Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
En dan als praktijk voorbeeld voor bovenstaande link van Thijzer:
Kennis van mij heeft Jarenlang als BOA in de buitendienst gezeten. Inmiddels in de binnendienst als centralist en allerhande andere taken, en die taken ook alleen als BOA mag worden vervuld.
Verder vind ik hier weel veel reacties bij staan die deze mensen als halve debielen wegzetten en niks (hoeven te) weten, daar neem ik volledig aftand van.
Deze mensen proberen de wet te handhaven, maar hebben toevallig geen verstand van de wet van ohm en tante...
Kennis van mij heeft Jarenlang als BOA in de buitendienst gezeten. Inmiddels in de binnendienst als centralist en allerhande andere taken, en die taken ook alleen als BOA mag worden vervuld.
Verder vind ik hier weel veel reacties bij staan die deze mensen als halve debielen wegzetten en niks (hoeven te) weten, daar neem ik volledig aftand van.
Deze mensen proberen de wet te handhaven, maar hebben toevallig geen verstand van de wet van ohm en tante...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!
- PA0ETE
- Berichten: 7675
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Er zijn voorbeelden van beide. Wat ik wel eens gezien heb is dat BOA's zich kennis aanmeten en ook voor waar presenteren die gewoon niet klopt. Dat betrof BOA's die op straat de orde handhaven en er zijn inderdaad nogal wat verschillen.
Aan de andere kant is het geen nieuw fenomeen. Jachtopzieners bestaan er al heel lang (mijn opa was jachtopziener in de jaen 40 en 50), en jachtzieners vallen nu ook onder de BOA's. Mijn vader werkte als conducteur op de trein, die vallen er volgens mij nu niet onder, maar hij mocht indertijd ook een proces verbaal opmaken wat hij met enige regelmaat ook in het kader van zijn werk moest doen.
Aan de andere kant is het geen nieuw fenomeen. Jachtopzieners bestaan er al heel lang (mijn opa was jachtopziener in de jaen 40 en 50), en jachtzieners vallen nu ook onder de BOA's. Mijn vader werkte als conducteur op de trein, die vallen er volgens mij nu niet onder, maar hij mocht indertijd ook een proces verbaal opmaken wat hij met enige regelmaat ook in het kader van zijn werk moest doen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Daar zitten de departementen vol mee in Den Haag. We zullen ze echter wel hun werk moeten laten doen anders wordt het een nog grotere chaos in dit land. We leven n u eenmaal in een complexe wereld tegenwoordig. Je kan, en mag ook niet verwachten dat deze mensen alles weten. En mocht het zo zijn dat ze willens en wetens de boel saboteren hebben we in dit land gelukkig nog rechters. En zelfs die maken nog wel eens een missertje.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!
- PA0ETE
- Berichten: 7675
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Waar ik het over heb is al een aantal jaren geleden. En ik heb ook heel positieve ervaringen. Bijv. ik kom als fotograaf bij een brand, en een agent pakt me meteen bj de arm naar achter de linten en wijst me de beste plekken aan voor mijn foto's. Dat is ook geregeld gebeurd. Ik heb bij dat soort werk nooit negatieve ervaringen gehad, en ik heb geen perstkaart of niks, ook geen opschrift van pers, nooit gehad ook. En ik loop bij dat soort dingen vaak met een uiterst bescheiden camera.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Ik kwam dit tegen. Voor een aantal onder ons wellicht bekend, maar ik wil hier maar mee aangeven hoe complex sommige dingen in elkaar steken en dat je dus van een BOA niet mag verwachten alles maar te moeten weten.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 7504-1-r2/
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 7504-1-r2/
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Dan moeten sommigen zich ook niet een houding aanmeten of ze overal verstand van hebben.andre schreef: ↑02 jun 2026, 14:23 Ik kwam dit tegen. Voor een aantal onder ons wellicht bekend, maar ik wil hier maar mee aangeven hoe complex sommige dingen in elkaar steken en dat je dus van een BOA niet mag verwachten alles maar te moeten weten.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 7504-1-r2/
Gewoon zeggen ïk weet het niet kan ook.
