Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#46 Bericht door pa0ejh »

Je 4mtr Reflector is 2100mm
Je 4mtr Dipool is 2026mm
Je 4mtr 1e Director 2054mm dus langer als de Dipool ?????
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#47 Bericht door pe5t »

Eerste director langer dan dipool? Ja dat kan omdat de zeer nabije 50 Mhz dipool de 70 Mhz straler electrisch verlengd.

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#48 Bericht door PA9RD »

PA4WK schreef:Hallo Ruud, je gaf eerder aan dat je de beschikking hebt over een goede antenne analyser,
Kun je wat meer vertellen over wat je meet?
73 Wim
Helaas nu even niet meer Wim, ik heb geen screenshot gemaakt of dingen opgeschreven. Wat ik wel weet is dat ik geen 50 Ohm had en een hele hoge SWR van oneindig tot 1 op 10 en iets lager.

Ik ben nu eerst bezig met alles opnieuw na meten en bekijken wat er mis kan zijn gegaan. Ik ga een nieuwe boom bestellen en nu dan maar 30x30 (i.p.v. de 25x25 die ik nu heb) omdat dan de klemmen helemaal recht en strak op de boom passen. Ik ga ook nog even mijn afmetingen tussen de elementen nameten als ik nu alles van deze boom afgehaald heb, om ook daar van zeker te zijn dat er geen afwijkingen in de maat zitten. Ook gaan de dopjes er af (ja, de dopjes die er in zitten en dus geen invloed hebben op de lengte van de elementen) en meet ik nóg een keer alle radialen na. Gewoon om er zeker van te zijn dat dát allemaal klopt. Mocht er een te kort zijn (wat ik niet geloof) dan kan ik evt gelijk nieuwe 12mm buis mee bestellen.

Ik heb in ieder geval al een nieuwe straler gemaakt met een ander soort balun er aan. Ik heb bij InnovAntennes de coax balun besteld met de ferrietkralen erom en het geheel in de krimpkous zit. Aan een kant de 2 ringetjes voor onder de boutjes aan de straler en aan de andere kant een female N connector. Dit ga ik van de week weer eens proberen en meten. Waar ik nu nog mee zit is de evt hoogte van de antenne bij het meten. Bij Bas zag ik dat hij niet zo hoog stond maar dat hij toch een goede SWR waarde had op dat paaltje. Ik had hem gemeten op iets van een goede 2 meter hoog, maar later ben ik naar het open veld gegaan en heb hem daar op een aantal van die groene legermastjes gezet en toen stond hij toch iets van een meter of 4 á 5 hoog en helemaal vrij....alleen bogen die mastdelen door het gewicht iets door en stond de antenne een beetje scheef te kijken naar boven/beneden gericht. Dat zou niet uit mogen maken maar ook nu weer een hoge SWR en rare meting.....
Nog maar een keer de RTFM van de RigExpert doornemen :lol: :wink: :oops:

We gaan het zien.....

wordt vervolgd....
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#49 Bericht door PA4WK »

Hallo Ruud,
volgens mij zijn de maten in de tekening hart maten en dus niet zoals je schrijft "mijn afmetingen tussen de elementen nameten"
Dat de antenne in test opstelling scheef staat is geen probleem, maar dan het best met zijn reflector naar de grond.
Als je hem een halve golf dus 3 meter hoog neer kunt zetten prima, maar wat lager zal ook niet zo veel invloed hebben.
Als je zover bent dat je weer gaat testen kijk dan in ieder geval met de analyser of hij ergens wil dippen.
Het moet lukken, deze ontwerpen zijn al vele malen nagebouwd.
Ben benieuwd, hou ons op de hoogte, wil zelf in het voorjaar de 5 + 5 maken.
Groet en suc6 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#50 Bericht door PA3DAT »

PE5TT schreef:
PA3DAT schreef:k heb 'm al voor het mantelstroomfilter aan massa liggen
Dat lijk mij niet een gewenste situatie, daar een dipool symmetrisch is waarvan je nu één poot aan massa knoopt.

Ikzelf heb helemaal niks aan de boom (massa) gekoppeld, geen enkel element, de dipool niet, en ook de coax niet voor en niet na de balun, en prima swr op beide banden
Maar een dipool met een mantelstroomfilter ligt die niet altijd met één poot aan massa? Je knoopt er een coaxkabel, die ligt ook altijd met de buitenmantel aan massa, toch?
Ik heb ook een prima SWR op beide banden, best DX zover is ruim 4700km (Bahrein). Met de antenne op circa 12,5m boven de straat.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#51 Bericht door ----- »

PA3DAT schreef:Maar een dipool met een mantelstroomfilter ligt die niet altijd met één poot aan massa? Je knoopt er een coaxkabel, die ligt ook altijd met de buitenmantel aan massa, toch?
Daar is toch de mantelstroom filter (balun) voor, om de asymmetrische coax om te zetten naar de symmetrische dipool. Als je dan aan de symmetrische kant van de balun één poot aan massa hangt kan je net zo goed geen balun doen (wat meestal ook prima werkt).

