een kleiner formaat en slechts 1 kabel.

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: Verticale antenne vraag

#15 Bericht door PA7JWC »

Hallo Allemaal,

Ik maak op dit moment ook gebruik van CG3000 i.c.m L antenne, 5 grondradialen van 20m, 20m draad met verleng spoel met daar achter 5m. En ik moet zeggen dat dit best redelijk werkt op 160 en 80m ook resultaat 60m , 40m zijn goed! Het is geen wonder antenne en zeker voor hier in een woonwijk prima te doen. Ik heb reeds op 160m VY2ZM verwerkt maar goed deze heeft ook wel mega installatie voor 160m... :) Ik wil nu eens proberen om dit op een glasfiber hengel van 16m te maken en kijken welk resultaat ik hier mee boek. Ik volg dit draadje ook met interesse.... ;)
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Plaats reactie