Reciprook

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Reciprook

#31 Bericht door PA3DJS »

Zo, dit is een oud draadje.

FT8 signaalrapporten zijn S/N rapporten gerefereerd aan de ruis in een SSB bandbreedte (grofweg 2.5 kHz). Zoals jaren terug aangegeven in de draad, is S/N verhouding niet reciprook vanwege dat de ruis op HF per locatie verschilt. Gezien dat jij betere rapporten geeft, lijkt het dat jij weinig ruis op 10 m hebt.

Merk je nog verschil voor bepaalde richtingen?

Een andere reden kan zijn is dat de tegenstations met meer vermogen zitten (dan waar jij mee zit). Stel dat jouw antenne-opstelling het niet zo goed doet op 10 m, dan zet je bij je tegenstation een lager S-punt neer, en dus een lagere S/N ratio. Zolang de antenneruis bij jou maar hoger blijft dan de ontvanger ruis, zal de S/N ratio aan jouw kant niet veel verslechteren al is jouw antenne niet zo goed op 10m. Zowel het signaal als ruis worden in gelijke mate verzwakt als jouw antenne-installatie verliezen heeft (nogmaals, zolang de ontvangerruis dominant is).

HB9FXF
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Reciprook

#32 Bericht door HB9FXF »

Dank je voor het antwoord, toch blijf ik t vreemd vinden dat een symmetrische dipool antenne van 2x 10 meter het alleen goed doet (dwz zenden, ontvangen is op alle banden tiptop) op ongeveer de resonantie freq (afgaand op de lengte) dat hij voor 80 te kort is begrijp ik nog maar het verlies op de hogere banden niet. overigens gebruik ik met FT8 40W, en dat lijkt mij meer dan genoeg.
vr gr, Jeroen

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Reciprook

#33 Bericht door PE1RTC »

Wat dacht je van de opstraalhoek, Jeroen.
Om echte dx te werken zal je antenne een lage opstraalhoek moeten hebben, zoals met een vertical is te realiseren.
Met een inverted V lukt dat veel minder.
Op de 40m "europa" band is die inverted V prima.
Maar om Argentinië of Australië te bereiken op 10m is lastiger. Gaat natuurlijk wel als de band goed open is, maar veel minder makkelijk.

Jij hebt daar vrijwel geen man made qrm, schrijf je.
Dan zou ik voorstellen om een inverted L antenne te maken.
Bijvoorbeeld 10m omhoog en dan nog s 15 opzij of zo.
Onderaan de mast een CG-3000 antennetuner (o.i.d.) en klaar.
Dan heb je een antenne met een verticale component voor dx en een horizontale component om goed hoorbaar te zijn op 40m.

Plaats reactie