Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#16 Bericht door PA9RD »

Ik heb dit even mee zitten lezen en bekijken en ik heb deze antenne ook gebouwd, alleen heb ik een kleine variatie toegepast door een kast te gebruiken waar de stralers inzitten. Dit om het geheel waterdicht te maken en te houden. Ik heb hier dan ook gebruik gemaakt van een ringkern balun met teflon coax gewonden, alleen is het nu zo dat door die kast mijn stralers dus iets verhoogd boven de boom zitten en niet meer op een rechte lijn met de andere elementen. Zou dit veel verschil uitmaken bij deze antenne? Ik had op een foto van Aloys gezien dat deze echter ook een kastje gebruikte voor de stralers in te monteren. Dit is echter wel een kleinere kast en de coaxbalun zit er buiten, dus je zou zeggen dat het geen probleem moet zijn, of zou moeten zijn denk ik. Metingen met mijn (waarschijnlijk onbetrouwbare) analyzer gaf ook een veel te hoge SWR aan met een bandsweep op zowel 50 als 70 MHz. Ik ga het ontwerp nu dus opnieuw aanpassen met de, door POP ook gebruikte en aanbevolen coaxbalun en evt een kleinere maat kastje om in ieder geval de stralers met de verbinding van AMP stekkertjes (wel gesoldeerd HI) toch droog te houden. Waarom.....? Als die bij mij in de mast hangt kan ik er niet zo makkelijk meer bij. Ik heb helaas geen kantelmast. Ook ga ik dan de ringkern balun verwijderen. Iedereen die ik hier over lees en spreek heeft goede ervaringen met deze antenne maar ergens gaat er iets niet goed bij mij. En ja.....de maten heb ik echt exact aangehouden dus daar ben ik niet bang voor. Iemand nog een idee of opties dier ik zou kunnen proberen buiten het door mij al genoemde....
En voor Aloys de vraag dus of jij problemen hebt met de evt invloed van het stuk aluminium onder de "blote" delen van de stralers.....je zou zeggen dat dit een capaciteit kan zijn of worden?

Ik hoor en lees het wel....
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#17 Bericht door PE4BAS »

Ik denk dat het wel degelijk verschil maakt dat hoogte verschil met de elementen. Ik heb zelf veel aandacht besteed aan het precies in lijn krijgen van alle elementen. Als je (dipool) straler te hoog zit zou je de andere elementen ook kunnen "ophogen". Zelf gebruik ik geen kastje maar heb de verbinding van de coax aan de straler goed met vulcaniserende tape ingepakt. Heb dat ook bij meerdere andere amateurs gezien. Het is de meest eenvoudige aansluiting.... Er zijn zelfs antennes waar de verbinding met de dipool gewoon in de open lucht is, geen bescherming dus. Bij mijn 4 element 10m LFA is dat ook zo, en het werkt nog steeds....

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#18 Bericht door pa1dde »

Ook niet onbelangrijk is de juiste boomdiameter.

Welke boomdiameter ( vierkant ) is voor deze antenne afdoende? 25 x 25 mm of 30 x 30 mm? En welke wanddikte?
Onnodig zware boom is ook niet wenselijk i.v.m. het totaalgewicht van de antenne.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#19 Bericht door PA3DAT »

Ik dacht 30 x 30 x 2mm. Ik kan het nu niet nakijken, het ligt thuis en ik zit in Denemarken...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#20 Bericht door PA7JWC »

Hoi Roy,

Ik heb gebruik gemaakt van 30x30x1,5mm
welke wil je gaan bouwen 5/5 of 6/7 ?
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#21 Bericht door Snof »

pe5t schreef:Zo kun je ook de elementen op de boom bevestigen. Kabelzadels, bij iedere bouwmarkt voor een habbekrats te koop
Die zadels kunnen niet tegen uv licht en breken als ze wat ouder zijn zeer snel af...leuk als er iets onder de antenne staat.

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#22 Bericht door pa1dde »

PA7JWC schreef:Hoi Roy,

Ik heb gebruik gemaakt van 30x30x1,5mm
welke wil je gaan bouwen 5/5 of 6/7 ?
Hoi Jan-Willem,

Ik ga de 5/5 bouwen.

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#23 Bericht door pa1dde »

PA3DAT schreef:Ik dacht 30 x 30 x 2mm. Ik kan het nu niet nakijken, het ligt thuis en ik zit in Denemarken...
Hoi Aloys,

Dank voor je reactie, zo te zien is jou antenne 'vrijdragend'. Geen touwtjes om doorzakken van de boom te compenseren.
Daar kan ik wat mee :)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#24 Bericht door PA3DAT »

Ik heb het even uitgezocht, PC9F heeft exact dezelfde. Het is 30 x 30 x 2mm. Heeft voldoende
stijfheid op die lengte van ca. 4,10m.
Hij was 6m lang, ik heb 'm op 4,10 / 1,90m laten afzagen, dat paste in mijn kampeerbus... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#25 Bericht door pa1dde »

PA3DAT schreef:Ik heb het even uitgezocht, PC9F heeft exact dezelfde. Het is 30 x 30 x 2mm. Heeft voldoende
stijfheid op die lengte van ca. 4,10m.
Hij was 6m lang, ik heb 'm op 4,10 / 1,90m laten afzagen, dat paste in mijn kampeerbus... :D
Dank je Aloys, dan houd ik dat ook aan.
Fijne voortzetting van je verblijf in OZ-country :wink:

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#26 Bericht door PA7JWC »

pa1dde schreef:
Hoi Jan-Willem,

Ik ga de 5/5 bouwen.
Kijk dat is mooi antenne!
Nou ik zou zeggen succes met bouwen van antenne en we zien de foto’s van zelf... :wink:

Ondertussen ben ik hier ook weer materiaal aan het verzamelen moet nog 6/7 bouwen voor mijn vader PB2A.
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#27 Bericht door pa1dde »

PA7JWC schreef:
pa1dde schreef:
Hoi Jan-Willem,

Ik ga de 5/5 bouwen.
Kijk dat is mooi antenne!
Nou ik zou zeggen succes met bouwen van antenne en we zien de foto’s van zelf... :wink:

Ondertussen ben ik hier ook weer materiaal aan het verzamelen moet nog 6/7 bouwen voor mijn vader PB2A.
Bedankt Jan-Willem, jij ook succes toegewenst met de bouw van de antenne voor je vader.

73 Raymond

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#28 Bericht door PA9RD »

Hallo allen hier,

Even een kleine update over mijn zelfgebouwde antenne:
Ik krijg hem niet goed, op geen enkele manier! Ik heb nu een veel kleiner kastje met alleen de straler erin met de aansluiting naar een N chassisdeel. De coax balun zit er nu buiten met 2 N connectoren (1 male, 1 female) dus ik kan de balun er zo tussenuit halen. Het voordeel is nu dat alle elementen eigenlijk wel op gelijke hoogte met elkaar zitten.
Je zou dus zeggen dat het nu moet kloppen, maar dat doet het niet. Ik heb alle maten nog eens gecontroleerd en nagemeten maar daar vind ik geen echt gekke dingen.
Als ik de plaatjes/foto's/tekeningen bekijk van de 5x5 en de 6x7 elements valt mij op dat bij de 6x7 de straler als 3e element gemonteerd zit en dus de (capacitief gevoede) straler voor 4 meter voorwaarts "aanstoot" en bij de 5x5 versie zit die 4 mtr straler er juist achter. Dat vind ik wat vreemd, net als de maten van de elementen. De straler van het 4 mtr deel is met een lengte van 2026mm korter dan de 1e director die 2054mm is. Ook dat vind ik vreemd, maar het zou kunnen kloppen. Kan iemand dit bevestigen of is dit toch een foutje?
Ik heb als echt meetapparaat nu een analyser RigExpert AA-170 (te leen) maar die geeft nog steeds een veel te hoge SWR aan. Als ik de metingen zie bij de andere bouwers vraag ik mij echt af wat er fout is gedaan door mij? Ik kom er even niet meer uit en denk dat ik opnieuw moet beginnen en dan ook maar een malletje moet maken voor de gaten en mijn meetlint vastplak op de boom. Centerponsje erbij en een putje tikken op de plek van de te boren gaten. Ik zal dus aan een nieuwe boom moeten beginnen te denken en alle elementen NOG maar een keer nameten. En hopen dat het verschil in de lengte van die 2 elementen inderdaad klopt.

Ik zal een foto/plaatje bijvoegen.

Wat ik in ieder geval ga doen is dan maar een nieuwe boom bestellen en dan deze keer een 30x30 (ik heb nu een 25x25x3 en misschien dan ook de 2,5/3mm dikke versie voor de stevigheid. Ik denk dat 30x30 in 1,5 of 2mm wanddikte toch iets te dun is voor die 4,25 meter boomlengte. Ik wil liever geen touw of staalkabel gebruiken om de boom "op te hangen"! Ik zou eventueel wel een hulpboom kunnen monteren onder de normale boom en die met een 2e klem aan de mastbuis vastzetten.

Graag jullie input en ervaringen......
Bijlagen
Dit is de tekening van de 5x5 element 6/4 combi.
Dit is de tekening van de 5x5 element 6/4 combi.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#29 Bericht door PA4WK »

Heb je hem al eens zonder BalUn geprobeert?
Dan kun je een fout in de BalUn in ieder geval uitdluiten.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#30 Bericht door PA9RD »

Hoi Wim,

Ja, daarom had ik de luchtgewonden Balun uitgevoerd met 2 N-connectoren en gewoon een chassisdeel N in het kastje geplaatst met een heel kort stukje coax naar de aansluitingen op de stralerdelen. Ik zal straks even kijken of ik een foto kan plaatsen via mijn telefoon en als nieuw bericht.
ook heb ik de vraag op welke hoogte hebben jullie de antenne getest qua SWR etc.....bij sommigen zag ik hem op 2 bokjes laag bij de grond liggen maar vlgs mij zou je minimaal 3 meter boven de grond moeten zitten.
Ik heb wat rommel en oude antennes in de tuin staan maar de antenne stond op een buis in een tegelvoet op ongeveer 2 à 2,5 mtr hoog.

Ik zal straks nog even kijken en een nieuw antwoord en dan evt met foto erbij plaatsen......
voor nu even QRX zoals we zouden zeggen......

Wordt vervolgd!
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Plaats reactie