Antenne opkalofateren

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Antenne opkalofateren

#1 Bericht door PE2AAB »

Ik heb even gezocht maar vond niet direct een eerder bijpassend topic. Ik kan me er nog wel iets van herinneren maar wellicht terloops genoemd in een ander lopend topic.

Mijn vraag; ik heb een antenne waarvan de dome (behuizing) is gemaakt van fiberglas o.g.
Na jaren van buiten staan is dit helemaal dof geworden en geeft dit zelfs wit af. Hoe kan ik dit het beste behandelen? Schuren, oppoetsen en blanke lak o.i.d.? Iemand tips of ervaring?

Denk aan antennes van b.v. Diamond.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antenne opkalofateren

#2 Bericht door ON7RA »

In dit topic staat iets over het behandelen van glasvezel denk ik?
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... st#p246112

Gewoon overschilderen kan denk ik.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne opkalofateren

#3 Bericht door PE2AAB »

Ah daar staat inderdaad wat info. Nee, met het woord Surfmast was ik er niet uitgekomen ;-)

Dan zullen we dit topic maar specifiek aan antenne herstel van glasfiber antennes wijden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne opkalofateren

#4 Bericht door pc1mb »

Het wit is gelcoat, dat verkrijt op den duur. Kan op zich geen kwaad. Je kunt het polijsten en in de was zetten, dat blijft weer een jaar of twee goed (dat doen ze veelal met polyester boten) of inderdaad opschuren en overschilderen (dat wordt gedaan door wie geen zin in poetsen heeft of een ander kleurtje wil :lol: )

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Antenne opkalofateren

#5 Bericht door PH4CK »

Ik heb een antenne opgeknapt door er krimpkous omheen te doen.
Was het minste werk. :)
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne opkalofateren

#6 Bericht door PA4WK »

Licht opschuren met schuurpapier 400
Stof vrij maken
Paar laagjes witte spuitlak er op
Paar dagen goed laten uitharden
Tenslotte behandelen met autowax
Let bij alles op dat je geen polyester stof inademt en geen vezels in je handen krijgt
suc6 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne opkalofateren

#7 Bericht door PA3DJS »

Zoals reeds aangegeven, pas op met glashaar.

Ik zou eerst nat schuren (eventueel wat spiritus in het water om oppervlaktespanning te breken). Nat vind ik beter gaan en je krijgt geen stof in de lucht. Afdrogen en goed laten drogen. Controleren of de radome niet afgeeft. Zo ja dan nog een keer schuren. De nieuwe laklaag moet op een goede ondergrond komen.

Zoek in je schuur/kelder/etc de beste hoogglanslak voor buiten die je hebt staan in de gewenste kleur. Ik ben niet van de "waterverf". Hoogglanslak blijft langer mooi/goed.

Eerste laag wat verdunnen zodat het lekker overal tussenkruipt en tenminste twee dagen laten uitharden bij kamertemperatuur zodat het al behoorlijk hard is. Met schuurpapier eventuele haren en andere uitsteeksels even wegschuren. Dat gaat heel snel, een paar bewegingen moet voldoende zijn. Daarna met een fijne zachte schuurpad (zoals Wim zegt rond korrel 400) de hele radome mat schuren (ik doe het nat). Afdrogen en goed laten drogen. De radome moet dan helemaal dof zijn (zodat de volgende laag goed hecht).

Vervolgens twee keer aflakken, met tussentijds schuren met een zachte schuurpad. Gebruik geen oud schuurpapier, zonde van je tijd en de oppervlaktegesteldheid is met oud (gebruikt) schuurmateriaal gewoon slechter voor goede hechting. De schuurkorrels wordt ook bot, al blijven ze zitten.

Als de radome echt slecht is, heb je wellicht nog een laag nodig. De mastverlenging voor de 80 m antenne op Scouting heeft 5 lagen gekregen. Het liefst had ik er nog een laag opgezet, maar die tijd is er niet vanwege dat JOTA snel komt.

Ja, ik weet dat als de gelcoat echt weg is en je op veel haar zit, impregneren met epoxy beter is. Maar het is geen boot en/of wordt zwaar belast. Bovendien niet idereen heeft lamineer/impregneer epoxy staan. Gewoon met verdunde lak beginnen gaat ook aardig goed. Voor eerste lagen die lekker moeten intrekken meng ik owatrol bij, in plaats van terpentine, maar owatrol heeft ook niet iedereen staan.

Als je een mooi resultaat wilt, bezuinig dan niet op je kwast (dus kwast met mooi gespleten haren). Voor zulke kleine oppervlakken pak ik geen roller. Veel mensen hebben de neiging om een zo dik mogelijk laag op te brengen. Beter is dunne lagen. Je krijgt geen zakkers en de lagen harden beter uit.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Antenne opkalofateren

#8 Bericht door PA1FJ »

Even wat opschuren en lakken met epoxy hars, gaat dan weer jaren mee.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne opkalofateren

#9 Bericht door PA3DJS »

PA1FJ schreef:Even wat opschuren en lakken met epoxy hars, gaat dan weer jaren mee.
Alleen als je epoxyhars gebruikt die bedoeld is voor buitengebruik (dus als aflak). "Gewone" epoxyhars is niet UV-bestendig.

Voor de kleine hoeveelheid die je nodig hebt voor een "witte stok" sprietantenne loont het denk ik niet om daarvoor een blik UV-bestendige epoxyhars te kopen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Antenne opkalofateren

#10 Bericht door PA5COR »

Blikje polyester bootlak halen, hoogglans, na 5 jaar ff oppoetsen met autowas na 10 jaar schuren nieuwe laag aanbrengen.
Sprietantennes blinken in de zon, net dit jaar geschilderd met mooi kwastje van goede kwaliteit.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne opkalofateren

#11 Bericht door PE2AAB »

Dank allen voor de zeer bruikbare tips so far! Van al deze middelen weet ik bijna zeker dat ik ze niet in de schuur heb staan dus dat wordt sowieso aanschaffen. Ga eerst de zaak schuren met een hoog getal korrel schuurpapier, al dan niet nat.

Ik zal wat foto's posten van de voortgang en uiteraard voor/na fotos ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne opkalofateren

#12 Bericht door PA3DJS »

PE2AAB schreef:Dank allen voor de zeer bruikbare tips so far! Van al deze middelen weet ik bijna zeker dat ik ze niet in de schuur heb staan dus dat wordt sowieso aanschaffen. Ga eerst de zaak schuren met een hoog getal korrel schuurpapier, al dan niet nat.

Ik zal wat foto's posten van de voortgang en uiteraard voor/na fotos ;-)
Heeft je buurvrouw/-man niet een restje witte verf voor buitengebruik staan?

Plaats reactie