Goedendag.
Weet iemand hier meer over:
Heb meerdere coaxkabels, RG 58 U en RG 213 U, liggen welke ongeveer een jaar of 35 oud zijn. Zijn al die jaren niet meer gebruikt. Hebben altijd in een (droge) schuur en op zolder gelegen.
Aan de buitenkant is niets te zien, geen beschadiging o.i.d.
Ik ben van plan om wel de pluggen vervangen.
Vraag:
Is dit soort kabels ook aan verouderings verschijnselen onderhevig?
Bé (PE1KCT)
Coaxkabel RG 58U / RG 213U
Re: Coaxkabel RG 58U / RG 213U
Meten == Weten
Zet er een paar PLs of N op en hang het aan een (nano)VNA.
Ik zou wel de eerste halve meter aan beide kanten afknippen voor de zekerheid.
Zet er een paar PLs of N op en hang het aan een (nano)VNA.
Ik zou wel de eerste halve meter aan beide kanten afknippen voor de zekerheid.
73 de PA2WN, Theo
Even aanpellen en als de afscherming niet groen uitgeslagen is kun je de gok wagen.
Ik zou hem ook even scherp knikken (aan het uiteinde wat je er later afknipt) om te kijken of er geen haarscheurtjes optreden.
Ik zou hem ook even scherp knikken (aan het uiteinde wat je er later afknipt) om te kijken of er geen haarscheurtjes optreden.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
Vorig jaar heb ik in eerste instantie ook een stuk RG-213 gebruikt.
Dat had een jaar of vijf in een dampe schuur gelegen maar was wel 45 jaar oud.
Verder heeft het zich altijd binnen bevonden.
Niks mis met de mantel of kern.
Enfin, ik heb er niet aan gemeten en het is dus maar een kleine anekdote.
Tjalling
Dat had een jaar of vijf in een dampe schuur gelegen maar was wel 45 jaar oud.
Verder heeft het zich altijd binnen bevonden.
Niks mis met de mantel of kern.
Enfin, ik heb er niet aan gemeten en het is dus maar een kleine anekdote.
Tjalling
- PA3DAT
- Roepletters: PA3DAT
- Contacteer:
Ik heb na ruim 25 jaar mijn rondstraler met coax uit de mast gehaald. Nieuwe kabel erin, nieuwe rondstraler en in plaats van PL-connectoren nu alles uitgevoerd met dure N-connectoren. Ik had een nauwkeurig lijstje van de VHF/UHF-repeaters en bakens die ik kon ontvangen met de oude antenne en kabel.
Daar bleek, tot mijn teleurstelling, met de nieuwe antenne en kabel geen enkele waarneembare verandering in gekomen...
Daar bleek, tot mijn teleurstelling, met de nieuwe antenne en kabel geen enkele waarneembare verandering in gekomen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
Verlies in een PL versus een N is op vrijwel-DC als 70cm niet de moeite. N-connectors hebben itt PL duidelijk voordelen, geen rare impedantiesprongen/reflectie, ze zijn waterdicht etc. Zowel in N als PL heb je kwaliteit en rommel dus voldoende variatie om mee te stoeien.
Kabel ga je sneller merken, maar dan moet je van kabel met veel verlies overstappen op verliesarme kabel en ook aanzienlijke kabellengte hebben.
Zwamstick met FM naar een repeater: doorgaans niet de moeite en kosten van vervangen waard.
Kabel ga je sneller merken, maar dan moet je van kabel met veel verlies overstappen op verliesarme kabel en ook aanzienlijke kabellengte hebben.
Zwamstick met FM naar een repeater: doorgaans niet de moeite en kosten van vervangen waard.
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Tenzij je een doorgewinterde 'FM-DXer' bent...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)