Wat is een goede LC Trap?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Wat is een goede LC Trap?

#1 Bericht door PA2ER »

Goede dag, forumgenoten.

Ik heb nu een coax traped dipool voor 40/20, met als butterfly 10 meter. Dit werkt redelijk, maar wil toch eens experimenteren met LC traps.
Nu is het zo dat ik dus 2 traps moet maken voor 20mtr, resonantie frequentie 14,175 Mhz. Maar er zijn ontelbare manieren om een resonante kring te maken.
In sommige beschrijvingen word uitgegaan van 100pF, condensator, en weer andere de capaciteit in pF, gelijk aan de golflengte.
Wat mij belangrijk lijkt is de impedantie, en de bandbreedte, van de kring. Maar wat zijn de waardes waar je naar streeft, dat wordt me niet duidelijk in de vele beschrijvingen op internet.

Ik heb nu de stralers uitgevoerd in 1mm2 kabel. Maar is het niet beter dit in dikkere kabels uit te voeren?
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is een goede LC Trap?

#2 Bericht door PA3DAT »

Interessant, ik ga dit volgen.
Zelf ben ik een liefhebber van coaxtraps, waarbij de lengte van de coax de capaciteit bepaalt. Ik heb er meerdere gemaakt, zowel van draad als van aluminium buis, draaibaar. De oudste is bijna 40 jaar, 10/15/20m, die zit nu nog in de huidige mast.
https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... tennes.jpg

Ook een trapped vertical werkt uitstekend, bijv. voor 20/40m. Die is circa 9m lang en 1 : 1 op beide banden. Op de foto gebruik ik die als extra antenne voor een PACC-contest multi operator vanuit huis. Veel (zuid)Amerikanen op gewerkt tijdens de contest! De antenne gebruikt de hele bus als tegencapaciteit, geen radialen.

Afbeelding

Op Google ook veel over trapped dipoles (met dubbel p).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Wat is een goede LC Trap?

#3 Bericht door pe5t »

Lees dit maar eens.

https://www.w8ji.com/traps.htm

Opmerkelijk is dat een trap beter functioneert als hij niet op de resonantiefrequentie wordt gebruikt.
Maar het is dan wel wat lastiger om zo'n antenne te maken, immers de uiteinden worden dan niet ''afgekoppeld" en spelen dan ook een rol bij de resonantie van de antenne op de hoogste frequentie.
Coax-traps zijn de ''slechtste'', maar het verschil met een trap met luchtspoelen is niet groot

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat is een goede LC Trap?

#4 Bericht door PA0FRI »

Het beste is een "vierkante" spoel, dat wil zeggen de lengte = diameter.
De condensator heeft een waarde in pF gelijk aan de golflengte in meters.
Dus voor de 20 m band zou dat 20 pF zijn, maar 25 pF is ook goed.
Echter voor een trap zijn al die waarden niet zo kritisch.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Wat is een goede LC Trap?

#5 Bericht door pe5t »

Zoiets dus. Deze is voor 10.1 MHz, twee C's van 100 pF in serie is 50 pF, geeft nog wat hogere spanningszekerheid.
Spoel iets te lang maken en dan de juiste aftakking voor resonantie zoeken. Dit hangt al jaren buiten.
Bijlagen
P1010151.JPG

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat is een goede LC Trap?

#6 Bericht door PA0FRI »

pe5t schreef:Zoiets dus. Deze is voor 10.1 MHz, twee C's van 100 pF in serie is 50 pF, geeft nog wat hogere spanningszekerheid.
Spoel iets te lang maken en dan de juiste aftakking voor resonantie zoeken. Dit hangt al jaren buiten.
Mooi gedaan, HBW (het betere werk)!

Traps kunnen ook met ringkernen, https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/W3DZZ/w3dzztrap.htm
Bijlagen
trap t200-2 f.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Wat is een goede LC Trap?

#7 Bericht door ON7RA »

@ PD2RTO
Of zoiets?

En zoals Frits al aan gaf, het beste is om de condensatorwaarde gelijk aan, en of iets groter te nemen
dan de golflengte. Dan komt dit praktisch overeen met een spoelwaarde, van de golflengte gedeeld door 4.
vb: 10m = C 10pF en L 2.5µH = 31.831 MHz
Met bv:15pF en 1.8 µH = 30.629 MHz

De Mini Ring core calculator is een goed hulpmiddel, maar een LC meter is heel handig, en een Nano VNA een must.

PS: Neem vooral c's die geschikt zijn!
Bijlagen
wiretrap_big.jpg
wiretrap3.jpg
wiretrap3.jpg (7.39 KiB) 5277 keer bekeken
73 Renaat :D ON7RA :D

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Wat is een goede LC Trap?

#8 Bericht door PA2ER »

PA3DAT schreef:Interessant, ik ga dit volgen.
Zelf ben ik een liefhebber van coaxtraps, waarbij de lengte van de coax de capaciteit bepaalt. Ik heb er meerdere gemaakt, zowel van draad als van aluminium buis, draaibaar. De oudste is bijna 40 jaar, 10/15/20m, die zit nu nog in de huidige mast.
Ja heb daar ook zeker goede ervaringen mee. Heb al eens een setje LC traps gemaakt en in de mast gehangen, maar het resultaat was dat na een half uur de coax traps, er weer in hingen. En zoeken op "trapped dipool", met dubbel p scheelt inderdaad HI.
pe5t schreef:Lees dit maar eens.

https://www.w8ji.com/traps.htm
Heb het zeker doorgelezen, en interessant dat bandbreedte (Q), weinig invloed heeft. Dat de traps beter werken als ze net niet resonant, is mij beken en heb mijn huidig traps ook zo getuned.
PA0FRI schreef:Het beste is een "vierkante" spoel, dat wil zeggen de lengte = diameter.
De condensator heeft een waarde in pF gelijk aan de golflengte in meters.
Dus voor de 20 m band zou dat 20 pF zijn, maar 25 pF is ook goed.
Echter voor een trap zijn al die waarden niet zo kritisch.
Dat van de "vierkante" spoel had ik nog nergens gelezen, maar hier zorg je toch weer voor een bepaalde verhouding.
pe5t schreef:Zoiets dus. Deze is voor 10.1 MHz, twee C's van 100 pF in serie is 50 pF, geeft nog wat hogere spanningszekerheid.
Spoel iets te lang maken en dan de juiste aftakking voor resonantie zoeken. Dit hangt al jaren buiten.
Wauw hoeveel vermogen moet daar wel niet doorheen HI. Zie dat je voor de stralers een kabel gebruikt, van iet van 4mm diameter. Is dat ook voor het vermogen, of verbeterd dat ook de afstraling?
PA0FRI schreef:Traps kunnen ook met ringkernen, https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/W3DZZ/w3dzztrap.htm
Dit had ik op je site al gelezen. Maar vind het gewicht ervan, nogal nadelig.
ON7RA schreef:De Mini Ring core calculator is een goed hulpmiddel, maar een LC meter is heel handig, en een Nano VNA een must.
Heb het programma ook in gebruik, en lc meter, en VNA ook zelf gebouwd.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat is een goede LC Trap?

#9 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef:Traps kunnen ook met ringkernen, Dit had ik op je site al gelezen. Maar vind het gewicht ervan, nogal nadelig..
Dat valt erg mee want met de ringkern heb je minder koper nodig.
Ik dacht ook dat het een groot verschil zou uitmaken en heb trap zonder kern en trap met (T200-2) kern
beide in een zelfde behuizing op een weegschaal gezet en het verschil was maar 8 gram.
Ik weet alleen niet meer welke van de twee de zwaarste was.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Douwe Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2017, 16:45
Roepletters: PA0DBA
Locatie: Vledder

Re: Wat is een goede LC Trap?

#10 Bericht door Douwe Bakker »

Het lijkt mij dat de q-factor van de kring met een kern slechter is dan die zonder kern.
Ik kan het niet weerleggen. Maar dat gevoel heb ik.
Douwe

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Wat is een goede LC Trap?

#11 Bericht door PA2ER »

Ja klopt ook wel Fritz, maar het leuke van coax of lc traps is, dat je dat van materiaal uit de rommel bak kan maken.
Houd er wel van om van onderdelen uit de oude apparaten, te hergebruiken. Zo heb ik mijn maas RX-600 swr meter, ook gemodificeerd naar echte pep meter, met onderdelen uit de graai-bak.
Douwe Bakker schreef:Het lijkt mij dat de q-factor van de kring met een kern slechter is dan die zonder kern.
Ik kan het niet weerleggen. Maar dat gevoel heb ik.
Uit diverse studies en metingen is gebleken dat de bandbreedte (Q), weinig invloed heeft op de werking van een trap.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wat is een goede LC Trap?

#12 Bericht door PA3HMP »

ben daar jaren geleden ooit eens mee aan het prutsen geweest toen de novice op HF mochten om daar een simpel ontwerp voor te maken wat je met huis tuin en keuken spullen kon maken zodat de nieuwe novice zonder al te veel moeite op de banden konden uitkomen.

http://www.pa3hmp.nl/draadant.htm

Plaats reactie