Vraag vertical in combinatie met CG3000

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#16 Bericht door PA1AIS »

PA4URK schreef:Hoi Jugo en Frits, dat hebben jullie tot tevredenheid uitgelegd. Tussen de CG-3000 en de set heb ik nu dat mantelstroomfilter definitief geplaatst en in de DC kabel van de tuner een ferrietclamp. Maar daar wil ik nog meer ferriet tussen gooien. Het spul vanmiddag eindelijk aangesloten en vanavond getest. Alle banden tunen goed alleen tien meter is minder. Op 160 meter gaat het prima en zelfs een verbinding met EA3JE in Barcelona met 9+10 over en weer op 1849 kunnen maken. Tijdens de Army Radio Club ronde op 3720 signalen vergeleken met de 35 meter lange als sloper hangende eind gevoede draad en eigenlijk geen of nagenoeg geen signaalverschil kunnen merken. De andere banden volgen nog.
P.S. Jugo, heb je je boekje nog gekregen van Carla? :wink:
geheel off topic

Net terug van offshore, GPS-kompas geplaatst en gecommissioned op een draaibaar olie platform :D
Ja Rein, erg leuk, mede omdat bij best veel acties die er in staan wij ook betrokken waren als buurstation en weet die ik nog als gisteren.

On topic...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#17 Bericht door PA9X »

Ik heb de CG-3000 nu een kleine 5 jaar in gebruik als tuner onder een bijna 13m lange vertical op de dakkapel. Ik gebruik een 7m lang aluminium balkonhek op de 1e etage als tegencapaciteit. Tunen lukt van 10 meter to en met 160 meter. De prestaties op de hoge banden zijn wel matig, maar vanaf 20 meter en langere golflengtes gaat het qua TX best goed. Alleen wel gevoelig voor lokale QRM.

In het begin wel veel problemen gehad met inslag op apparatuur, vooral op 80 meter en 160 meter. Ondanks een choke (FT240-43 met 17 windingen RG-58) direct onder de tuner en ferriet op de voedingskabel. Maar met het verplaatsen van de choke naar ongeveer twee meter achter de transceiver, was ik daar vanaf.

Om de tuner te beschermen tegen de zon, heb ik 'm ingepakt in twee oude bakblikken die zijn verbonden met de ground terminal. Met het inpakken van de tuner, had ik ook ineens een veel betere SWR op 160 meter. Het tunen op die band duurt nu ook nog maar en fractie van een seconde, waar het voorheen 3-5 seconde was.

Bij scouting gebruik ik de tuner onder een ZS6BKW. Dat werkt ook hartstikke goed.

Helaas de tuner twee keer moeten vervangen nadat blikseminslag vlakbij (50 meter) de tuner onklaar had gemaakt.

Ben erg benieuwd naar andere opstellingen en experimenten met deze tuner.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#18 Bericht door PA4URK »

Hoi Jean Paul, leuk zoals jij het hebt opgezet. Mooie blogpagina ook trouwens. De CG3000 bevalt mij uitstekend (voor dat geld) maar mocht hij in de toekomst ooit kapot gaan en vervangen moet worden denk ik dat er een tuner van Stockcorner komt. Ik heb daar hele goede reviews over gelezen en ook Frits heeft er aandacht aan besteedt op zijn webpagina. Hier even een kijkje hoe het er bij mij binnen nu uitziet op het ogenblik.
Bijlagen
CG3000klaar.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#19 Bericht door PA4URK »

En hier met de Yaesu set
Bijlagen
YaesuFT3000dxplustuner.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#20 Bericht door PA4URK »

Het linker mantelstroomfilter is van HyEnd en die is aangesloten onder de CG3000. De rechter is een zelfbouwfilter die aan de eind gevoede 33 meter lange draad zit. Vanaf de aluminiumplaat - waar ooit een Sailor zender hing - gaat er een brede koperen strip naar het werkblad waar mijn apparatuur staat. De alu plaat is ook weer via een dikke kabel verbonden aan twee aardpinnen, eentje precies onder de shack, en vandaar ook nog eentje aan de kant van de vijver voor ons huis waar er eentje diep in het grondwater steekt.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Plaats reactie