SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#1 Bericht door andre »

Mijn inmiddels bijna 12 jaar oude SteppIR antenne is behoorlijk onderhavig aan erosie.
De glasvezel pole's die van origine groen zijn gelakt beginnen op diverse stukken wit te worden. Wit/grijs is de kleur van kaal glasvezel.
Lak is door de wind en overige weersinvloeden behoorlijk aan het aftakelen. In rust en bij winderig weer staan de antennes bij mij altijd richting NO.
Goed te zien is dat de lak juist aan de westkant op sommige plekken geheel weg is.
Nu wil ik in de komende zomer hier weer eens een nieuwe laklaag op aanbrengen.

Vraag nu is, wie is er bekent met glasvezel en buitenlak. Wat kan ik er het beste op aanbrengen wat a: weer 10 jaar mee gaat, en b: geen elektrische invloeden heeft op de antenne werking.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#2 Bericht door PG0DX »

Wellicht helpt het ....

Ik heb laatst mijn kayak behandeld (ook gfk)
De naam ben ik even kwijt van de verf, kan het morgen wel even opzoeken.....

En ik neig naar "zeker" dat het geen invloed heeft op HF. Aangezien ik "over" had... en het op een oude spiderbeam hengel heb gedaan...deze heb ik wel eens gebruikt met een koperdraad van binnen..
Het is mij niet opgevallen in elk geval.

.. kijk eens bij een "bootjes verkoop iets" die hebben wel verf daarvoor....dacht zelfs dat je het bij de grotere bouwmarkt kon halen...

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#3 Bericht door PG0DX »

Goedemorgen !

Ik heb net even gekeken....het is HB coating van De Ijsel wat ik erop had.

Hoop dat u er iets aan heeft....Groet !

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#4 Bericht door pe5t »

Bij mij zijn de glasvezel elementen na bijna 17 (!) jaar ook hun coating op veel plaatsen kwijt.
Maar ze zijn nooit gebroken. Sterker nog, het zijn de enige onderdelen van de SteppIR die(afgezien van de verdwenen coating), nog heel zijn. En dat op 8 Km van de Wadden-kust. Kennelijk gaat het verdwijnen van de coating niet of nauwelijks ten koste van de sterkte van het glasvezel.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#5 Bericht door PA1AIS »

IJmopox HB coating van de ijssel bevat zink oxide:
https://www.de-ijssel-coatings.nl/uploa ... nl/352.pdf

Ik gebruik voor dat soort zaken 2 componenten polyurethaan(giet)hars van Vosschemie. Het heeft extreme hechting en is zeer weer en UV bestendig.
Iegenlijk is het voor gietvloeren, maar de afeglopen 20 jaar heb ik het gebruikt voor uiteenlopende zaken. Elektronica ingieten (krimpvrij) en isn dan volledig zeewaterdicht (na 20 jaar nog steeds).
Ook gebruik ik het om staal te conserveren tegen roest op mijn schip, op zout en zoet. Tot nu toe het enige dat langer als jaren volhoudt.
Ook oude glasfiber antennes gaat uitstekend. verwerkingstijd ongeveer 20-30 minuten. Ik maak nooit meer aan dan een koffiebekertje.

https://www.vosschemie-benelux.com/nl/p ... s-a-b-1-kg
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#6 Bericht door PG0DX »

Dat lijkt mij inderdaad een veel beter optie !

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#7 Bericht door andre »

Ik zal mij eens verdiepen in die giethars. Wat ook belangrijk is dat ik het kan aanbrengen op zowel de ruwe glasvezel als ook op de gladde lak die nog op de pole's aanwezig is. En of het gewoon met de kwast kan worden opgebracht zonder dat na het aanbrengen alles naar de onderkant loopt.
Een kennis van mij heeft in het verleden zijn coax connectoren wel eens met boten lak ingesmeerd. Zag er profie uit, maar of dat ook hiervoor geschikt is???
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#8 Bericht door PA1AIS »

Die polyurethaanhars begint na 15-18 minuten te gelleren en wordt dan dikker.
Met de kwast aanbrengen gaat wel, als je het maar dun doet druipt het minder.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#9 Bericht door Thijzer »

Zinkoxide zit ook in zonnebrandcrème en zorgt ervoor dat UV wordt tegengehouden. Dus naar zulke lak moet je op zoek. Of dat een hars-lak moet zijn betwijfel ik gezien de belasting nihil is. Dat is met een boot natuurlijk een ander verhaal, die krijgt wat impact te verduren.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#10 Bericht door andre »

Vorig weekend de SteppIR onder handen genomen en de 14 jaar oude fiberpoles een mooie frisse laklaag gegeven. Resultaat is uitstekend te noemen. Voor de juiste lak bij Akzo Nobel informatie ingewonnen want het moest natuurlijk volledig ferro vrij zijn.
Is allemaal gelukt en heeft op HF gebied geen nadelige invloeden. Kan er weer 14 jaar tegen..... :lol:

Het zijn overigens alleen de reflector en director pole's. Mijn 40 meter dipool heb ik jaren later pas vervangen en die ziet er nog steeds toppie uit.

Dus voor bezitters met een SteppIR met door erosie verfloze elementen....

20210728_135142.jpg
20210718_163620.jpg
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#11 Bericht door pe1cmo »

moest natuurlijk volledig ferro vrij zijn.
En wat is de reden dat die ferro vrij moet zijn.

Niet vanwege het HF, want de eventuele metaaldeeltjes zijn veel kleiner dan een deel van een golflengte.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#12 Bericht door pe5t »

De in de besturingskast van de Steppir geprogrammeerde elementlengtes zouden dan mogelijk niet meer kloppen, omdat dergelijke verf andere elektrische eigenschappen heeft dan de glasvezelhengels. Ik heb eens een antenne gemaakt door een draad door een glasvezelhengel te trekken. Toen die hengel het een keer begaf probeerde ik een carbon (semi geleidend materiaal) hengel. Ik moest er een heel stuk afknippen om weer dezelfde elektrische lengte te krijgen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#13 Bericht door pc1mb »

Ingewikkelde verhalen over zinkoxide. Zo bijzonder is UV bestendige lak nu ook weer niet. Neem bv een bus autolak uit het rek; alle kleuren van de regenboog liggen in het schap voor je klaar. Evt nat in (een beetje) nat afwerken met blanke lak voor extra bescherming. Is ook UV vast (maar let op: alléén blanke lak houdt UV niet altijd tégen. Wel een kleurtje doen dus)

Geen zakkers maken is met dat dunne spul altijd de uitdaging, maar laat dát nou net niet zo spannend zijn op een Steppir die tien meter in de lucht komt...

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#14 Bericht door pe5t »

Een paar elementen van mijn Steppir zitten al 18 jaar in de mast. De beschermlak is er hier en daar helemaal af en de elementen zijn bijna wit. Maar er is er nog nooit een gebroken. En dat, terwijl het hier op de terp behoorlijk tekeer kan gaan en ik de mast nog nooit voor een storm omlaag heb gedraaid. Het lijkt dus wel mee te vallen met de sterkte van de hengelstokken, ook al is de lak verdwenen.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: SteppIR lijdt onder erosie. Welke verf gebruiken?

#15 Bericht door andre »

Dat klopt, het zal niks aan de sterkte afdoen waarschijnlijk...maarja, het oog wil ook wat :lol:
Ze zien er weer uit als nieuw, zelfs vanaf de grond, 20 meter lager.

Ook is het een weer wat gladdere landingsplaats voor vogels. Het ruwe glasvezel bood een geschikte landingsplaats.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie