Beste allen,
Bedankt voor jullie reactie.
Ten eerste: dit is geheel legaal, we zenden aan 300W.
De universiteit en ook het radiostation zijn community-based, dus zeker niet commercieel.
Voor de rest: de antennes staan inderdaad 90 gedraaid tegenover de power lines. Dit icm het 50Hz signaal dat hierdoor gaat deed mij al vermoeden dat het normaal geen interferentie mag geven, maar men weet nooit vandaar deze vraag.
De transmitter zal met een stabilisator aan het net hangen.
Het net in Oeganda is niet alleen onbetrouwbaar (aan/uit) maar ook zeer grillig (215V - 250V), hiervoor moet de stabilisator dus uitkomst bieden.
Het terrein is inderdaad nogal heuvelachtig.
Ik kan moeilijk een inschatting maken van het bereik, maar vlak naast de radiocontainer (onze studio) is een vrij hoge crater waarover het signaal zeker niet zal gaan.
Tijdens mijn voorbereidingen had ik hiervoor een kabeltje gemaakt dat een van de 2 antennes zou 'vertragen'. Hierdoor zouden we een gerichter signaal krijgen en dus minder verspillen.
Helaas heb ik zojuist ontdekt dat dit net iets andere connectors zijn, dus dit zal niet door gaan.
Wederom dank voor jullie reacties!
Dennis
ps: antennes worden hier vaak gewoon op lange stokken in de lucht gehangen. FM radio stations zijn in het algemeen van zeer slechte kwaliteit en ook vrij lokaal. Advies kan ik dus beter in Europa opvragen...