Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#31 Bericht door pe5t »

Vervelend voor je dat het niet werkt. De 1:1 balun (lucht of ringkern) kan eigenlijk geen invloed hebben op de aanpassing. Kan het probleem ook in de contactmaking van de N connectoren zitten?
De lengte en van de 4 meter straler is erg kritisch. 6 meter is weinig kritisch en wordt nauwelijks door de 4 meter elementen beinvloed. Je zou eerst naar de werking op 6 meter kunnen kijken. Boomdikte heeft geen effect, tenzij de elementen er galvanisch op vast zitten, maar ik neem aan dat je kunststof zadeltjes voor de elementen gebruikt.

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#32 Bericht door PA9RD »

pe5t schreef:Vervelend voor je dat het niet werkt. De 1:1 balun (lucht of ringkern) kan eigenlijk geen invloed hebben op de aanpassing. Kan het probleem ook in de contactmaking van de N connectoren zitten?
De lengte en van de 4 meter straler is erg kritisch. 6 meter is weinig kritisch en wordt nauwelijks door de 4 meter elementen beinvloed. Je zou eerst naar de werking op 6 meter kunnen kijken. Boomdikte heeft geen effect, tenzij de elementen er galvanisch op vast zitten, maar ik neem aan dat je kunststof zadeltjes voor de elementen gebruikt.
Ja, dat is zeker jammer en ik zou nu eigenlijk moeten zeggen @$#&!?antenne, ik ben er klaar mee, maar dat doe ik niet. Ik ga er nog steeds van uit dat ik ergens een (menselijke) fout heb gemaakt alleen weet ik nog steeds niet waar.
En ja, ik heb inderdaad de normale plastic klemmen gebruikt, geen originele Stauff klemmen maar deze klemmen zijn hetzelfde en die had ik jaren geleden, toen hij nog een webwinkel had, bij Attila van NuxxComm in DL besteld met nog wat andere dingen om zelf toen een enkele 6 meter antenne te bouwen. Ik ga er dus ook van uit dat deze klemmen geen CARBON bevatten en zo invloed kunnen hebben. Ik denk dat hij wel wist wat hij verkocht en dus goede spullen leverde. Ik heb ook nog een doos/bak met andere klemmen die van een regionaal bedrijf hier komen die ze gebruiken om metalen/aluminium persleidingen vast te zetten. Ze hebben meerdere kleuren trouwens maar ik heb een aantal zwarte gekregen (een stuk of 20 geloof ik) en ook daarvan weet ik inmiddels dat ze van Polypropyleen of zo gemaakt zijn en ook geen Carbon bevatten. Ik zou ze nog eens kunnen uitwisselen indien nodig......

De (lucht)balun bestaat uit een stuk of 8 windingen (volgens Pop zou 7 tot 9 windingen voldoende zijn) 10,3mm coax die ik op een buis van ongeveer 7 à 8cm gewikkeld heb met 4 stuks Ty-raps er onderdoor die ik vastgezet heb. Aan de ene kant een female N connector en aan de andere kant een male die dan naar het kastje gaat. Ik zal als dit verhaaltje staat via mijn telefoon wat foto's uploaden zodat een en ander duidelijker is. Wat ik ook nog ga proberen is om mijn andere isolator die ik ook ooit bij Attila besteld heb te gaan gebruiken. Ik heb nog wat alubuis, maar de lengte moet ik even nameten of die bruikbaar is voor de 2 delen van de straler. Ook heb ik nog een mantelstroomfilter liggen wat bij die Engelsman vandaan komt. Een stuk coax met een stapel ringkernen er strak omheen in de krimpkous gezet. Aan de ene kant een female N connector en aan de andere kant 2 ringoogjes voor onder de boutjes van de straler. Deze balun zou voldoende onderdrukking moeten geven op beide banden 4 en 6 meter. Die isolator is hol van binnen met een diameter van precies 12mm met 2 gaatjes aan beide zijden om de straler vast te zetten. In het midden zit een bout die door de boom gaat. De afstand tussen beide straler delen is precies 20mm ofwel de benodigde en opgegeven 2cm. Nu zit het met een stuk plastic IN de 12mm buis geklemd en met 1 boutje door en door vast.