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#52 Bericht door PA9RD »

PA4WK schreef:Hallo Ruud,
volgens mij zijn de maten in de tekening hart maten en dus niet zoals je schrijft "mijn afmetingen tussen de elementen nameten"
Groet en suc6 Wim
Hoi Wim,
Ja sorry, misschien was het niet helemaal duidelijk maar de maten die ik gehanteerd (afgemeten/opgemeten en afgetekend) heb zijn natuurlijk de hart op hart maten van de elementen. Mijn kop ligt wel door de war maar die gaten heb ik wel zo gemeten, dus ik ga er vanuit dat ik dat goed gedaan heb.
Voor de duidelijkheid: ik heb een soort Stauff klemmen gebruikt die ik ooit bij Attilla van NuXCom besteld had en die zijn hetzelfde als de bekende Stauff. De buis is 12mm diameter dus het midden is zeg maar 6mm. Ik heb bovenop streepjes gemarkeerd en die doorgetrokken naar de zijkant zodat ik het midden van de klemmen kon bepalen. Daarna 2 putjes met de centerpons en dan door de gaten van de klemmen boren door de boom heen. De aluminium elementen zitten dus hart op hart gemeten, al zag ik al wel ergens dat ik iets "weggelopen" was met de boor, het blijft aluleminimalum, maar dat was minimaal en kon ik met het andere gat corrigeren......

Ik ging en ga er nog steeds van uit dat daar geen echte fouten in zitten. Nu de rest nog, maar afgelopen dagen was het weer nou ook niet echt droog dus buiten aan klooien was er ook niet bij. Vandaag had ik goede hoop en ging ik even buiten spelen maar het begon alweer te druppelen die over ging in een echte regenbui dus maar gestopt zonder echt iets gedaan te hebben, helaas.

Onduidelijk is nu nog of er een massa connectie bedoeld is in het ontwerp of niet. Bij de een lees ik dat die het wel gedaan heeft en bij een ander weer niet. In de tekening is er niks te vinden en in de tekst ook niet. Bij beide is de SWR goed dus wat is dan het probleem zou je zeggen....? In het midden van de elementen is alles gewoon NUL ofwel DOOD dus geen punt, of juist wel.......maar weer even een antenneboek openslaan. Ik weet niet beter dat het midden van een element normaal nul/0 is, of dood zoals ze zeggen als de elementen door de boom lopen of direct op de boom gemonteerd zijn met een isolator met een boutje door het element.

Wie het beter weet mag het zeggen....

Van de week maar even verder kijken met droog weer......andere straler monteren en de Engelse balun proberen aan de analyser en evt een coax gewonden lucht balun maar dan moet ik ergens effe een N connector female scoren. Ik wil er wel een paar bestellen maar 1 of 2 per post is niet interessant......maar even samenvoegen met een bestelling ergens.

Oh ja, ik had Pop al een keer een email gestuurd (maandje of 2 geleden of zo) maar nog geen antwoord gehad......

Wordt vervolgd.....
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#53 Bericht door PA9RD »

PA3DAT schreef:
PE5TT schreef:
PA3DAT schreef:k heb 'm al voor het mantelstroomfilter aan massa liggen
Dat lijk mij niet een gewenste situatie, daar een dipool symmetrisch is waarvan je nu één poot aan massa knoopt.

Ikzelf heb helemaal niks aan de boom (massa) gekoppeld, geen enkel element, de dipool niet, en ook de coax niet voor en niet na de balun, en prima swr op beide banden
Maar een dipool met een mantelstroomfilter ligt die niet altijd met één poot aan massa? Je knoopt er een coaxkabel, die ligt ook altijd met de buitenmantel aan massa, toch?
Ik heb ook een prima SWR op beide banden, best DX zover is ruim 4700km (Bahrein). Met de antenne op circa 12,5m boven de straat.
Aloys, je hebt gelijk vwb dat de mantel van je coax aan een kant van de dipool zit en bij je set aan de massa daar maar het gaat er om of je de boom wilt betrekken in het geheel. Bij sommige ontwerpen is dit idd het geval maar bij dit ontwerp van Pop YU7EF is dat niet zo. Alle elementen, dus ook de straler/radiator zitten geïsoleerd op de boom omdat je anders te maken krijgt met een BC ofwel Boom Correctie en dat is nu niet het geval. Dus die ene kant van de dipool met je buitenmantel is ook vrij en geïsoleerd van de boom. Alle elementen zitten verhoogd en vrij van de boom gemonteerd. Deze antenne is ook ontworpen op 50 Ohm (aansluiting), maar gezien het punt BALanced (de dipool/straler in 2 delen) naar UNbalanced (coax) is een mantelstroom filter gewenst. In dit geval zegt Pop zelf dat bij dit ontwerp een luchtgewonden balun van coaxkabel voldoende is. Hij heeft het over iets van 9 windingen om evt rommel over je buitenmantel weg te houden van je set en shack....tenminste dat denk ik in mijn mening.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#54 Bericht door PA3DAT »