Ik zeg er verder maar niets meer over maar ik kan slecht tegen die arogante houding van sommige van deze mensen.
Aan de andere kant als ik op TV zie wat ze allemaal voor hun kiezen krijgen neem ik daar dan weer wel mijn petje voor af, ik zou dat niet kunnen, iets met een te kort lontje.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Aan jou reactie merk ik nu dat je een BOA ziet als de man/vrouw die optreed als er een zatlap tegen jou tuinhek staat te pissen. En die mensen werken bij jou blijkbaar als een rode lap. Hiervoor is als eens een link geplaatst met een opsomming van mensen die ook 'BOA' zijn, maar waarschijnlijk krijg jij die nooit te spreken. Ook die mensen zien soms door de bomen het bos niet meer door 'regeltjes' en dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Met juist die mensen krijg je veelal te maken als het om dat soort regeltjes gaat.
Geloof me, er is geen enkele 'straat BOA' die jou zal sommeren je constructie mast af te breken zonder eerst hun achterban te hebben gevraagd hoe het precies zit.
Als je de uitspraak van de Raad van State helemaal hebt gelezen heb je bemerkt dat de gehele gemeente wordt terug gefloten op enkele zaken, mede door verschil van interpretatie van regels.
En oja, ook zendamateurs zijn niet alwetend, al denken sommige van wel...
En meer wil ik er ook niet meer over zeggen.
Geloof me, er is geen enkele 'straat BOA' die jou zal sommeren je constructie mast af te breken zonder eerst hun achterban te hebben gevraagd hoe het precies zit.
Als je de uitspraak van de Raad van State helemaal hebt gelezen heb je bemerkt dat de gehele gemeente wordt terug gefloten op enkele zaken, mede door verschil van interpretatie van regels.
En oja, ook zendamateurs zijn niet alwetend, al denken sommige van wel...
En meer wil ik er ook niet meer over zeggen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!
-
PA9RD
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
- Roepletters: PA9RD
- Locatie: Hoeksche Waard
- Contacteer:
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Nou, als het gaat om vergunningvrij opstellen en een uitschuifbare mast verplaatsen, omdat die vlgs de gemeente niet voldeed aan de regels (maar dat deed het allemaal wel hebben ze later toegegeven) kan ik wel zeggen dat ik er wel ietsje vanaf weet.
Ik ben hier in 2007 komen wonen, vergunning gevraagd, eigen huis en grond, en die werd gelijk afgewezen. Ik heb dus alles vergunningvrij geplaatst, dus in de zijtuin en niet aan de voorkant en niet hoger dan 5 meter boven de kruising met het dakvlak. De klachten van de buurman kwamen al vrij snel en het gezeik en gevecht begon. Ik zal je dat hier even besparen en kortweg gezegd, er zat een stille periode tussen waarin de gemeente had besloten dat mijn SteppIR te breed was (??????) maar de mast mocht blijven staan. Ik heb die antenne er dus uitgehaald en op andere manieren de tijd overbrugd. Als je de regels/wet kent weet je al dat er in de breedte geen beperking is in het geval van een Yagi antenne, MITS die boven eigen grond hangt en draait, en dat deed die. Later hebben ze, de controleurs dus, waarvan 1 zelf zendamateur is, toegegeven dat er fouten gemaakt zijn in het verleden met deze zaak.
Terugdraaien deden ze niet en simpel gezegd heb ik in juni 2023 een vergunning gekregen voor mijn Bijzen uitschuifbare mast van 2x6 meter. Het heeft even geduurd, maar dan heb je uiteindelijk ook wat. Alleen heb ik in de afgelopen tijd door mijn ziekte en problemen niet veel kunnen doen. Ik hoop binnenkort een nieuwe aanvang te kunnen maken met het verder opbouwen en afmaken van deze klus.
Dus ja, een mast die kan schuiven ofwel uitschuiven tot een hoogte die de 5 meter norm te boven gaat IS VERGUNNINGPLICHTIG!