Ik heb de maten vanmiddag nog eens allemaal nagelopen en kwam er achter dat de voorste director (voor 6 mtr) omgedraaid zat. Die zit nu weer goed.
Dat moet ik misschien even kort uitleggen.......ik heb de klemmen met 2 bouten vastzitten op de boom maar bij alle klemmen 1 bout verwijderd om de elementen tegen de boom aan te kunnen vouwen zodat het geheel smaller werd en te vervoeren was in de aanhanger naar een stuk open terrein alwaar ik de antenne op een paar legermastjes een meter of 5 omhoog gezet heb en gemeten. De antenne in zijn geheel vervoeren was geen optie gezien de breedte en de hoogte als ik hem dwars op zijn kant (als vertical) zou vervoeren vanwege een 4 meter viaduct wat ik tegenkom. Maar ook bij die meting op het veld vertrouwde ik mijn eigen analyser niet, want ook toen was de SWR veel te hoog en had ik vlgs mij ook geen 50 Ohm. Dit was btw nog een meting met de stralers in de grote kast met ringkern balun.

Ik heb dus nog wat opties om te proberen voor ik een nieuwe boom ga bestellen en het geheel opnieuw ga afmeten, boren en in elkaar zetten. Dan heb ik waarschijnlijk ook nog eens alle radialen/elementen nagemeten of ze de correcte lengte hebben. Zo niet kan dat gelijk mee met de bestelling.

Wel nog steeds de vraag hoe het zit met die vreemde maatgeving van de 2 elementen waarvan je zou zeggen dat ze omgedraaid zijn. Het kortere element zit achter en het iets grotere zit er voor......je zou zeggen dat dit invloed heeft op het stralingspatroon maar misschien hoort het wel zo.....en dan het verschil nog in de 6x7 en de 5x5 antenne met de 4 mtr straler bij de een erachter en bij de ander naar voor. Misschien is een boom van 6 mtr lengte met wat extra 12mm buis een optie en dan de lange uitvoering nabouwen.......maar dan is die weer zo allé je zus zo groot in de mast......

We gaan het zien......
wordt vervolgd
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#33 Bericht door PA9RD »

Helaas....ik was te laat met het uploaden van de fotootjes! :(

Bij deze een nieuwe poging wagen tot plaatsen.....

De kast met de straler en isolator in de 6 meter dipoolhelften, de kast met daarvoor de 4 meter straler die dus vlgs dat "open sleeve" principe werkt (en bij deze 5x5 versie zit dat 4 mtr element erachter en bij de 6x7 versie zit de 4 mtr straler er voor!) en zoals je kan zien liggen nu alle elementen op gelijke hoogte.....

Wie het weet mag het zeggen.....
Bijlagen
Elementen liggen gelijk.jpg
Foto kast straler 6 en 4.gif
kast straler 6.jpg
Laatst gewijzigd door PA9RD op 30 sep 2020, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA3DIO
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012, 16:13
Roepletters: PA3DIO

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#34 Bericht door PA3DIO »

Toen ik laatst een DK7ZB 2 meter antenne had gemaakt, kreeg ik de swr ook niet goed.
Na nogmaals alles goed door te lezen bleek dat ik de massa van de connector niet met de boom had verbonden, na dit te doen was hij perfect.
Ik weet niet of dat bij jou antenne ook moet maar misschien even controleren.

Groeten Rien.

