swr problemen diamond X300

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: swr problemen diamond X300

#16 Bericht door PC1L »

pe1mix schreef:Zie je verandering als je de lengte van de coax varieert?
Zeer juist. Bij die opgegeven waarden moet hij zeker wel iets zien, als het tenminste 'in de antenne zit' .. ( hier dus inderdaad ).

Draadje met stub in een glasfiberbuis, goed afregelen et voila, werkt altijd beter dan diamond dualbanders .. nog nooit eentje gezien die daaarmee kon concurreren.

Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

Re: swr problemen diamond X300

#17 Bericht door Pielam »

Hallo, wanneer is deze configuratie dan aangepast ? Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: swr problemen diamond X300

#18 Bericht door Thijzer »

Heb een jaar geleden de X-510 op mijn schoorsteen gezet met Aircell-7 naar binnen. Ik had al een coax naar de shack lopen dus met een koppelstuk verbonden.
SWR volkomen ruk op 2m en 70cm... Hoe kan dat nou? Nevermind, geen zin en tijd om te fixen.

Onlangs toch maar eens mee aan de slag gegaan en nu blijkt de coax naar de shack van bedenkelijke kwaliteit. Voor HF wel goed maar op VHF en UHF zeker gaat het de verkeerde kant op. Vervangen door Aircell-7 en nu functioneert het 1:1 op beide banden.

Echter, als ik een dummyload op de oude coax aansluit dan meet ik toch keurig 1:1. Wazig.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: swr problemen diamond X300

#19 Bericht door PA3DJS »

Thijzer schreef:Heb een jaar geleden de X-510 op mijn schoorsteen gezet met Aircell-7 naar binnen. Ik had al een coax naar de shack lopen dus met een koppelstuk verbonden.
SWR volkomen ruk op 2m en 70cm... Hoe kan dat nou? Nevermind, geen zin en tijd om te fixen.

Onlangs toch maar eens mee aan de slag gegaan en nu blijkt de coax naar de shack van bedenkelijke kwaliteit. Voor HF wel goed maar op VHF en UHF zeker gaat het de verkeerde kant op. Vervangen door Aircell-7 en nu functioneert het 1:1 op beide banden.

Echter, als ik een dummyload op de oude coax aansluit dan meet ik toch keurig 1:1. Wazig.
Koppelstukken/connectoren die slecht contact maken en door een keer losnemen/vastdraaien weer contact maken?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: swr problemen diamond X300

#20 Bericht door Thijzer »

Nee, ook al geprobeerd want dan zou ik de kabel niet hoeven te vervangen maar helaas... Het kan ook zijn dat de connectoren niet zo tof massacontact maakten door de ouderdom. Hoewel er een N-connector met wartel op zit, kan de mantel toch stevig oxideren en daarmee de weerstand laten oplopen. Een paar Ohm is al funest.

De oude coax was RG-213. Dat levert niet alleen demping op, het blijkt ook rommel te zijn. Zit alweer bijna 20 jaar op z'n plek, dat zal ook wel meespelen. Maar de afscherming is prut. Anyway, voor HF functioneert het allemaal prima.

Plaats reactie