Ik ben hier in 2007 komen wonen, vergunning gevraagd, eigen huis en grond, en die werd gelijk afgewezen. Ik heb dus alles vergunningvrij geplaatst, dus in de zijtuin en niet aan de voorkant en niet hoger dan 5 meter boven de kruising met het dakvlak. De klachten van de buurman kwamen al vrij snel en het gezeik en gevecht begon. Ik zal je dat hier even besparen en kortweg gezegd, er zat een stille periode tussen waarin de gemeente had besloten dat mijn SteppIR te breed was (??????) maar de mast mocht blijven staan. Ik heb die antenne er dus uitgehaald en op andere manieren de tijd overbrugd. Als je de regels/wet kent weet je al dat er in de breedte geen beperking is in het geval van een Yagi antenne, MITS die boven eigen grond hangt en draait, en dat deed die. Later hebben ze, de controleurs dus, waarvan 1 zelf zendamateur is, toegegeven dat er fouten gemaakt zijn in het verleden met deze zaak.
Terugdraaien deden ze niet en simpel gezegd heb ik in juni 2023 een vergunning gekregen voor mijn Bijzen uitschuifbare mast van 2x6 meter. Het heeft even geduurd, maar dan heb je uiteindelijk ook wat. Alleen heb ik in de afgelopen tijd door mijn ziekte en problemen niet veel kunnen doen. Ik hoop binnenkort een nieuwe aanvang te kunnen maken met het verder opbouwen en afmaken van deze klus.
Dus ja, een mast die kan schuiven ofwel uitschuiven tot een hoogte die de 5 meter norm te boven gaat IS VERGUNNINGPLICHTIG!
TAFN 73 de
Ruud PA9RD
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten
........meer niet! 
Ruud PA9RD
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Hi Ruud,
Dank voor je reactie. Even wat de breedte van je SteppIR betreft: dat kan een probleem zijn als die over je voorgevelrooilijn heen komt, want dan kun je sowieso niet meer vergunningvrij plaatsen. Of als er sprake is van een welstandsexces, maar ik heb nog geen casussen gehoord waarbij dat argument is gebruikt.
Wat ik in jouw verhaal nog mis is de argumentatie waarom een mast die uitgeschoven kan worden tot meer dan 5 meter vergunningplichtig zou zijn. Uit welke wet- of regelgeving of jurisprudentie blijkt dat? Stel hij wordt tot max 5 meter uitgeschoven en nooit hoger, wat dan? Stel ik heb een eenvoudige steigerpijp met 2 beugels in de muur die ik daarvoor gebruik en die in totaal 5 meter boven de dakrand uitsteekt. Maar aan de onderkant heb ik nog een halve meter steigerpijp over, dus ik zou de antenne ook zomaar 0,5 meter hoger op kunnen stellen. Ben ik dan ineens toch vergunningplichtig?
Wat jouw vergunning betreft: heeft die buurman geen bezwaar ingediend dan?
73 Jaap PA5J
Dank voor je reactie. Even wat de breedte van je SteppIR betreft: dat kan een probleem zijn als die over je voorgevelrooilijn heen komt, want dan kun je sowieso niet meer vergunningvrij plaatsen. Of als er sprake is van een welstandsexces, maar ik heb nog geen casussen gehoord waarbij dat argument is gebruikt.
Wat ik in jouw verhaal nog mis is de argumentatie waarom een mast die uitgeschoven kan worden tot meer dan 5 meter vergunningplichtig zou zijn. Uit welke wet- of regelgeving of jurisprudentie blijkt dat? Stel hij wordt tot max 5 meter uitgeschoven en nooit hoger, wat dan? Stel ik heb een eenvoudige steigerpijp met 2 beugels in de muur die ik daarvoor gebruik en die in totaal 5 meter boven de dakrand uitsteekt. Maar aan de onderkant heb ik nog een halve meter steigerpijp over, dus ik zou de antenne ook zomaar 0,5 meter hoger op kunnen stellen. Ben ik dan ineens toch vergunningplichtig?
Wat jouw vergunning betreft: heeft die buurman geen bezwaar ingediend dan?