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#35 Bericht door PA9RD »

Hoi Rien,

Volgens het schema en alles wat ik gelezen heb over deze antenne moet alles geïsoleerd op de boom zitten, zowel de elementen EN de stralers, dus heb ik dat ook gedaan en daarom geen verbinding gemaakt tussen connector en de boom. Het zou ook niet nodig wezen bij deze antenne omdat die zo is berekend en daardoor ook gewoon 50 Ohm zou moeten zijn. Ook is er bij deze antenne dan geen BC (boom correctie)nodig wat een verandering in lengte nodig heeft van de elementen.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA3DIO
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012, 16:13
Roepletters: PA3DIO

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#36 Bericht door PA3DIO »

Je legt de dipool niet aan massa, maar pas na de balun:

https://www.qsl.net/dk7zb/2m-short/50Ohm-choke.jpg

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#37 Bericht door PA9RD »

PH0AIR schreef:Je legt de dipool niet aan massa, maar pas na de balun:

https://www.qsl.net/dk7zb/2m-short/50Ohm-choke.jpg
Hmm.....dan hoop ik dat de andere bouwers hier uitsluitsel over kunnen geven want uit de tekening en beschrijving is dat bij deze antenne (vlgs YU7EF) niet echt duidelijk en/of duidelijk te zien. Deze antenne is te vinden op zijn site als zijnde een tekening met de maten van de radialen/elementen en de onderlinge afstand op de boomlengte. Ik kon helemaal niks vinden over die evt verbinding, maar ik ga nog eens lezen en kijken maar misschien is een van de andere bouwers bekend met dit deel.....

Die antennes van DK7ZB ken ik wel omdat ik er hier een heb liggen. Ooit eens gekocht als bouwpakket voor een 3 elements 4 mtr/70Mhz antenne. Daar zit idd het plastic kastje met een metalen strip onder de connector aan de boom vast.....dus je kan gelijk hebben. Maar zoals gezegd....bij deze antenne en dit ontwerp is daar niks over te vinden.
Ik ga het opzoeken..........
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#38 Bericht door PA4WK »

Hallo Ruud, je gaf eerder aan dat je de beschikking hebt over een goede antenne analyser,
Kun je wat meer vertellen over wat je meet?
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#39 Bericht door PA3DAT »

PH0AIR schreef:Je legt de dipool niet aan massa, maar pas na de balun:

https://www.qsl.net/dk7zb/2m-short/50Ohm-choke.jpg
Ik heb 'm al voor het mantelstroomfilter aan massa liggen, namelijk bij de female N-connector.
Bij mij is het mantelstroomfilter tevens het eind van de coaxkabel, waarna de connector wordt aangesloten.

Foto. Let niet op het pijltje, daar had ik een slecht contact waarna ik die ampjes gesoldeerd heb.

https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... ntenne.jpg

Even goed kijken: mijn kastje zit met 2 stevige inbus-bouten op de boom. Onder de rechterbout (die nét niet te zien is), zit een aluminium hoekstuk waarin het female N-chassisdeel is gemonteerd. Is ook wat steviger dan alleen de plastic wand van het kastje...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#40 Bericht door ----- »

PA3DAT schreef:k heb 'm al voor het mantelstroomfilter aan massa liggen
Dat lijk mij niet een gewenste situatie, daar een dipool symmetrisch is waarvan je nu één poot aan massa knoopt.

Ikzelf heb helemaal niks aan de boom (massa) gekoppeld, geen enkel element, de dipool niet, en ook de coax niet voor en niet na de balun, en prima swr op beide banden
Bijlagen
balun.png

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#41 Bericht door PA4WK »

Welk kernmateriaal heb je gebruikt, is dat materaal 61?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#42 Bericht door ----- »

Dat is een FT140-43

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#43 Bericht door PA4WK »

Hmmm had niet gedacht dat die op 70MHz nog werkt
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#44 Bericht door ----- »

Je gebruikt het als choke, niet als transformator dan zou het maar van 2-50 MHz bruikbaar zijn.

Als choke is het tot 600MHz bruikbaar
43.png
Met de 7 windingen die ik gebruik denk ik precies goed te zitten ergens tussen 50 en 70Mhz. Met een Z van ruim over de 1000 Ohm zelfs eerder richting de 2000 Ohm

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met combi-antennes voor 4m / 6m

#45 Bericht door PE4BAS »

Heb ook niks aan massa zitten. Ook SWR op beide banden prima.

Plaats reactie