Ik ga het nog eens bestuderen. Misschien volgend voorjaar die aardverbinding tussen de boom en het chassisdeel eens verwijderen. Ondertusssen werkt ie, zoals eerder gemeld, als een speer. Op de miniVNA zag het er ook perfect uit, net als de SWR en de DX op 4m.

Ik schreef eerder al: best DX tot nu toe :D is ruim 4700km (Bahrein). Ik vergat echter te vermelden: op 4m!
Ik was deze zomer voornamelijk actief op 4m en 2m.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#55 Bericht door PA1cm »

Hallo mede amateurs,

Een paar vragen.
Ik ben van plan om deze antenne te bouwen, maar welke wanddikte van de 12 mm buizen hebben jullie gebruikt? Als ik op website van aluminium op maat kijk zie ik alleen een wanddikte van 1mm, is dit net niet iets te dun? Mijn voorkeur zou 1,5mm zijn, wat zijn jullie ervaringen?

Als laatst vraag. Ik zie steeds meer dat de elementen onder de boom gemonteerd worden i.p.v er boven, iemand enig idee wat hiervan de voor- of nadelen zijn?

73' PA1CM Corné

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#56 Bericht door PA4WK »

Nee hoor 1mm is dik zat.
Als je het bij aluminium op maat gaat bestellen vergeet dan niet de dopjes voor de uiteinden mee te bestellen.
Elementen op of onder de boom maakt niets uit.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#57 Bericht door PE4BAS »

Gewoon de goedkope 12mm 1mm dik nemen. Is zat dik genoeg. En inderdaad de dopjes gelijk mee bestellen. Ik heb zelf bij de bouwmarkt 5x 6mtr van deze buis besteld. Heb ze ter plekke direct doormidden gezaagd om het geheel te kunnen vervoeren. Weet niet meer wat ik er voor betaald heb maar was niet veel. Als je ze op internet besteld ben je meer kwijt omdat het vervoer van dit soort lengtes erg duur is.

Zie voor plaatjes: https://pe4bas.blogspot.com/2020/06/4m6 ... gress.html

PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#58 Bericht door PA1cm »

Prima dan wordt het 1mm wanddikte, ben er alleen nog niet aan uit of het de 5+5 of de 6+7 elements wordt.

73' PA1CM Corné

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#59 Bericht door PA4WK »

@ Ruud PA9RD, zijn er nog ontwikkelingen met de 50 - 70 MHz. antenne?
Ben heel benieuwd omdat ik in het voorjaar er ook aan wil beginnen.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#60 Bericht door PA9RD »

PA4WK schreef:@ Ruud PA9RD, zijn er nog ontwikkelingen met de 50 - 70 MHz. antenne?
Ben heel benieuwd omdat ik in het voorjaar er ook aan wil beginnen.
73 Wim
Hoi Wim, nou in zoverre de ontwikkeling dat ik het allemaal even zat was en de antenne uit elkaar gehaald heb en die effe lekker opgeborgen heb in de bijkeuken, ofwel opslagplaats voor dit soort materiaal en dingen haha......
Het weer was de afgelopen maanden nou ook niet echt zo dat je effe lekker buiten bezig kon zijn met antennes. Ik ga als het beter en warmer weer wordt weer verder en dan begin ik opnieuw met een nieuwe boom maar nu van 30x30, dikte materiaal moet ik nog even bekijken. Er is ook 30x30x2,5 en ik geloof zelfs 3 dik te verkrijgen maar dat kan wel eens zwaar gaan worden.

Eerst dus een nieuwe boom en dan toch alle elementen na meten op lengte en controleren. Zijn die goed dan kan ik die weer gaan gebruiken, en anders moet er nieuwe buis komen van 12x1. Voorlopig dus even helemaal niets en eerst tussendoor ook nog even een ander probleempje "tackelen" zodat ik volledig aan de gang kan.

Ik hou je/jullie op de hoogte!

P.S, oh ja, ik heb inmiddels via een omweg contact gehad met Pop, maar die zegt gewoon dat het moet werken maar wel nauwkeurig luistert qua maten. Ik kon hem evt proberen (weer) te mailen met vragen en dan kijken we verder.....als dat lukt.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Plaats reactie