73 Jaap PA5J
-
PA9RD
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
- Roepletters: PA9RD
- Locatie: Hoeksche Waard
- Contacteer:
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
Hoi Jaap, ik kan je het hele verhaal wel uitleggen en vertellen maar dat gaat een lang episteltje worden om te typen en voor jou om te lezen. Het was een soort neverending story geworden. Het begon al in 2007 met het gezeik en liep door tot 2016 toen de beslissing viel dat de SteppIR er ineens uit moest. Tussendoor zijn de regels hier in de inmiddels samengevoegde gemeentes aangepast en veranderd in de loop der jaren. In 2008 was alles goedgekeurd door de gemeente, maar de buurman bleef maar zeuren en zeiken, anders kan ik het niet noemen. Er zijn later fouten gemaakt met het meten en bepalen van de plek en plaatsing van mast en antennes. Alleen omdat de buurman niet mee wilde werken met het oplossen van de storing die ik van HEM had (hun nieuwe oven in de keuken stond te oscilleren op MIJN/ONZE frequentiebanden, het AT is erbij geweest).PA5J schreef: ↑08 jun 2026, 15:22 Hi Ruud,
Dank voor je reactie. Even wat de breedte van je SteppIR betreft: dat kan een probleem zijn als die over je voorgevelrooilijn heen komt, want dan kun je sowieso niet meer vergunningvrij plaatsen. Of als er sprake is van een welstandsexces, maar ik heb nog geen casussen gehoord waarbij dat argument is gebruikt.
Wat ik in jouw verhaal nog mis is de argumentatie waarom een mast die uitgeschoven kan worden tot meer dan 5 meter vergunningplichtig zou zijn. Uit welke wet- of regelgeving of jurisprudentie blijkt dat? Stel hij wordt tot max 5 meter uitgeschoven en nooit hoger, wat dan? Stel ik heb een eenvoudige steigerpijp met 2 beugels in de muur die ik daarvoor gebruik en die in totaal 5 meter boven de dakrand uitsteekt. Maar aan de onderkant heb ik nog een halve meter steigerpijp over, dus ik zou de antenne ook zomaar 0,5 meter hoger op kunnen stellen. Ben ik dan ineens toch vergunningplichtig?
Wat jouw vergunning betreft: heeft die buurman geen bezwaar ingediend dan?
73 Jaap PA5J
Vandaar kocht ik ineens de SteppIR die nota bene boven mijn eigen grond hing. Geen probleem, het mocht allemaal, alleen zijn de regels toen weer aangepast en was de voorkant van mijn huis ineens de rooilijn en niet meer mijn eigen grond aan de voorkant. Dus moest hij toch ineens weg. Dat bleek later fout geweest te zijn, het had niet gehoeven.
Daarna hebben ze (de gemeente) nog meer fouten gemaakt en uiteindelijk is mijn zaak een keer boven water gekomen door een nieuwe medewerker op het gemeentehuis die het dossier vond en doorlas. Die constateerde fouten en nam contact met mij op. Het balletje ging rollen en ineens kon er (door alles wat er inmiddels al gebeurd was) van alles. Kortweg, ik heb een vergunning ingediend en ondanks alle bezwaren van buurman Jan L (met de korte achternaam) en 2 extra buren die hij meegekregen had in zijn betoog heb ik die gekregen in 2023. Er is van alles uit de kast getrokken door de buren als bezwaar, van ontsierend, niet mooi, welstandscommissie, exorbitant en excessief groot, meneer kijkt nergens naar, is een asociaal, laat zijn caravan wekenlang voor de deur staan, waardeverlaging van huizen, bliksemaantrekkende werking, storing veroorzaken op TV en radio en andere apparaten, tot aan "de bliksem is al eens ingeslagen, hoe zit het met beveiliging tegen stroomstoringen" aan toe. Ik moest alleen maar lachen, de gemeente was er uiteindelijk ook wel klaar mee na wat meldingen en tekeningen van mij betreffende de hele zaak, het oponthoud van vele jaren niks kunnen doen en veegde alles van de buren van tafel en gaf mij een vergunning.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten
........meer niet! 
Ruud PA9RD
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten
Re: Uitschuifbare kokermast vergunningsplichtig of niet?
het kan helaas ook anders. Dat maakt deze materie zo lastig altijd.
https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 092#p68092
https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 092#p68092
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!